Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

RGwXtOSQML4Pq
Nagranie filmowe dotyczące państwa Karolingów.
Polecenie 2

Opisz kompetencje majordomów oraz ich relacje z ostatnimi przedstawicielami królów z dynastii Merowingów.

RHvF8KeRT30is
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, na czym polegała przełomowość ceremonii koronacyjnej Pepina Krótkiego.

RBC3regY3j9rm
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Rozstrzygnij i uzasadnij, czy poniższa ilustracja przedstawia wydarzenia, stanowiące konsekwencje tych opisanych we fragmencie opracowania historycznego.

R1Wg7BMKBKSI9
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R. Michałowski Historia powszechna. Średniowiecze

Rozgromiwszy pozycję neustryjską, która na wieść o zgonie ojca podniosła głowę, Karol rozwinął intensywną działalność polityczną i militarną. Z dużą łatwością ukrócił niezależność biskupstw leżących nad Loarą i Rodanem, w ciągu zaś wielu lat życia starał się siłą wojskową zmusić do posłuszeństwa Akwitanię, Prowansję, Szwabię i Bawarię. Udało mu się również zdobyć Septymanię, która nigdy nie należała do Merowingów, a także Fryzję. Odbudowanie autorytetu królestwa Franków sprzyjały okoliczności zewnętrzne. Zagrożenie ze strony Arabów kazało Prowansalczykom i Akwitańczykom szukać pomocy u Karola [....] W 732 r. pokonał on w bitwie pod Poitiers wojsko arabskie, które zapędziło się daleko na półnnoc , niemal nad Loarę. Dotkliwie też zaczęto odczuwać najazdy Sasów, którym energicznie przeciwstawiał się Karol.

1 Źródło: R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 2012, s. 92.
R1OPJnwbnepO6
Rozstrzygnięcie (Wybierz: tak, nie) Twoje uzasadanienie (Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
RB0Mxrg5aRugV
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu źródłowego i wykonaj polecenia.

1
Thietmar Kronika

Oto papież Leon doznał od Rzymian mnóstwa krzywd, nawet oczy mu wykłuto i język ucięto, tak że musiał wezwać pomocy króla. Karol przybył więc do Rzymu i spędził tam całą zimę, aby wnieść ład w stosunki kościelne, które znalazły się w wielkim zamęcie. Wtedy właśnie przyjął miano cesarza i augusta. Z początku tak mu to było przykre, że zapewniał, iż w tym dniu, chociaż to było wielkie święto, nie byłby wszedł do kościoła, gdyby wcześniej znał zamiary papieża. Z wielką jednak cierpliwością znosił zawiść , która szła za tytułem, spotęgowana zwłaszcza oburzeniem cesarzy rzymskich. Pokonał ich zaciętość wielkodusznością, w czym ich bez wątpienia znacznie przewyższał; wyprawiał do nich częste poselstwa i w listach nazywał ich braćmi

B Źródło: Thietmar, Kronika, tłum. M.Z. Jedlicki, Poznań 1955, s. 210.
RQXUDEwQiSpyV
1. Wyjaśnij, dlaczego papież wystąpił w inicjatywą koronacji Karola na cesarza. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, jaki był stosunek Karola wobec faktu, że papież podjął się koronować go na cesarza, i z czego on wynikał. (Uzupełnij) 3. Omów, jakie znaczenie miała koronacja na cesarza. (Uzupełnij) 4. Oceń na podstawie tekstu, jaka była relacja między władzą świecką a duchowną w czasach Karola Wielkiego. (Uzupełnij).