Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem, a następnie wykonaj kolejne polecenia.

RUQ55DsOxYo0L
Film dotyczy republiki rzymskiej.
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego sojusznicy Rzymu zbrojnie występowali przeciwko republice.

R1CnoJ77kadrp
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz, jakimi przywilejami cieszył się obywatel republiki rzymskiej.

RZI9NWH4O5zQ1
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Przeczytaj zamieszczony niżej tekst źródłowy opisujący tzw. reformy serwiańskie, a następnie na jego podstawie udowodnij tezę, że w Rzymie „najbogatsi mieli przewagę na zgromadzeniach”.

Zapoznaj się z zamieszczonym niżej tekstem źródłowym opisujący tzw. reformy serwiańskie, a następnie na jego podstawie udowodnij tezę, że w Rzymie „najbogatsi mieli przewagę na zgromadzeniach”.

1
Tytus Liwiusz Dzieje od założenia miasta Rzymu

Z obywateli posiadających majątek stu tysięcy asów albo jeszcze większy, ustanowił [Serwiusz Tulliusz, legendarny przedostatni król rzymski] osiemdziesiąt centurii, czterdzieści centurii seniorów i czterdzieści centurii juniorów. Wszystkich ich objęto nazwą pierwszej klasy. […] Dla klasy drugiej przyjęto majątek zawierający się w granicach między sto tysięcy a siedemdziesiąt pięć tysięcy i utworzono z nich, podzielonych na seniorów i juniorów, dwadzieścia centurii. […] Jako majątek klasy trzeciej przyjęto pięćdziesiąt tysięcy; utworzono tyle samo centurii i w nich także zachowano tę samą różnicę wieku. […] W klasie czwartej majątek wynosił dwadzieścia pięć tysięcy, utworzono tę samą ilość centurii. […] Klasa piąta była silniejsza, utworzono z niej trzydzieści centurii […]. Klasa ta była oszacowana na jedenaście tysięcy. Majątek niższy od tego objął ludność pozostałą, utworzono z niej jedną centurię […].

2 Źródło: Tytus Liwiusz, Dzieje od założenia miasta Rzymu, tłum. W. Strzelecki, ks. I, rozdz. 43.
Ro3Fa2X31WBxD
Przeczytaj zamieszczony wyżej tekst źródłowy opisujący tzw. reformy serwiańskie, a następnie na jego podstawie udowodnij tezę z filmu edukacyjnego, że w Rzymie „najbogatsi mieli przewagę na zgromadzeniach”. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Na podstawie tekstu z poprzedniego ćwiczenia oraz przytoczonego niżej tekstu źródłowego porównaj urządzenie społeczeństwa ateńskiego z czasów Solona i społeczeństwa rzymskiego po reformach Serwiusza Tulliusza.

1
Arystoteles Ustrój polityczny Aten

[W wyniku reform Solona] do klasy pentakosjomedymnów musieli być zaliczeni ci, którzy ze swego majątku mieli co najmniej 500 miar plonów suchych i płynnych razem, do hippeis ci, którzy ich mieli 300 lub też, jak twierdzą niektórzy, mogli utrzymać konia. […] Do klasy zeugitów należeli ci, którzy mieli 200 miar plonów obu rodzajów, wszyscy inni zaliczali się do klasy tetów, którzy nie mieli dostępu do żadnego urzędu.

3 Źródło: Arystoteles, Ustrój polityczny Aten. Cytat za: Sławomir Sprawski, Grzegorz Chomicki, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001, s. 102.
Rm1lbzmtzsgNq
Na podstawie tekstu z poprzedniego ćwiczenia oraz przytoczonego wyżej fragmentu źródłowego porównaj urządzenie społeczeństwa ateńskiego z czasów Solona i rzymskiego po reformach Serwiusza Tulliusza. (Uzupełnij).