Wykorzystując poznane wcześniej wiadomości, możemy wykonywać działania na sumach algebraicznych. Pamiętamy także o tym, że obowiązuje dla nich kolejność wykonywania działań, taka sama jak dla działań na liczbach.
Przykład 1
Przykład 2
B
Ćwiczenie 1
Wykonaj działania.
B
Ćwiczenie 2
RjQ89O8DvFHHa1
classicmobile
Ćwiczenie 3
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
R1YnfoQ3nb6YY
static
Ćwiczenie 3
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
RMpcPeaogBFM7
B
Ćwiczenie 4
Po odjęciu od iloczynu wyrażeń liczby otrzymamy
RvAFinPwfQxzp
i5BMzIRKYF_d5e310
B
Ćwiczenie 5
R1XdezE2kAxhq1
Zadanie interaktywne
Zadanie interaktywne
Połącz w pary.
<span aria-label="trzy x indeks górny, dwa, minus, pierwiastek kwadratowy z sześć x, minus, cztery" role="math"><math><mn>3</mn><msup><mi>x</mi><mn>2</mn></msup><mo>-</mo><msqrt><mn>6</mn></msqrt><mi>x</mi><mo>-</mo><mn>4</mn></math></span>, <span aria-label="trzy x indeks górny, dwa, minus, dwa pierwiastek kwadratowy z sześć x, plus, dwa" role="math"><math><mn>3</mn><msup><mi>x</mi><mn>2</mn></msup><mo>-</mo><mn>2</mn><msqrt><mn>6</mn></msqrt><mi>x</mi><mo>+</mo><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="cztery x indeks górny, dwa, minus, dziewięć pierwiastek kwadratowy z sześć x" role="math"><math><mn>4</mn><msup><mi>x</mi><mn>2</mn></msup><mo>-</mo><mn>9</mn><msqrt><mn>6</mn></msqrt><mi>x</mi></math></span>, <span aria-label=" minus, dwanaście x indeks górny, dwa, plus, dwa pierwiastek kwadratowy z sześć x, minus, sześć" role="math"><math><mo>-</mo><mn>12</mn><msup><mi>x</mi><mn>2</mn></msup><mo>+</mo><mn>2</mn><msqrt><mn>6</mn></msqrt><mi>x</mi><mo>-</mo><mn>6</mn></math></span>, <span aria-label="pierwiastek kwadratowy z sześć x, minus, siedem x indeks górny, dwa" role="math"><math><msqrt><mn>6</mn></msqrt><mi>x</mi><mo>-</mo><mn>7</mn><msup><mi>x</mi><mn>2</mn></msup></math></span>
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
B
Ćwiczenie 6
Dane są wyrażenia algebraiczne:
Wykonaj działania i przedstaw wyniki w najprostszej postaci.
B
Ćwiczenie 7
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego i doprowadź do najprostszej postaci
różnicę iloczynu liczby przez liczbę i iloczynu liczby przez liczbę
sumę podwojonego iloczynu liczby przez liczbę i iloczynu liczby przez liczbę
liczbę o większą od iloczynu liczby przez liczbę
B
Ćwiczenie 8
Dane są dwa wielokąty i . O ile pole wielokąta jest większe od pola wielokąta .
RG28m4Y1ttZMH1
B
Ćwiczenie 9
Pole której figury jest większe: prostokąta o bokach i czy trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych i ? O ile jest większe?
Pole trójkąta prostokątnego jest większe o .
B
Ćwiczenie 10
Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego iloczyn liczby trzycyfrowej, której cyfrą setek jest , cyfrą dziesiątek jest i cyfrą jedności jest c przez liczbę trzycyfrową, w której przestawiono cyfry setek i jedności, pozostawiając cyfrę dziesiątek bez zmiany.
B
Ćwiczenie 11
Zeszyt kosztuje złotych, książka jest od niego o droższa, długopis jest razy tańszy od książki, a cena ołówka stanowi ceny zeszytu. Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego i doprowadź je do najprostszej postaci.
Ile zapłacimy za zeszyty, książkę i długopis?
O ile droższa jest książka od dwóch ołówków?
Jaką resztę otrzymała Kasia, która za książkę,długopisy i ołówek zapłaciła banknotem pięćdziesięciozłotowym?
i5BMzIRKYF_d5e494
B
Ćwiczenie 12
Sok kosztuje złotych groszy, a bułka złotych groszy. Ala kupiła soków i bułek, a Jola bułek i soków. Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego różnicę wydatków Ali i Joli w złotych i sprowadź to wyrażenie do najprostszej postaci.
B
Ćwiczenie 13
R1f0bNFc0TqTf1
Jaka jest wysokość trapezu przedstawionego na rysunku, jeżeli wiadomo, że jego pole jest równe ?
R11mm7HtKm0eJ
B
Ćwiczenie 14
Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie opisujące pole pięciokąta .
R17K1x5HGnbE11
classicmobile
Ćwiczenie 15
Rysunek przedstawia trapez.
R1PMANm8ymN6Y1
Które wyrażenia opisują pole trapezu?
R16rVCe4koATA
static
Ćwiczenie 15
Rysunek przedstawia trapez.
R1PMANm8ymN6Y1
Które wyrażenia opisują pole trapezu?
R5UtGSMTGyRu9
B
Ćwiczenie 16
Zapisz w najprostszej postaci wyrażenie algebraiczne opisujące
różnicę kwadratu liczby nieparzystej i iloczynu dwóch kolejnych liczb nieparzystych mniejszych od niej
sumę kwadratu liczby parzystej i iloczynu dwóch kolejnych liczb parzystych większych od niej
B
Ćwiczenie 17
Obraz bez ramy jest prostokątem o długości i szerokości Szerokość ramy, w której znajduje się obraz stanowi długości obrazu. Jakie pole powierzchni zajmuje obraz z ramą? O ile większe jest pole powierzchni obrazu od pola powierzchni ramy?
Obraz z ramą zajmuje . Powierzchnia obrazu jest o większa od powierzchni ramy.