Dzielić się z innymi
Zastanów się i powiedz, dlaczego w wielu kulturach pojawia się zalecenie dzielenia się chlebem z innymi ludźmi. Czy znasz przykłady realizacji tego nakazu w polskich tradycjach? Opisz jedną z nich tutaj lub w zeszycie.
Obejrzyj film z recytacją wiersza Anny Kamieńskiej pt. „Kamienny chleb”. Zwróć uwagę na to, kim może być osoba mówiąca w wierszu.
Przeczytaj wiersz. Zwróć uwagę na zachowanie gospodyni wobec głodnego gościa.
Kamienny chlebNa oknie bochen chleba leżał napoczęty,
Na liściu kapuścianym, pulchny i pęknięty.Szedł drogą głodny. Staje. Prosi gospodyni:
”Dajcie mi kromkę, kromka ubytku nie czyni.Jestem głodny, od wczoraj bez chleba i wody”.
”A cóż to, czy chleb piekę dla czyjej wygody?Nie dam wam, ani myślę dla was wstawać z ławy! –
Fuknęła gospodyni. – Poszedł, jaki żwawy!”Za chwilę sama sobie chleb ukroić wstaje,
Ale nóż w chleb nie wchodzi, krajać się nie daje.Na oknie zamiast chleba zwykły kamień leży,
Choć jeszcze wczoraj ciasto rozczyniała w dzieży.
Spośród podanych przymiotników wybierz te, które określają cechy charakteru gospodyni, i zapisz je tutaj lub w zeszycie. Uzasadnij swój wybór.
pracowita
gnuśna
skąpa
miłosierna
hojna
uprzejma
opryskliwa
serdeczna
harda
litościwa
pokorna
zapobiegliwa
Napisz, jaką nauczkę otrzymała gospodyni. Wyjaśnij, dlaczego chleb zamienił się w kamień. Zapisz swoje spostrzeżenia tutaj lub w zeszycie.
Wykorzystajcie sytuację przedstawioną w wierszu do przygotowania małej formy teatralnej.
Przydzielcie sobie role Głodnego i Gospodyni.
Omówcie sposób głosowej interpretacji tekstu: intencję, z jaką postać wypowiada kwestię, intonację, pauzy.
Omówcie mimikę, wyraz twarzy, gesty, postawę ciała i ruch na scenie.
Przygotujcie rekwizyty.
Przećwiczcie scenkę i zaprezentujcie efekty waszej pracy całej klasie.
Czy znasz akcje charytatywne polegające na dzieleniu się żywnością? Kogo i jak można w ten sposób wesprzeć? Jeśli nie znasz takich akcji, poszukaj w internecie wiadomości na ich temat. Przygotuj plakat informacyjny, który zawiesisz w szkole.