Europa i świat w okresie międzywojennym (lekcja powtórzeniowa)
Porównaj faszyzm, nazizm i stalinizm.
Państwo | System ekonomiczny | Ustrój polityczny | Kultura |
---|---|---|---|
Niemcy | |||
Włochy | |||
ZSRR |
Podaj po jednym skutku poniższych wydarzeń i procesów:
układ monachijski,
ustawy norymberskie,
„noc długich noży”,
„noc kryształowa”,
kolektywizacja,
NEP.
Rozstrzygnij, które z podanych zdań są prawdziwe, a które fałszywe.
Mussolini zdobył władzę w 1922 roku., Ruch stachanowski powstał w ZSRR., W 1933 roku w Niemczech powstała Wielka Rada Faszystowska., Adolf Hitler nigdy nie był kanclerzem Rzeszy., Stalin był od 1918 roku przygotowywany na następcę Lenina., „Robotnik i kołchoźnica” to najsłynniejsza rzeźba Wiery Muchiny.
Prawda | |
---|---|
Fałsz |
Połącz wydarzenie z datą.
wrzesień 1938, 1922, 1936-38, 1936, marzec 1938, 1924, 1928-1935
Układ monachijski | |
Anchluss Austrii | |
Remilitaryzacja Nadrenii | |
Kolektywizacja | |
Marsz „czarnych koszul” | |
Śmierć Lenina | |
Procesy moskiewskie |
Kryzys demokracji parlamentarnej w Europie
Na podstawie poniższego tekstu scharakteryzuj człowieka z „syndromem totalitarnym”. Uzasadnij, odwołując się do konkretnych przypadków, że faszyzm i komunizm takie właśnie jednostki wykształciły.
Jest to więc człowiek, który posiada szereg cech nazwanych […] syndromem totalitarnym. Do nich zaliczyć można m.in.: autorytatywną podległość, brak krytycyzmu wobec wyidealizowanych autorytetów, a w razie chwilowego braku agresywne ich wyszukiwanie, tendencje do wyłączania ze swojej grupy ludzi naruszających konwencjonalne wartości: wiarę w przesądy i myślenie stereotypami; przekonanie o tym, że tajemnicze siły kierują losami jednostek, dążenie do używania siły i brutalności przy jednoczesnym identyfikowaniu się z osobami i symbolami, które je wyrażają, destrukcyjność i cynizm, uogólnianie i wrogie stanowisko wobec ludzi oraz przeniesienie własnych popędów na świat zewnętrzny.