Obejrzyj film, na którym demonstrator prezentuje różne efekty związane z zasadą zachowania momentu pędu, używając krzesła obrotowego. Następnie odpowiedz na pytania zamieszczone poniżej.
Zapoznaj się z alternatywną ścieżką lektorską filmu, na którym demonstrator prezentuje różne efekty związane z zasadą zachowania momentu pędu, używając krzesła obrotowego. Następnie odpowiedz na pytania zamieszczone poniżej.
Rn8Vne7RpTIny
Polecenia 1 – 5 dotyczą doświadczenia pokazanego w pierwszej części filmu, w której demonstrator trzyma w rękach koło zamachowe, wirujące w płaszczyźnie pionowej, po czym obraca je o 90Indeks górny oo.
Polecenia 6 i 7 dotyczą doświadczenia pokazanego w drugiej części filmu, w której demonstrator wiruje, siedząc na krześle obrotowym, trzyma w rękach hantle i raz przybliża, a raz oddala je od swojego tułowia.
Polecenie 1
R6jtk9T7XHASz
Polecenie 2
RlOOtne0yQExh
Polecenie 3
RFbZNuA0oxKFA
Polecenie 4
Dlaczego wektor momentu pędu koła zamachowego uległ zmianie, pomimo że obowiązuje zasada zachowania momentu pędu?
Zmianę spowodowała siła mięśni demonstratora, który działał na koło momentem siły. Dla układu koło‑demonstrator była to siła wewnętrzna - nie zmieniła ona momentu pędu całego układu. Natomiast dla samego koła była to siła zewnętrzna i dlatego zmienił się jego moment pędu (konkretnie – zmienił się kierunek tego wektora). Zasada zachowania momentu pędu pozostawała w mocy przez cały czas doświadczenia.
Polecenie 5
R167nUcQo7lHX
Polecenie 6
R1AJoccR7xnXy
Polecenie 7
Jaką rolę w drugim doświadczeniu odgrywa fakt, że demonstrator trzyma w rękach odważniki ważące po kilka kilogramów każdy?
Moment bezwładności I wirującego odważnika, jeśli założymy, że jest on w przybliżeniu punktem materialnym, zależy od jego masy m i odległości od osi obrotu r, według wzoru:
W naszym doświadczeniu wynika z tego, że im większa masa odważnika, tym większa zmiana momentu bezwładności całego układu przy zmianie odległości r ciężarków od osi obrotu.