Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Obejrzyj film, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

Zapoznaj się z filmem, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

RSh8DUXUCyMoz
Film opowiadający o zależnościach między zmianami społecznymi a powstaniem nowych ideologii.
Polecenie 2

Wymień przyczyny zmian społecznych, zachodzących w XIX wieku. Wskaż grupy społeczne, które stały się źródłem tych zmian.

RANpsKSZUVU24
Uzasadnij, że zdobycze Wielkiej Rewolucji Francuskiej miały wpływ na kształtowanie się idei XIX w. (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego założenia socjaldemokratów, dotyczące przejęcia przez nich władzy, były błędne.

R24LejfJzR8IO
Wyjaśnij, czym był syjonizm. (Uzupełnij).
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Określ, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe.

RKHyNNmKIc2l0
Łączenie par. . W ciągu drugiej połowy XIX w. mężczyźni we wszystkich państwach europejskich otrzymali prawa wyborcze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Brytyjskie partie XIX-wieczne — Partia Konserwatywna i Partia Liberalna — stanowiły kontynuację dawnych stronnictw torysów i wigów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jan Henryk Dąbrowski był polskim emigrantem we Francji, a także dowódcą wojska Komuny Paryskiej w 1871 r.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Socjaldemokraci chcieli wprowadzenia ustroju socjalistycznego na drodze ewolucyjnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pod koniec XIX w. papiestwo poparło gwałtownie rozwijającą się ideologię socjalistyczną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Dopasuj zaprezentowane niżej ilustracje do odpowiednich pojęć opisujących węzłowe problemy polityczno‑społeczne w XIX i na początku XX wieku.

R1Z9EX6UtPPLh
Ilustracja 1 Możliwe odpowiedzi: 1. Emancypacja kobiet, 2. Ruch robotniczy, 3. Antysemityzm, 4. Uprzemysłowienie, 5. Nacjonalizm, 6. Walki narodowowyzwoleńcze Ilustracja 2 Możliwe odpowiedzi: 1. Emancypacja kobiet, 2. Ruch robotniczy, 3. Antysemityzm, 4. Uprzemysłowienie, 5. Nacjonalizm, 6. Walki narodowowyzwoleńcze Ilustracja 3 Możliwe odpowiedzi: 1. Emancypacja kobiet, 2. Ruch robotniczy, 3. Antysemityzm, 4. Uprzemysłowienie, 5. Nacjonalizm, 6. Walki narodowowyzwoleńcze Ilustracja 4 Możliwe odpowiedzi: 1. Emancypacja kobiet, 2. Ruch robotniczy, 3. Antysemityzm, 4. Uprzemysłowienie, 5. Nacjonalizm, 6. Walki narodowowyzwoleńcze Ilustracja 5 Możliwe odpowiedzi: 1. Emancypacja kobiet, 2. Ruch robotniczy, 3. Antysemityzm, 4. Uprzemysłowienie, 5. Nacjonalizm, 6. Walki narodowowyzwoleńcze Ilustracja 6 Możliwe odpowiedzi: 1. Emancypacja kobiet, 2. Ruch robotniczy, 3. Antysemityzm, 4. Uprzemysłowienie, 5. Nacjonalizm, 6. Walki narodowowyzwoleńcze
R8Sf43Po7hR4A
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 3

Ułóż zamieszczone niżej nazwy ideologii XIX‑wiecznych w kolejności od najbardziej lewicowej po najbardziej prawicową.

RPACbZWVTKNHn
Elementy do uszeregowania: 1. komunizm, 2. socjaldemokracja, 3. liberalizm, 4. monarchizm, 5. konserwatyzm, 6. anarchizm
21
Ćwiczenie 4

Jakie ważne zjawisko charakterystyczne dla początków kształtowania się ruchu robotniczego w Wielkiej Brytanii przedstawia poniższy rysunek? Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do analizy ilustracji.

Jakie ważne zjawisko charakterystyczne dla początków kształtowania się ruchu robotniczego w Wielkiej Brytanii przedstawia opisany rysunek? Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do opisu ilustracji.

Rhb4GuVlfGN7P
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1LCkGLac7FfX
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Przeczytaj zamieszczone poniżej teksty źródłowe, a następnie wyjaśnij na ich podstawie, przed jakim specyficznym dylematem politycznym stanęli członkowie polskiego ruchu robotniczego w XIX i na początku XX w. Określ, członkiem jakiej polskiej partii z tego okresu mógł być autor tekst A.

