R99cKXfkbJAso1
Krojenie chleba Krojenie chleba Źródło: Wonderlane, licencja: CC BY-SA 2.0.
Krojenie chleba
Wonderlane, licencja: CC BY-SA 2.0
Ćwiczenie 1

Zastanów się i powiedz, dlaczego w wielu kulturach pojawia się zalecenie dzielenia się chlebem z innymi ludźmi. Czy znasz przykłady realizacji tego nakazu w polskich tradycjach? Opisz jedną z nich tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Obejrzyj film z recytacją wiersza Anny Kamieńskiej pt. „Kamienny chleb”. Zwróć uwagę na to, kim może być osoba mówiąca w wierszu.

RXLEi3L93ZQEA
Wiersz Anny Kamieńskiej czyta Elżbieta Golińska Wiersz Anny Kamieńskiej czyta Elżbieta Golińska Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 3

Przeczytaj wiersz. Zwróć uwagę na zachowanie gospodyni wobec głodnego gościa.

Kamienny chlebAnna Kamieńska
Anna Kamieńska Kamienny chleb

Na oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.

Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
”Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.

Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody”.
”A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?

Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! –
Fuknęła gospodyni. – Poszedł, jaki żwawy!”

Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.

Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieży.

j0000008GKB5v22_00000_BIB_001Anna Kamieńska, Kamienny chleb, Warszawa 2006, s. 16.
Ćwiczenie 4

Spośród podanych przymiotników wybierz te, które określają cechy charakteru gospodyni, i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
  • pracowita

  • gnuśna

  • skąpa

  • miłosierna

  • hojna

  • uprzejma

  • opryskliwa

  • serdeczna

  • harda

  • litościwa

  • pokorna

  • zapobiegliwa

Ćwiczenie 5

Napisz, jaką nauczkę otrzymała gospodyni. Wyjaśnij, dlaczego chleb zamienił się w kamień. Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6
R1Dpcybgb3Dhh1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wykorzystajcie sytuację przedstawioną w wierszu do przygotowania małej formy teatralnej.

  • Przydzielcie sobie role Głodnego i Gospodyni.

  • Omówcie sposób głosowej interpretacji tekstu: intencję, z jaką postać wypowiada kwestię, intonację, pauzy.

  • Omówcie mimikę, wyraz twarzy, gesty, postawę ciała i ruch na scenie.

  • Przygotujcie rekwizyty.

Przećwiczcie scenkę i zaprezentujcie efekty waszej pracy całej klasie.

Ćwiczenie 8

Czy znasz akcje charytatywne polegające na dzieleniu się żywnością? Kogo i jak można w ten sposób wesprzeć? Jeśli nie znasz takich akcji, poszukaj w internecie wiadomości na ich temat. Przygotuj plakat informacyjny, który zawiesisz w szkole.