Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem edukacyjnym. Postaraj się odpowiedzieć na stawiane pytania, zanim lektor poda odpowiedź.

RS9YovAJqKvaq
Film nawiązujący do treści lekcji dotyczącej okręgów na powierzchni kuli.
Polecenie 2

Zastanów się, czy na sferze stosunek długości okręgu do jego średnicy jest zawsze stały? Czy jest równy π, jak na płaszczyźnie? Aby to sprawdzić, możesz wykonać następujące doświadczenie: Narysuj kilka okręgów na powierzchni kuli, zmierz (na przykład posługując się nitką) długość każdego z nich, a następnie zmierz długość średnicy każdego okręgu (pamiętaj, że poruszasz się tylko po powierzchni kuli). Wykonaj obliczenia i wyciągnij wniosek.

Zastanów się, czy na sferze stosunek długości okręgu do jego średnicy jest zawsze stały? Czy jest równy π, jak na płaszczyźnie? Pamiętaj, że poruszasz się tylko po powierzchni kuli.

Polecenie 3

Wyciągnij wnioski z rezultatów poprzedniego doświadczenia i określ przedział, w jakim zawarty jest stosunek długości okręgu sferycznego do jego średnicy. Rozważ okręgi bardzo małe, które znajdują się na bardzo małej powierzchni, którą lokalnie można uznać za niemal płaską, oraz największy okrąg, jaki można narysować na sferze.

Wyciągnij wnioski z rezultatów poprzedniego polecenia i określ przedział, w jakim zawarty jest stosunek długości okręgu sferycznego do jego średnicy. Rozważ okręgi bardzo małe, które znajdują się na bardzo małej powierzchni, którą lokalnie można uznać za niemal płaską, oraz największy okrąg, jaki można wybrać na sferze.