Film edukacyjny
Zapoznaj się z prezentacją przedstawiającą wybrane postaci Solidarności, a następnie wykonaj kolejne polecenia.
Wskaż różnice i podobieństwa między przedstawionymi działaczami Solidarności. Zwróć uwagę na ich wykształcenie, profil działalności, losy w latach 80. i po zmianach systemowych w Polsce, stosunek do idei porozumienia z władzą. Sformułuj na tej podstawie wnioski.
Wybierz jednego działacza spośród przedstawionych w prezentacji multimedialnej i napisz o nim krótki tekst publicystyczny (np. artykuł do gazetki szkolnej), w którym podjąłbyś/podjęłabyś próbę zainteresowania tą osobą swoich rówieśników.
Na podstawie prezentacji, oceń historyczną rolę Lecha Wałęsy w obaleniu komunizmu. Zastanów się, czy bez Lecha Wałęsy Polska wyszłaby z komunizmu. Jak to wyjście mogłoby wyglądać?
Zapoznaj się z opowieścią prof. Antoniego Dudka o postaciach Solidarności i wykonaj dołączone do filmów polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DD97kTXUO
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Postacie „Solidarności” — część 1.
Wyjaśnij, dlaczego Anna Walentynowicz była postacią ikoniczną dla działaczy „Solidarności”?
Wymień postaci radykalnego skrzydła „Solidarności”. Która z nich miała najważniejsze znaczenie dla ruchu? Odpowiedź uzasadnij.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DD97kTXUO
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Postacie „Solidarności” — część 2.
Wyjaśnij rolę ekspertów i doradców działających przy Solidarności. Jaką rolę odegrali w okresie transformacji ustrojowej i III Rzeczypospolitej?
Opisując postacie ruchu solidarnościowego, skupiamy się zwykle na osobach najbardziej rozpoznawalnych, reprezentujących władze ogólnokrajowe lub lokalne. Wyszukaj postaci Solidarności, które odegrały ważną rolę w twojej miejscowości, i opracuj o nich krótką notatkę w dowolnej formie.