Film edukacyjny
Zapoznaj się z wykładem prof. Andrzeja Chwalby, a następnie wykonaj polecenia.
Podaj genezę powstania Legionów Polskich. Wyjaśnij, dlaczego Polacy wiązali nadzieje na odzyskanie niepodległości z Francją i Napoleonem.
Wyjaśnij, w jaki sposób rozumiano pojęcie „naród” na przełomie XVIII i XIX wieku. Jaki to rozumienie miało wpływ na sprawę polską?
Jakie są podobieństwa, a jakie różnice w sposobie przedstawienia Legionów w pieśni Wybickiego oraz w dziele Mickiewicza. Jakie są źródła tych podobieństw i różnic?
Koncert JankielaLedwie słuchacze mieli czas wyjść z zadziwienia,
Znowu muzyka inna – znów zrazu brzęczenia
Lekkie i ciche, kilka cienkich strunek jęczy,
Jak kilka much, gdy z siatki wyrwą się pajęczej.
Lecz strun coraz przybywa, już rozpierzchłe tony
Łączą się i akordów wiążą legijony,
I już w takt postępują zgodzonymi dźwięki,
Tworząc nutę żałosną tej sławnej piosenki:
O żołnierzu tułaczu, który borem, lasem
Idzie, z biedy i z głodu przymierając czasem,
Na koniec pada u nóg konika wiernego,
A konik nogą grzebie mogiłę dla niego.
Piosenka stara, wojsku polskiemu tak miła!
Poznali ją żołnierze, wiara się skupiła
Wkoło mistrza; słuchają, wspominają sobie
Ów czas okropny, kiedy na Ojczyzny grobie
Zanucili tę piosnkę i poszli w kraj świata;
Przywodzą na myśl długie swej wędrówki lata,
Po lądach, morzach, piaskach gorących i mrozie,
Pośrodku obcych ludów, gdzie często w obozie
Cieszył ich i rozrzewniał ten śpiew narodowy.
Tak rozmyślając, smutnie pochylili głowy.
Ale je wnet podnieśli, bo mistrz tony wznosi,
Natęża, takty zmienia, coś innego głosi.
I znowu spojrzał z góry, okiem struny zmierzył,
Złączył ręce, oburącz w dwa drążki uderzył:
Uderzenie tak sztuczne, tak było potężne,
Że struny zadzwoniły jak trąby mosiężne
I z trąb znana piosenka ku niebu wionęła,
Marsz tryumfalny: Jeszcze Polska nie zginęła!...
Marsz Dąbrowski do Polski! – I wszyscy klasnęli,
I wszyscy: „Marsz Dąbrowski!” chorem okrzyknęli!
Omów decyzje Napoleona, które spowodowały rozłam i zachwianie wiary Polaków w napoleońskie idee.
Podsumuj działalność Legionów Polskich walczących u boku Napoleona. Wyjaśnij, jakie znaczenie miały one dla sprawy polskiej.