Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych
Aby obliczyć wartość wyrażenia, w którym występują ułamki zwykłe i ułamki dziesiętne, należy te ułamki doprowadzić do tej samej postaci, czyli ułamki zwykłe zamienić na dziesiętne lub odwrotnie, a potem wykonać działania.
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Animacja
Każdy ułamek dziesiętny skończony lub okresowy można zapisać za pomocą ułamka zwykłego, ale nie każdy ułamek zwykły można zapisać za pomocą ułamka dziesiętnego skończonego.
Przeciągnij i upuść.
, 0,75, 0,15, 3,25, 0, 1
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
Połącz w pary.
<span aria-label="trzy początek ułamka, dwa, mianownik, trzy, koniec ułamka, plus, jeden kropka dwa pięć" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>+</mo><mn>1</mn><mo>,</mo><mn>25</mn></math></span>, <span aria-label="dwa kropka dziewięć dwa, plus, trzy początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>92</mn><mo>+</mo><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>2</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="pięć początek ułamka, dwadzieścia siedem, mianownik, sto, koniec ułamka, minus, dwa kropka trzy" role="math"><math><mn>5</mn><mfrac><mn>27</mn><mn>100</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>3</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, pięć, mianownik, sześć, koniec ułamka, minus, zero kropka cztery" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>5</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>4</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, osiem, koniec ułamka, minus, zero kropka dwa pięć" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>8</mn></mfrac><mo>-</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>25</mn></math></span>, <span aria-label="cztery początek ułamka, jeden, mianownik, sześć, koniec ułamka, plus, jeden kropka trzy" role="math"><math><mn>4</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>6</mn></mfrac><mo>+</mo><mn>1</mn><mo>,</mo><mn>3</mn></math></span>
b) 1. , 2. 1, 3. , 4. , 5. , 6.
c) 1. , 2. 1, 3. , 4. , 5. , 6.
d) 1. , 2. 1, 3. , 4. , 5. , 6.
e) 1. , 2. 1, 3. , 4. , 5. , 6.
f) 1. , 2. 1, 3. , 4. , 5. , 6.
Przeciągnij i upuść.
1, , , , ,
a) ............
b) ............
c) ............
d) ............
e) ............
f) ............
Połącz w pary.
<span aria-label="dwa kropka pięć, podzielić na, jeden początek ułamka, jeden, mianownik, pięć, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>5</mn><mo>:</mo><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>5</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="dziesięć kropka pięć, podzielić na, dwa początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka" role="math"><math><mn>10</mn><mo>,</mo><mn>5</mn><mo>:</mo><mn>2</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>4</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, dwa, mianownik, pięć, koniec ułamka, podzielić na, zero kropka dwa" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>2</mn><mn>5</mn></mfrac><mo>:</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="trzy początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka, razy, dwa kropka pięć" role="math"><math><mn>3</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>5</mn></math></span>, <span aria-label="dwa kropka sześć, razy, początek ułamka, jeden, mianownik, trzy, koniec ułamka" role="math"><math><mn>2</mn><mo>,</mo><mn>6</mn><mo>·</mo><mfrac><mn>1</mn><mn>3</mn></mfrac></math></span>, <span aria-label="jeden początek ułamka, jeden, mianownik, cztery, koniec ułamka, razy, cztery" role="math"><math><mn>1</mn><mfrac><mn>1</mn><mn>4</mn></mfrac><mo>·</mo><mn>4</mn></math></span>
Iloczyn liczb i zmniejszony o wynosi
Litr mleka waży ok . Ile waży litra mleka?
Z domu do szkoły Julek pokonuje drogę długości , zaś Damian długości drogi Julka. Obaj chłopcy przez dwa dni, idąc do szkoły i z powrotem, pokonają
Kilogram jabłek i kilogram gruszek kosztują razem . Cena kilograma jabłek stanowi trzecią część ceny kilograma gruszek. Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
- Kilogram gruszek kosztuje .
- Kilogram jabłek kosztuje .
- Za kilograma gruszek zapłacimy .
- Za kilograma jabłek i kilograma gruszek zapłacimy .
Jeden bok prostokąta zwiększono o , a drugi zmniejszono . Jak zmieni się obwód tego prostokąta?
Kasia, Julka i Patrycja czytają tę samą książkę. Kasia przeczytała już wszystkich stron książki, Julka , a Patrycja wszystkich stron książki.
Której dziewczynce zostało najmniej stron do przeczytania?
Ile stron przeczytała każda z dziewczynek, jeżeli książka ma stron?
Jaki jest stosunek nieprzeczytanych stron do przeczytanych w książce Patrycji?
W rozlewni wody mineralnej „Pragnienie” w ciągu jednej minuty rozlewa się litrów wody do butelek o pojemności litra, wypełniając każdą butelkę do pojemności. Ile butelek wody mineralnej napełnia rozlewnia „Pragnienie” w ciągu minuty?
Aby sprzedać kilogramy proszku do prania trzeba przesypać go w pojemniki o wadze kilograma każdy.
Ile pojemników potrzeba, aby przesypać cały proszek?
Ile pojemników zostało, jeżeli sprzedano już liczby wszystkich pojemników?
Ile kosztuje pojemnik z proszkiem, jeżeli kilogram proszku kosztuje ?
Jaki będzie zysk ze sprzedaży wszystkich pojemników, jeżeli cena zakupu kilograma proszku stanowi ceny sprzedaży?