Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

R18apqO9IloQl
Nagranie filmowe dotyczące wojny trzynastoletniej, część pierwsza.
Polecenie 2

Wyjaśnij, czym był Związek Pruski.

RlGfacCnOdfgX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Omów znaczenie klęski wojsk polskich pod Chojnicami dla Korony.

R1FebBenl3brf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1XGKWmNdysUz
Nagranie filmowe dotyczące wojny trzynastoletniej, część druga.
Polecenie 4

Wyjaśnij, czym była tzw. wojna kaperska i jakie miała znaczenie dla działań wojsk polskich.

RzqWHpGPv053d
Wyjaśnij, jakie konsekwencje dla państwa Krzyżaków miała sprzedaż Malborka. (Uzupełnij).
Polecenie 5

Opisz, jakie długofalowe zmiany w sytuacji europejskiej spowodował II pokój toruński.

RiEkDTxjgqRAT
Zastanów się, jakie długofalowe zmiany w sytuacji europejskiej spowodował II pokój toruński. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj polecenie.

R1NkHAkT06KFf
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMlpkkVmQCCKB
(Uzupełnij).
RMpw1SPgJEz6k
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się ze źródłami, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

1
Jan Długosz Historie Polonicae, t. V

(…) Piechota, której w wojsku nieprzyjacielskim była także znaczna liczba, mało kładąc otuchy w ucieczce, gdy od jazdy polskiej łatwo byłaby dościgniona, schroniła się w części do taborów zostawionych w tyle obozu. Z jednej strony osłaniały je bagna, z przodu zaś zasieki ostrokołów żelazem umocnionych i poopalanych. Stąd jak z warowni począł na nowo nieprzyjaciel z dział i ługów gęste miotać strzały. Polacy w przekonaniu, że gdyby strwożonemu przeciwnikowi dali czas na wytchnienie i opamiętanie się w pogromie, zwycięstwo nad nim odniesione i trudy dnia tego spełzłyby bez owocu, rozpędziwszy się na koniach wpadli z największą odwagą na one ostrokoły. Wiele wprawdzie koni poprzebijało się i na miejscu padło, ale zasiek i zostały wyłamane, a wozy i tabory nieprzyjacielskie zdobyte. Ci, którzy wtedy jeszcze opierać się śmieli, legli pod mieczem; inni szukając w jeziorzyszczu ochrony, okrom niektórych pływać umiejących, potonęli; resztę zabrano w niewolę. (…)

A Źródło: Jan Długosz, Historie Polonicae, t. V. Cytat za: Wybór źródeł do historii Polski średniowiecznej (do połowy XV wieku), tom III: Rozkwit społeczeństwa stanowego i powstanie państwa polsko-litewskiego (1386-1466), opracowali Gerard Labuda i Benon Miśkiewicz, Poznań 1970, str. 154-156.

Źródło B

R10CPQUuAfWPX
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1HcHOD9GikiK
(Uzupełnij).
RBeUVduiwFIun
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.