Rekomendowane zmiany

R1P7E32GJ5ZK5
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Rekomendowane poziomy biegłości

R19BQTMPG6DT1
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Europejski System Kształcenia Językowego i skale biegłości językowej

R1V7GPZXK4M1D
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

We współczesnym świecie wiedzę i umiejętności z wielu obszarów życia postrzega się i opisuje w kategoriach kompetencji zdobywanych i rozwijanych w edukacji formalnej i pozaformalnej. Zbiór takich kompetencji określa się jako ramy kompetencji.  Podstawą skonstruowania ramy jest pojęcie biegłości językowej i określanie jej poziomów.

R1SHQSUT53MHP
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Biegłość językowa to zbiór określonych umiejętności dla konkretnego poziomu znajomości języka. Biegłość tę opisuje się na skali, w podziale na sześć poziomów: A1, A2, B1, B2, C1, C2. Osoba, która zdobyła kompetencje językowe na poziomie B1 zdobyła również te, które są opisane dla poziomów A1 i A2.

Opis poszczególnych poziomów określa się jako skalę globalną, czyli ogólny zbiór kompetencji językowych oczekiwanych do osiągnięcia przez osobę uczącą się języka jako obcego. Opis ten celowo jest ogólny, ma on przede wszystkim pokazywać wspólne wszystkim uczącym się umiejętności niezależnie od konkretnego języka, kontekstu nauczania i metod.

R132ONSH95P1X
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Kompetencje językowe na każdym z poziomów od A1 do C2 rozdzielone są na 4 obszary ogólne: Produkcji, Rozumienia, Interakcji i Mediacji. W ramach tych obszarów wprowadzono kompetencje szczegółowe odnoszące się do konkretnych, wybranych sytuacji komunikacyjnych, np.: aktywne uczestnictwo w rozmowie, dyskusji, bierne uczestnictwo w wykładzie lub panelu, tworzenie konkretnych wypowiedzi na żywo lub redagowanie ich z wyprzedzeniem czy tłumaczenie. Każda z tych kompetencji została opisana za pomocą tzw. wskaźników biegłości językowej (deskryptorów). Deskryptory zostały opracowane tak, by umożliwić ocenę osiągnięcia biegłości językowej na określonym poziomie. Deskryptor przyjmuje formę zdania „umiem/mogę zrobić…”.

R7DU7P31DCF7J
Nagranie tekstu w polskim języku migowym