Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu prof. Andrzeja Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.

Rh0vRodVDnJ2a
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Powstanie listopadowe i styczniowe.
Polecenie 2

Wyjaśnij, na czym skupiała się twórczość artystów związanych z Wielką Emigracją. Wymień najsłynniejsze dzieła jej przedstawicieli.

R7emK1ixh4zqn
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie: co nowego do przedstawień powstańczych wniosło powstanie styczniowe?

R7TW89l62hvyg
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie: czy zgadzasz się z ekspertem, że określenie powstań mianem narodowych nie jest właściwe? Uzasadnij odpowiedź.

R54HTCc3O2KL5
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wykonaj polecenia.

R1bJHiovLFP6c
Horace Vernet, Polski Prometeusz, 1831 rok.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1X3aKokG93y9
Zaznacz powstanie, do którego nawiązuje autor obrazu. Uzasadnij swoją odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. powstanie kościuszkowskie, 2. powstanie listopadowe, 3. powstanie krakowskie
Rlfk1LBaUhLs4
1. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij) 2. Uzasadnij, dlaczego w tytule artysta odwołał się do postaci Prometeusza. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z fragmentem utworu i wykonaj polecenie.

1
Stefan Żeromski Rozdzióbią nas kruki, wrony…

Na uboczu względnie doIndeks górny 1 tego kierunku, w jakim zdążał Winrych, były w równym polu doły kartoflane. Ponieważ okazało się, że grunt przepuszczał wodę do wnętrza tych dworskich piwnic zimowych, więc przeniesiono je w inne miejsce, a jamy owe chwastem zarosły. Krzaki berberysu zagaiłyIndeks górny 2 ich dno i ściany. Belki ocembrowania pozapadały się wraz z bryłami gliny, tworząc lochy i katakumby, pełne teraz wodnistego błota. Do jednej z tych dziur zaciągnął włościaninIndeks górny 3 nad wieczorem trupa powstańca i zwłoki konia obdartego ze skóry. Zepchnął je pospołuIndeks górny 4 do jednego lochu, uwikłał żerdzią między dylamiIndeks górny 5 i zielskiem i narzucił z wierzchu trochę gliny, aby tego żeru wrony nie wytropiły.

Tak bez wiedzy i woli zemściwszy się za tylowieczne niewolnictwo, za szerzenie ciemnoty, za wyzysk, za hańbę i cierpienie ludu, szedł ku domowi z odkrytą głową i z modlitwą na ustach. Dziwnie rzewna radość zstępowała do jego duszy i ubierała mu cały widnokrąg, cały zakres umysłowego objęcia, całą ziemię barwami cudnie pięknymi. Głęboko, prawdziwie, z całej duszy wielbił Boga za to, że w bezgranicznym miłosierdziu swoim zesłał mu tyle żelastwa i rzemienia…

A Źródło: Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…, 1895.

Indeks górny 1 względnie do – względem
Indeks górny 2 gaić − pokrywać zielenią, zadrzewiać
Indeks górny 3 włościanin − chłop
Indeks górny 4 pospołu − wspólnie, razem
Indeks górny 5 dyl − drewniana belka

Rh59exEKAhxTI
1. Wyjaśnij, na czym według autora polegał dramat narodu polskiego w dziewiętnastym wieku. W odpowiedzi zacytuj fragmenty utworu. (Uzupełnij) 2. Podaj stosowaną w historiografii nazwę wydarzenia, które może stanowić przykład potwierdzający spostrzeżenia Żeromskiego na temat relacji między szlachtą a chłopami w dziewiętnastym wieku. (Uzupełnij).