Wyniki ankiety

RMHNCRQZBA81D
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Podsumowanie

RX8PFQ2G327ZG
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Wśród osób nauczycielskich, które wzięły udział w badaniu przeważały kobiety (85%). Ankietowani to osoby słyszące (98% grupy) nieposiadające w rodzinie osób głuchych. 5% osób wskazało, że ma w rodzinie osobę głuchą. W tej grupie 86% to osoby słyszące, a ponad połowa deklarowała, że wśród członków rodziny ma osobę, która posługuje się PJM. W większości są to bardzo doświadczeni nauczyciele/doświadczone nauczycielki, o stażu pracy średnio 24 lata. Są to osoby pracujące w różnych ośrodkach na różnym poziomie edukacyjnym, z przewagą nauczycieli/nauczycielek ogólnodostępnych szkół podstawowych. Jedna czwarta osób nauczycielskich pracuje w placówkach specjalnych.

RJOJAHUNOQOGL
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Wyniki z części dotyczącej znajomości PJM pokazują, że niewielka liczba nauczycieli/nauczycielek biegle posługuje się PJM. A z tej grupy, większość posiada tylko podstawową znajomość PJM. Osoby nauczycielskie są świadome swoich braków w znajomości PJM i chętnie rozwijałyby swoje kompetencje w tym języku (zarówno w formie stacjonarnej, jak i online). Wśród osób deklarujących znajomość PJM wyraźnie widać, że najczęściej określają swoje umiejętności nie wyżej niż poziom B1. Może to sugerować, że duża część nauczycieli/nauczycielek uczestniczyła w kursach i lektoratach, ale być może nie ma możliwości rozwoju swoich kompetencji językowych na wyższych poziomach.

R71RU9J51AR18
Nagranie tekstu w polskim języku migowym

Na podstawie odpowiedzi dotyczących komunikacji nauczycieli/nauczycielek z uczniami/uczennicami należy podkreślić, że według tych danych tylko 11% uczniów miałoby szansę używać PJM na lekcji. W komunikacji przeważa polszczona mówiona, ale pojawiają się również różnorodne sposoby komunikacji alternatywnej i wspomagającej.

R18SQKZV2JBSE
Nagranie tekstu w polskim języku migowym