Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami, a następnie wykonaj dołączone do nich polecenia.

RTYCa0vSrgBi1
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Rewolucje w krajach niemieckich.
Polecenie 2

Omów znaczenie wystąpień rewolucyjnych w Berlinie dla tendencji zjednoczeniowych Niemiec.

R12Uls1aSAxbR
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, skąd mogła wynikać zmiana w stosunku Niemców do sprawy polskiej w czasie trwania Wiosny Ludów.

RH8E0HjgHH37h
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
REIGcMw0JxBU31
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Rewolucje w krajach niemieckich.
Polecenie 4

Przedstaw charakter i konsekwencje Wiosny Ludów w państwach niemieckich.

R18WOejCnGGcY
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Omów rolę wydarzeń Wiosny Ludów w państwach niemieckich dla późniejszego zjednoczenia Niemiec.

R1FemQghzVtu5
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z przytoczonym niżej fragmentem proklamacji francuskiego Rządu Tymczasowego z 25 lutego 1848 r., a następnie określ, w jakim punkcie z pewnością nie zgadzał się on z postulatami liberałów niemieckich z tego samego roku. Uzasadnij odpowiedź na podstawie własnej wiedzy i analizy tekstu źródłowego.

Cała Francja skupi się około swego rządu i poprze go swym patriotyzmem. Pod rządami ludowymi, które Rząd Tymczasowy ogłasza, każdy obywatel współsprawuje władzę. Francuzi! Dajcie światu przykład podobny temu, jaki Paryż dał całej Francji; przygotujcie się, przez zachowanie porządku i zaufania w siły własne, do korzystania z tych potężnych instytucji, do stworzenia których będziecie powołani. Rządy Tymczasowy chce Rzeczypospolitej, z zastrzeżeniem uznania jej przez lud francuski, który natychmiast będzie wezwany do wypowiedzenia swego zdania.

B Cytat za: Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998, s. 111.
RDMc80cgyyZWC
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 2

Na poniższej ilustracji z połowy XIX w. przedstawiono obrady parlamentu frankfurckiego z lat 1848–1849. Wskaż na nich element, który dowodzi, że zgromadzeniu temu przyświecał cel zjednoczenia Niemiec. Uzasadnij odpowiedź.

R18XG4HDP7Iln
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RfuHb5OyUthbz
Element ilustracji: (Uzupełnij) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
RTnemJKNckbWq
(Uzupełnij).