A
Obalenie caratu i zdobycie wolności politycznych jest jednakowo najpierwszą potrzebę dla polskiego proletariatu, jak i dla rosyjskiego. W walce politycznej robotnicy polscy stanowią zatem z rosyjskimi jedną całość, jedną klasę polityczną o jednym programie politycznym. (…) 

Ale polski proletariat nie przestałby być klasą wyzyskiwaną i uciskaną, gdyby posiadał własny rząd narodowy (…). 

Dlatego już odbudowanie państwa polskiego nie może być zadaniem polskiego proletariatu. Klasa robotnicza musi dążyć nie do budowania nowych państw i rządów burżuazyjnych, lecz do zniesienia ich (…). 

B Cytat za: Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska-Bonadruk, S. Lenard, Warszawa 1998, s. 428-429.

B
Polska Partia Socjalistyczna dąży do wolności i równej sprawiedliwości dla wszystkich. Walczy ona z niewolą i wyzyskiem. Pracuje nad wyzwoleniem narodu polskiego z jarzma niewoli moskiewskiej i nad poprawą doli ludu pracującego, nad wyrwaniem go z nędzy i biedy. 

A Cytat za: Europa. Nasza historia. Klasa 7, część 1: Od kongresu wiedeńskiego do I wojny światowej, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2019, s. 160.
R15Hs52R2WMoT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z zamieszczonym niżej obrazem, a następnie wyjaśnij, jakie zjawisko charakterystyczne dla społeczeństw przemysłowych przedstawia. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści obrazu.

Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wyjaśnij, jakie zjawisko charakterystyczne dla społeczeństw przemysłowych przedstawia. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do treści obrazu.

R4ac5h7JiEfls
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R14iawjKHGDB8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z przytoczonym niżej fragmentem tekstu źródłowego, a następnie określ, co to za dokument, kto był jego autorem i jaki ruch polityczny zapoczątkował. Odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do treści źródła.

Wśród przewrotu zeszłego stulecia zburzono dawne urządzenia cechowe robotników, które były dla nich prawdziwym dobrodziejstwem, nie zastąpiwszy ich czymkolwiek innym; oprócz tego system państwowy odrzucał coraz więcej zasady chrześcijańskie i dlatego powoli rzemiosła i prace oddane zostały, osamotnione i bez opieki, na  łaskę i niełaskę nieludzkich chlebodawców oraz niepohamowanej chciwości konkurencji. (…) Ażeby to złe powiększyć, socjaliści podburzają biednych przeciwko bogatym i szerzą przekonanie, że wszelkie prywatne posiadanie powinno ustać, aby ustąpić wspólności dóbr, którymi zarządzać powinny gminy miejskie lub rządy same (…). Podobny jednak program nie tylko nie może zaradzić złemu, lecz przeciwnie, skrzywdziłby on przede wszystkim strony pracujące; nadto, jest on niesprawiedliwy, gdyż gwałci prawa prawych właścicieli, sprzeciwia się porządkowi państwowemu i zmierza do zupełnego przewrotu porządku społecznego (…). 

C Cytat za: Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska-Bonadruk, S. Lenard, Warszawa 1998, s. 331.
RqiuD3VsEVOAw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z przytoczonym niżej tekstem źródłowym, a następnie określ, czy jego twórca był skrajnym marksistą czy socjaldemokratą. Odpowiedź uzasadnij.

(…) wyzysk jednej części społeczeństwa przez drugą był faktem wspólnym dla wszystkich ubiegłych stuleci. Nic więc dziwnego, że świadomość społeczna wszystkich tych stuleci, mimo całej różnorodności i odmienności, obraca się w pewnych wspólnych formach, w takich formach świadomości, które zanikną doszczętnie dopiero z zupełnym zniknięciem przeciwieństw klasowych. (…)

Widzieliśmy już wyżej, że pierwszym krokiem rewolucji robotniczej jest wydźwignięcie proletariatu do stanowiska klasy panującej, wywalczenie demokracji. 

Proletariat użyje swego panowania politycznego na to, by krok za krokiem wyrwać z rąk burżuazji cały kapitał, scentralizować wszystkie narzędzia produkcji w ręku państwa, tzn. w ręku zorganizowanego jako klasa panująca proletariatu, i możliwie szybko zwiększyć masę siły wytwórczych. 

Początkowo może się to oczywiście dokonać tylko za pomocą despotycznych wtargnięć w prawo własności i w burżuazyjne stosunki produkcji (…).

D Cytat za: Historia idei politycznych, oprac. St. Filipowicz, A. Mielczarek, K. Pieliński, Warszawa 2012, s. 822.
R14tbii8yrLIy
(Uzupełnij).