Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem przedstawiającym teksturowanie modelu młotka, a następnie wykonaj polecenia znajdujące się pod filmem.

Rf51OxOsZiI68
Film dotyczący nakładania tekstur na obiekty.
Polecenie 2

Pobierz poniższy projekt programu Blender. Nadaj młotkowi tekstury metalu i drewna.

RkShQTiw9c3jN

Przycisk służący do pobrania pliku w formacie blend. Znajduje się w nim kształt młotka, na który zgodnie z poleceniem należy nałożyć odpowiednie tekstury z użyciem programu Blender.

Plik BLEND o rozmiarze 1.33 MB w języku polskim
R1Q6rSpVIDmZv
Polecenie 3

Zmodyfikuj teksturę obiektu tak, by stworzyć młotek pokryty gumą.

RlHIwyStrgA7d

Podsumowanie

W programie Blender mamy do dyspozycji dwa silniki renderowania:

  • Cycles – charakteryzuje się dużym realizmem efektów, który przekłada się jednak na długi czas renderowania;

  • Eevee – jego zaletą jest szybkość, ale grafika jest dużo mniej realistyczna niż w wypadku Cycles.

Dodawanie materiałów

Nowo utworzony obiekt domyślnie jest szary, co wynika z faktu, że nie ma określonego materiału. Aby to zmienić, zaznaczamy obiekt i wciskamy ikonę kuli z szachownicą i tworzymy nowy materiał.

Korzystając z okna edycji materiału, możemy dowolnie go zmieniać, np. dodając kolor. Mamy do dyspozycji wiele parametrów, są to między innymi:

Metallic

nadaje materiałowi efekt metaliczności, przyjmuje wartość skalarną od 0 do 1;

Roughness

pozwala uzyskać efekt chropowatości, przyjmuje wartość skalarną od 0 do 1;

Subsurface Scattering

odpowiada za przepływ światła przez materiał, również przyjmuje wartość skalarną od 0 do 1;

Transmission

pozwala zmienić materiał na transparentny – jak szkło.

Dodawanie światła do sceny

Efekty stosowania parametrów takich jak metaliczność czy chropowatość są lepiej widoczne, gdy dodamy do sceny źródło światła, aby to zrobić, z górnego menu wybieramy pozycję Add, następnie opcję LightPoint.

Dodawanie tekstury

Innym sposobem na nadanie obiektowi odpowiedniego wyglądu jest dodanie tekstury. Trzeba ją wcześniej stworzyć w programie graficznym lub pobrać z internetu. Aby dodać ja do obiektu, klikamy w kropkę obok napisu Base Color. W menu, które się rozwinie, odnajdujemy sekcję Texture, a następnie pozycję Image Texture. Następnie naciskamy przycisk Open – otworzy się folder, z którego wybieramy plik z teksturą. Obiekt nie zostanie pokryty teksturą od razu, najpierw trzeba teksturę rozpakować. W tym celu wchodzimy w Edit Mode, zaznaczmy cały model i wciskamy klawisz U. Pojawia się lista opcji, z której wybieramy Smart UV Project i potwierdzamy.

Nadawanie głębi obiektowi

Z górnego menu wybieramy UV Editing, otworzy się okno, w którym możemy zmienić sposób wyświetlania tekstury na obiekcie, zaznaczając go w trybie edycji (wybierając Edit Mode). Możemy tu przeskalować teksturę, aby lepiej pokrywała obiekt.

Nadawanie faktury obiektowi

Aby nadać materiałowi fakturę, wykonujemy następujące kroki:

  1. Wybieramy z górnego menu opcję Shading.

  2. Używamy skrótu Shift + A.

  3. Z pozycji, które się pojawią, wybieramy Viev Selected.

  4. Klikamy prawym przyciskiem myszy w dolnej sekcji ekranu, z menu wybieramy pozycję Vector, a następnie Displacement.

  5. Łączymy funkcję Displacement z parametrem color i parametrem Displacement.