Dzielić się z innymi
![Krojenie chleba Krojenie chleba Źródło: Wonderlane, licencja: CC BY-SA 2.0.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R99cKXfkbJAso/3/3bsKLR6uJcT3bHbRfQnakVkI2rLsAMoZ.jpg)
Zastanów się i powiedz, dlaczego w wielu kulturach pojawia się zalecenie dzielenia się chlebem z innymi ludźmi. Czy znasz przykłady realizacji tego nakazu w polskich tradycjach? Opisz jedną z nich tutaj lub w zeszycie.
Obejrzyj film z recytacją wiersza Anny Kamieńskiej pt. „Kamienny chleb”. Zwróć uwagę na to, kim może być osoba mówiąca w wierszu.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RXLEi3L93ZQEA/3/GvWbcS3rXJJ2MHNr7AVJCLC0LewNklXn.png)
Film dostępny na portalu epodreczniki.pl
Wiersz Anny Kamieńskiej czyta Elżbieta Golińska Wiersz Anny Kamieńskiej czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Przeczytaj wiersz. Zwróć uwagę na zachowanie gospodyni wobec głodnego gościa.
Kamienny chlebNa oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
”Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody”.
”A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! –
Fuknęła gospodyni. – Poszedł, jaki żwawy!”Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieży.Anna Kamieńska, Kamienny chleb, Warszawa 2006, s. 16.
Spośród podanych przymiotników wybierz te, które określają cechy charakteru gospodyni, i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój wybór.
pracowita
gnuśna
skąpa
miłosierna
hojna
uprzejma
opryskliwa
serdeczna
harda
litościwa
pokorna
zapobiegliwa
Napisz, jaką nauczkę otrzymała gospodyni. Wyjaśnij, dlaczego chleb zamienił się w kamień. Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Spośród podanych przysłów wskaż te, które najlepiej oddają przesłanie utworu pt. „Kamienny chleb”.
- Nic po chlebie, kiedy brak zębów.
- Biedna to kraina, gdzie się chleb kończy, a kamień zaczyna.
- Kto chleba nie żałuje, nigdy go nie traci.
- Kto nie pracuje na chleb, niegodzien, by go jadł.
- Gdy proszą cię o chleb, nie dawaj kamienia.
Wykorzystajcie sytuację przedstawioną w wierszu do przygotowania małej formy teatralnej.
Przydzielcie sobie role Głodnego i Gospodyni.
Omówcie sposób głosowej interpretacji tekstu: intencję, z jaką postać wypowiada kwestię, intonację, pauzy.
Omówcie mimikę, wyraz twarzy, gesty, postawę ciała i ruch na scenie.
Przygotujcie rekwizyty.
Przećwiczcie scenkę i zaprezentujcie efekty waszej pracy całej klasie.
Czy znasz akcje charytatywne polegające na dzieleniu się żywnością? Kogo i jak można w ten sposób wesprzeć? Jeśli nie znasz takich akcji, poszukaj w internecie wiadomości na ich temat. Przygotuj plakat informacyjny, który zawiesisz w szkole.