Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem, a następnie odpowiedz na pytania.

R1J3mqXPCEmgl
Film opowiadający o charakterystyce realiów życia codziennego w PRL w latach osiemdziesiątych pod tytułem Za czym ta kolejka stoi?
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób przejawiał się kryzys w latach 80.? Podaj przykłady.

R1ZHo0G52vyKt
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyobraź sobie, jakie nastroje społeczne mogły panować w Polsce lat 80. XX wieku. Opisz je.

R1ZHo0G52vyKt
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z plakatem. Opisz, jakie dziedziny codziennego życia porusza oraz jaki miał być jego cel propagandowy. Wskaż mocne i słabe strony przekazu.

Zapoznaj się z opisem plakatu. Opisz, jakie dziedziny codziennego życia porusza oraz jaki miał być jego cel propagandowy. Podaj mocne i słabe strony przekazu.

RwUxm4hGKt6yk
Źródło: dostępny w internecie: histmag.org, tylko do użytku edukacyjnego.
RPxuFtVuUoCNn
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 2

Zaznacz, do jakich aspektów życia codziennego w PRL w latach 80. odnosi się tekst pieśni Jacka Kaczmarskiego z 1986 r.

Jacek Kaczmarski Nasza klasa

Co się stało z naszą klasą? Pyta Adam w Tel‑Avivie
Ciężko sprostać takim czasom, ciężko w ogóle żyć uczciwie
[...]
Kaśka z Piotrkiem są w Kanadzie, bo tam mają perspektywy
Staszek w Stanach sobie radzi, Paweł do Paryża przywykł
Gośka z Przemkiem ledwie przędą - w maju będzie trzeci bachor
Próżno skarżą się urzędom, że też chcieliby na Zachód
Że też chcieliby na Zachód...

Za to Magda jest w Madrycie i wychodzi za Hiszpana
Maciek w grudniu stracił życie, gdy chodzili po mieszkaniach
Janusz, ten co zawiść budził, że go każda fala niesie
Jest chirurgiem - leczy ludzi, ale brat mu się powiesił
Ale brat mu się powiesił...

Marek siedzi za odmowę, bo nie strzelał do Michała
A ja piszę ich historię - i to już jest klasa cała
Jeszcze Filip - fizyk w Moskwie, dziś nagrody różne zbiera
Jeździ kiedy chce do Polski, był przyjęty przez premiera
Był przyjęty przez premiera...

1 Źródło: Jacek Kaczmarski, Nasza klasa, dostępny w internecie: https://www.kaczmarski.art.pl/tworczosc/wiersze/nasza-klasa/.
RJ48Ia94rp1Nu
Możliwe odpowiedzi: 1. Cenzura, 2. Represje polityczne, 3. Emigracja zarobkowa, 4. Reglamentacja, 5. Brak perspektyw, 6. Postawy konformistyczne, 7. Ukryte bezrobocie, 8. Ograniczona suwerenność kraju, 9. Spekulacja, 10. Opór społeczny, 11. Alkoholizm, 12. Poczucie zniechęcenia
3
Ćwiczenie 3

Podaj elementy rzeczywistości PRL, jakie wyśmiewali w cytowanych poniżej fragmentach skeczów artyści z kultowego w latach 70 i 80. kabaretu TEY. Odpowiedzi wybierz spośród tych propozycji.

R1ARnXhQgN9Xg
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: dostępny w internecie: https://gloswielkopolski.pl/70-tekstow-kabaretu-tey-na-70-urodziny-zenona-laskowika-zdjecia-wideo/ar/3799951.