Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami, a następnie wykonaj kolejne polecenia i ćwiczenia.

RcLmteeiHaPAd
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Okupacja niemiecka w Polsce — część pierwsza.
Polecenie 2

Opisz, jak przebiegał proces germanizacji między wrześniem 1939 a czerwcem 1941 r. na terenach polskich okupowanych prze III Rzeszę. Wymień jego przejawy.

Rj5iiXUGe5db5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

W jaki sposób Polacy mieszkający na terenie Generalnego Gubernatorstwa działali, aby przetrwać czas okupacji niemieckiej?

Odpowiedz na pytanie: w jaki sposób Polacy mieszkający na terenie Generalnego Gubernatorstwa działali, aby przetrwać czas okupacji niemieckiej?

RiOUgkg2UNEtx
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1Te8XXJdOcYh
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Okupacja niemiecka w Polsce — część druga.
Polecenie 4

W jaki sposób Niemcy podzielili ziemie polskie po czerwcu 1941 r. i jakie ten podział miał znaczenie dla sposobu traktowania mieszkających tam Polaków?

Odpowiedz na pytanie: w jaki sposób Niemcy podzielili ziemie polskie po czerwcu 1941 r. i jakie ten podział miał znaczenie dla sposobu traktowania mieszkających tam Polaków?

Rj5iiXUGe5db5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Scharakteryzuj „czarny rynek” istniejący na polskich terenach okupowanych przez III Rzeszę po czerwcu 1941 roku.

RiOUgkg2UNEtx
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj polecenia.

1

Siekiera, motyka, bimber, szklanka
W nocy nalot, w dzień łapanka.
Siekiera, motyka, gaz i prąd
Kiedy oni pójdą stąd?
Kolejka, tramwaj, riksza, buda,
Każdy zwiewa gdzie się uda,
Bo po co nam siedzieć w Cytadeli
Albo w jakiej innej celi.
Już nie mamy gdzie się skryć,
Hycle nam nie dają żyć,
Po ulicach chodzą wciąż
Patrzą, kogo jeszcze wziąć.
Ich kultura nie zabrania
Robić takie polowania
Siekiera, motyka, bimber, gaz
A żeby ich piorun trzasł.
Siekiera, motyka, piłka, deska
Już ulica Skaryszewska
Siekiera, motyka, piłka, gwóźdź
Masz 'górala' i mnie puść.
Siekiera, motyka, bimber, alasz
Przegra wojnę głupi malarz
Siekiera, motyka, gaz i prąd
Już niedługo pójdą stąd.

RXTbmUk1NX1MT
Nazwij kategorię, do której należy powyższy tekst. W jakim celu powstawały tego typu utwory? (Uzupełnij). Czy treść utworu wymienia wszystkie rodzaje represji, jakie spotykały Polaków ze strony Niemców? Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
RKTtv6kzDiV30
Nazwij kategorię, do której należy powyższy tekst. Odpowiedz na pytanie: w jakim celu powstawały tego typu utwory? (Uzupełnij). Odpowiedz na pytanie: czy treść utworu wymienia wszystkie rodzaje represji, jakie spotykały Polaków ze strony Niemców? Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z mapą, a następnie odpowiedz na pytania.

R1ZgaFBkPEG7F
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Lonio17, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RG4FUJmZjas6y
Jak oficjalnie nazywa się w okresie II wojny światowej obszar zaznaczony na mapie kolorem zielonym? Możliwe odpowiedzi: 1. Księstwo Warszawskie, 2. Generalne Gubernatorstwo, 3. Gubernia Warszawska, 4. Królestwo Polskie, 5. Kraj Nadwiślański
R10Dyu5NQWxpJ
Jak oficjalnie nazywa się w okresie II wojny światowej obszar zaznaczony na mapie kolorem zielonym? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Księstwo Warszawskie, 2. Generalne Gubernatorstwo, 3. Gubernia Warszawska, 4. Królestwo Polskie, 5. Kraj Nadwiślański
RuIeYsOOZIVWY
Co przesądziło o powstaniu tej jednostki administracyjno-terytorialnej? (Uzupełnij) Podaj nazwę stolicy powyższej jednostki administracyjno-terytorialnej, funkcję i nazwisko jej zarządcy oraz miejsce jego głównej siedziby. (Uzupełnij).
R1e4njVOtHkvU
Odpowiedz na pytanie: co przesądziło o powstaniu tej jednostki administracyjno-terytorialnej? (Uzupełnij) Podaj nazwę stolicy powyższej jednostki administracyjno-terytorialnej, funkcję i nazwisko jej zarządcy oraz miejsce jego głównej siedziby. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

R19Wb3hsEPeF7
Egzekucja przez Einsatzkommando w Lesznie, październik 1939 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RstqSmHxkB4A0
Wyjaśnij, dlaczego Niemcy prowadzili masowe egzekucje ludności cywilnej. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fotografią i wykonaj polecenie.

RhLbGgQYsUzmw
Brama obozu Auschwitz w Oświęcimiu z napisem: Praca czyni wolnym
Źródło: Jochen Zimmermann, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
RW4cB15epLk4e
Wyjaśnij, dlaczego ten napis można uznać za cyniczny. (Uzupełnij).