Film edukacyjny
Zapoznaj się z filmem przedstawiającym teksturowanie modelu młotka, a następnie wykonaj polecenia znajdujące się pod filmem.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rf51OxOsZiI68
Film dotyczący nakładania tekstur na obiekty.
Pobierz poniższy projekt programu Blender. Nadaj młotkowi tekstury metalu i drewna.
Zmodyfikuj teksturę obiektu tak, by stworzyć młotek pokryty gumą.
Podsumowanie
W programie Blender mamy do dyspozycji dwa silniki renderowania:
Cycles– charakteryzuje się dużym realizmem efektów, który przekłada się jednak na długi czas renderowania;Eevee– jego zaletą jest szybkość, ale grafika jest dużo mniej realistyczna niż w wypadkuCycles.
Dodawanie materiałów
Nowo utworzony obiekt domyślnie jest szary, co wynika z faktu, że nie ma określonego materiału. Aby to zmienić, zaznaczamy obiekt i wciskamy ikonę kuli z szachownicą i tworzymy nowy materiał.
Korzystając z okna edycji materiału, możemy dowolnie go zmieniać, np. dodając kolor. Mamy do dyspozycji wiele parametrów, są to między innymi:
Dodawanie światła do sceny
Efekty stosowania parametrów takich jak metaliczność czy chropowatość są lepiej widoczne, gdy dodamy do sceny źródło światła, aby to zrobić, z górnego menu wybieramy pozycję Add, następnie opcję Light i Point.
Dodawanie tekstury
Innym sposobem na nadanie obiektowi odpowiedniego wyglądu jest dodanie tekstury. Trzeba ją wcześniej stworzyć w programie graficznym lub pobrać z internetu. Aby dodać ja do obiektu, klikamy w kropkę obok napisu Base Color. W menu, które się rozwinie, odnajdujemy sekcję Texture, a następnie pozycję Image Texture. Następnie naciskamy przycisk Open – otworzy się folder, z którego wybieramy plik z teksturą. Obiekt nie zostanie pokryty teksturą od razu, najpierw trzeba teksturę rozpakować. W tym celu wchodzimy w Edit Mode, zaznaczmy cały model i wciskamy klawisz U. Pojawia się lista opcji, z której wybieramy Smart UV Project i potwierdzamy.
Nadawanie głębi obiektowi
Z górnego menu wybieramy UV Editing, otworzy się okno, w którym możemy zmienić sposób wyświetlania tekstury na obiekcie, zaznaczając go w trybie edycji (wybierając Edit Mode). Możemy tu przeskalować teksturę, aby lepiej pokrywała obiekt.
Nadawanie faktury obiektowi
Aby nadać materiałowi fakturę, wykonujemy następujące kroki:
Wybieramy z górnego menu opcję
Shading.Używamy skrótu
Shift+A.Z pozycji, które się pojawią, wybieramy
Viev Selected.Klikamy prawym przyciskiem myszy w dolnej sekcji ekranu, z menu wybieramy pozycję
Vector, a następnieDisplacement.Łączymy funkcję
Displacementz parametremcolori parametremDisplacement.