Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami, a następnie wykonaj kolejne polecenia.

RhM6sHAD3zUED
Nagranie filmowe dotyczące trzeciego świata w świecie dwubiegunowym, część pierwsza.
Polecenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób określono, które państwa należą do Pierwszego i Drugiego Świata.

Rcu8J2GsOgnyF
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Przedstaw najważniejsze cechy charakterystyczne krajów Trzeciego Świata.

R11OpgqEhCvAZ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R3aTiNhqLMguO
Nagranie filmowe dotyczące trzeciego świata w świecie dwubiegunowym, część druga.
Polecenie 4

Wyjaśnij, dlaczego próby przyporządkowania różnych państw do kategorii krajów Trzeciego Świata (według omówionych kryteriów) można zakwestionować.

RuAE20GTUmfRK
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Opisz, w jaki sposób współcześnie – gdy już nie ma dwubiegunowego podziału na Wschód i Zachód – przebiegają podziały na świecie.

RPWrnXBeLWMQC
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1

Przyporządkuj do terenów na mapie pasujące do nich podane określenia.

RmGZ5qorCdf5B
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1LlIE1Sh93ZO
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z dwoma zamieszczonymi niżej tekstami źródłowymi, które dotyczą okoliczności uzyskania przez belgijskie Kongo niepodległości w 1960 r. Są to mowy okolicznościowe wygłoszone przez króla Belgii Baldwina I i przez kongijskiego premiera Patrice’a Lumumbę. Wskaż, na czym polegają i z czego wynikają, twoim zdaniem, różnice między tymi tekstami. Jakie wnioski możemy na ich podstawie wyciągnąć odnośnie do relacji byłych kolonii z dawnymi metropoliami? Uzasadnij odpowiedź.

Mowa Baldwina I

Niepodległość Konga stanowi dopełnienie dzieła zapoczątkowanego przez genialnego króla Leopolda II.

To on w sposób zdecydowany uruchomił proces, który Belgia konsekwentnie kontynuowała. Nadeszła oto decydująca godzina nie tylko dla losów Konga, lecz także, i nie zawaham się użyć tego sformułowania, dla losów całej Afryki. […]

Kongo zostało wyposażone w kolej, ulice, połączenia morskie i powietrzne, które łącząc mieszkańców, umacniają ich jedność i otwierają kraj na świat. […]

Cieszymy się, że mogliśmy, mimo wszelkich trudności, wyposażyć Kongo w ten niezbędny arsenał na drodze do dalszego rozwoju. […]

Teraz Waszym zadaniem staje się, moi Panowie, udowodnić, że mieliśmy rację, zaufawszy Wam. Od teraz Belgia i Kongo staną ramię w ramię jako dwa suwerenne państwa, połączone jednak przyjaźnią i zdecydowaną postawą, aby się wzajemnie wspierać.

1 Źródło: Mowa Baldwina I, [w:] Europa. Nasza historia. Kl. 8. Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych, Warszawa 2020, s. 90.
Mowa Patrice’a Lumumby

Kiedy ogłaszamy dzisiaj niepodległość Konga w porozumieniu z Belgią, zaprzyjaźnionym krajem, z którym negocjujemy jak równy z równym, żaden Kongijczyk, który zasługuje na to miano, nigdy nie może zapomnieć o tym, że niepodległość ta została wywalczona z bronią w ręku [brawa] w prowadzonej codziennie idealistycznej i pełnej poświęceń walce, walce, w której nie wahaliśmy się cierpieć niedostatku i nie cofaliśmy się przed bólem, nie żałowaliśmy naszych sił ani naszej krwi.

Jesteśmy niezmiernie dumni z tej walki, która była pełna łez, ognia i krwi, ponieważ była to szlachetna i sprawiedliwa walka, walka nieunikniona, aby zakończyć poniżające niewolnictwo, do którego zmuszono nas siłą. […] Ale my, Wasi przedstawiciele, wybrani Waszymi głosami, którzy otrzymaliśmy prawo rządzenia naszym ukochanym krajem, my, którzy na własnej skórze i własnym sercem odczuliśmy ucisk kolonialny, my mówimy Wam donośnym głosem, to wszystko już minęło.

2 Źródło: Mowa Patrice’a Lumumby, [w:] Europa. Nasza historia. Kl. 8. Od wybuchu II wojny światowej do czasów współczesnych, Warszawa 2020, s. 90.
R1c1iS4srN84q
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).