Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

RSADbPBdX40HO
Film opowiadający o społeczeństwie i gospodarce wczesnego średniowiecza.
Polecenie 2

Wymień grupy społeczne, które pojawiły w państwach wczesnośredniowiecznej Europy. Krótko je scharakteryzuj.

R2E6tZuKxOQHy
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wskaż podstawę gospodarki państw wczesnośredniowiecznej Europy. Krótko ją opisz.

RGTaKKjMwvbvE
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RNXe84LT0CeyR
Nagranie filmowe dotyczące społeczeństwa i gospodarki wczesnego średniowiecza, część druga.
Polecenie 4

Scharakteryzuj handel międzynarodowy we wczesnym średniowieczu.

R2E6tZuKxOQHy
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wymień skutki odkrycia i eksploatacji kopalni srebra na kontynencie europejskim.

RGTaKKjMwvbvE
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1E1Ow0tpbGI7
Film nawiązujący do rozwoju feudalizmu i systemu lennego, część pierwsza.
Polecenie 6

Omów korzenie zjawiska feudalizmu.

RRIbMAjvZLP7o
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 7

Wyjaśnij, czym jest beneficjum. Podaj jego genezę.

R2dnh2uXoTaV7
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R19y6RHutO04M
Film nawiązujący do rozwoju feudalizmu i systemu lennego, część druga.
Polecenie 8

Wyjaśnij, jak wykształciło się dziedziczenie godności hrabiowskich.

R1R5LWe1zLdT1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 9

Wytłumacz, czym jest zasada „Wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”. Kiedy po raz pierwszy i dlaczego odstąpiono od tej zasady?

R1VKJcAo1yEat
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 10

Wymień konsekwencje powstania i rozwoju księstw terytorialnych.

R1VKJcAo1yEat
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z ilustracją i opisz przedstawioną scenę. Co świadczy o tym, że ukazuje hołd lenny?

R10Q36K1ExZLt
Źródło: domena publiczna.
Rr78NBzWkyLBn
Opisz przedstawioną scenę. Co świadczy o tym, że ukazuje hołd lenny? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego doszło do upadku miast w okresie wędrówki ludów. Jakie były tego konsekwencje?

R7N3uKaoJiFMf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj znaczenie własności ziemskiej w średniowieczu.

R8AfVU2Dwe4YQ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi oraz ilustracją i wykonaj polecenie.

Źródło A:

1
Kapitularz z roku 811

2. [...] Biedacy skarżą się, że są ograbiani z ich własności; ten sam zarzut wysuwają w równym stopniu przeciw biskupom, opatom i ich rządcom, jak również przeciw hrabiom i ich setnikom.

3. Mówią także, że gdyby ktoś z nich nie chciał oddać czegoś ze swej własności biskupowi, opatowi, albo hrabiemu czy też zarządcy lub setnikowi, wówczas wynajdują w stosunku do tego biedaka pozory, w jaki sposób mogliby go ukarać i ciągle wysyłają go na wyprawy wojenne, aż wreszcie doprowadziwszy do nędzy poniewoli oddaje albo sprzedaje swą własność, inni zaś, którzy dokonali przekazania swej własności bez żadnego niepokojenia pozostają w domu.

A Źródło: Kapitularz z roku 811. Cytat za: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 4: Wczesne średniowiecze, opracował J. Włodarczyk, Warszawa 1960, str. 19.

Źródło B:

1
Kapitularz z roku 847

2. Wolą naszą jest, aby w naszym królestwie każdy wolny człowiek miał seniora w naszej osobie lub w naszych wasalach.

3. Nakazujemy również, aby żaden człowiek bez słusznej przyczyny nie porzucał swego seniora oraz aby żaden inny nie przyjmował go poza wypadkami objętymi zwyczajem istniejącym za czasów naszych przodków.

B Źródło: Kapitularz z roku 847. Cytat za: Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, opracowali M. Sobańska-Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1997, str. 217.

Źródło C:

RrGc4ifJLzMnL
Źródło: dostępny w internecie: principatusteschinensis.blogspot.com, domena publiczna.
R1aLKvSRldLII
Rozstrzygnij, którego procesu dotyczy źródło C: przedstawionego w tekście oznaczonym jako Źródło A, czy przedstawionego w tekście źródłowym oznaczonym jako źródło B? Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie wykonaj polecenie.

Postanowienie margrabiego Jodoka i panów morawskich z 26. VII 1380 r.

Roku Pańskiego 1380, nazajutrz po świętym Jakubie starszym, na zamku Spilberk Najjaśniejszy książę i pan Jodok, margrabia i pan ziemi morawskiej [następują imiona kilkunastu feudałów morawskich], wszyscy mający na myśli dobro ziemi morawskiej jednomyślnie i jednogłośnie polecili i zgodnie - nie zmuszani, ale z dobrej, szczerej i wolnej woli - orzekli zgadzając się na spisanie tego, aby żaden mieszkaniec ziemi morawskiej, jakiejkolwiek byłby godności lub stanu, nie przyjmował żadnego obywatela, rolnika od innego mieszkańca ziemi morawskiej, jakiejkolwiek godności lub stanu wydawałby się, dopóki ów obywatel, rolnik nie przyniesie od swego pana pisma pańskiego opatrzonego pieczęcią, [zaświadczającego] iż jest przez owego pana zwolniony, uwolniony i wypuszczony. A jeśli ktoś spośród tych obywateli, rolników ucieknie do jakiegoś mieszkańca ziemi morawskiej, to wraz z całym mieniem, z którym ucieknie, zostanie złapany i będzie zwrócony temu, od kogo zbiegł.

c1 Źródło: Postanowienie margrabiego Jodoka i panów morawskich z 26. VII 1380 r. Cytat za: Historia powszechna XIV-XV w., wybór tekstów, opr. M. Małowist, Warszawa 1954, s. 120-121.
R1NpOXWRdf8il
Nazwij zjawisko społeczne, któremu panowie feudalni starali się zapobiegać, wydając cytowany wyżej dokument, a następnie wyjaśnij, na czym ono polegało. (Uzupełnij).