Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z drugą częścią wykładu prof. Andrzeja Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.

RomehPJcWkXnX
Film opowiadający o twórcach pozytywistycznych.
Polecenie 2

Wymień uniwersytety polskojęzyczne funkcjonujące w II połowie XIX wieku. W jakim zaborze działały? Dlaczego akurat tam?

RY9goUrHWaBrq
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Jak myślisz, dlaczego tak wielu Polaków decydowało się na studia za granicą? Gdzie najchętniej studiowali?

RmArtRmh9Gc0h
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyjaśnij, na czym polegał spór krakowskiej szkoły historycznej z warszawską szkołą historyczną.

R17IHQdw5jyr6
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższe ilustracje, a następnie wykonaj polecenia.

Ilustracja 1

R1cKXF1jNDtXp
Jacek Malczewski, Hamlet Polski – portret Aleksandra Wielopolskiego
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja 2

ReriePCcVkD0h
Aleksander Gierymski, Trumna chłopska
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja 3

RZS4WyefIFmlX
Władysław Podkowiński, Szał uniesień
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja 4

RTMHk1cbws4ce
Stanisław Wyspiański, Macierzyństwo
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RBbmCd4J6DMNZ
Wskaż, który z prezentowanych obrazów realizuje postulaty sztuki pozytywizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 1, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 3, 4. Ilustracja 4
R3vyf5oBibu0M
Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
RymWFLBS06kEu
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym wierszem autorstwa Adama Asnyka i wykonaj polecenia.

1
Adam Asnyk Historyczna nowa szkoła

Historyczna nowa szkoła
Swą metodę badań ścisłą,
Sprowadzoną hurtem z Niemiec,
Rozpowszechnia ponad Wisłą, 

I nabywszy pogląd świeży,
Nowym łokciem dzieje mierzy.
Nie chcąc popaść w dawne błędy
Mesyanicznych, mglistych mrzonek,
Koło polskich sztywnych karków

Okręciła swój postronek,
By zgiąć bytu żądzę dziką
Przed dziejowych praw logiką.
Czcząc spełnionych faktów kolej
I zwycięzców chytre godła, 

Nie spostrzegła, że część siły
Za daleko ją zawiodła,
I że z rąk jej rozbiór Polski
Wziął chrzest misyi apostolskie.

B Źródło: Adam Asnyk, Historyczna nowa szkoła, dostępny w internecie: wolnelektury.pl.
RIy2j5xrUXgbC
1. Rozstrzygnij, do jakiej szkoły historycznej odnosi się w swoim utworze poeta. Uzasadnij swoją odpowiedź, podając trzy argumenty. (Uzupełnij) 2. Wyjaśnij, jaki charakter ma przytoczony wiersz. W jakim celu został on napisany? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj poniższy fragment tekstu źródłowego i wykonaj polecenia.

1
G. Szelągowska Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870-1939

Pokochać zatem losy ludzkiej myśli [...] uznać wszechmoc nauki, uczcić przeszłe, poddać się obecnym i ufać przyszłym jej wzrokiem, z zapałem witać i sławić każdy jej tryumf - wszystko to jest poszanowaniem wiedzy, której podstawą wychowania uczynić byśmy pragnęli. Drugim fundamentem być winna idea poszanowania pracy. Wielkie to pojęcie, które w nowszych czasach coraz głębiej do opinii mas się zapuszcza, jest bezpośrednim wytworem edukacji. Ona jedynie może nas nauczyć wspaniałych tej idei wyrazów, ona tylko może wyrobić w nas przekonanie, że praca jest tytułem godności człowieka na ziemi, że go uszlachetnia, umoralnia, wzbogaca , że jest jego wzniosłym obowiązkiem [...]

C Źródło: G. Szelągowska, Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870-1939, Warszawa 1998, s. 134.
RDt7KZbAjp0HU
Rozstrzygnij, czy fragment odnosi się do ideologii pozytywistycznej. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Wybierz: Tak, Nie) (Uzupełnij).