Sposoby komunikacji w środowisku szkolnym - uczniowie głusi i słabosłyszący w klasie
Wyniki ankiety
Sposoby komunikacji w środowisku szkolnym - uczniowie głusi i słabosłyszący w klasie
Pośród wszystkich osób nauczycielskich tylko 491 zaznaczyło, że ma kontakt w swojej pracy z uczniami/uczennicami głuchymi, prawie połowa (48%) podała, że uczy tylko jedną osobę uczniowską głuchą lub słabosłyszącą 197 osób odpowiedziało, że ma w klasie między 2 a 10 uczniów /uczennic głuchych i słabosłyszących.
Z odpowiedzi wynika, że łącznie ankietowani uczą 3108 uczniów/uczennic głuchych, wśród których 2014 posługuje się PJM, co stanowi 65% tej grupy.
Kolejne dwa pytania wielokrotnego wyboru koncentrowały się na sposobie komunikacji nauczyciela/nauczycielki z osobami uczniowskimi głuchymi. Wyniki wskazują, że nauczyciele/nauczycielki najczęściej posługują się polszczyzną mówioną oraz PJM, przy czym w pytaniu tym nie rozróżniano, czy uczeń/uczennica jest użytkownikiem/uzytkowniczką PJM czy nie.
Drugie pytanie koncentrowało się na komunikacji z podgrupą uczniów/uczennic głuchych znających PJM. Respondenci/respondentki również w tym przypadku najczęściej korzystają z polszczyzny mówionej oraz polskiego języka migowego.