Film samouczek
Napisz w języku Python program symulujący losowy ruch trzech cząstek.
Cząstki są umieszczone w dwuwymiarowym, kartezjańskim układzie współrzędnych. Każda z nich początkowo znajduje się w punkcie . Symulacja jest podzielona na tzw. rundy. Podczas pojedynczej rundy każda z cząstek musi przemieścić się o jedno pole wzdłuż osi (prawo‑lewo) oraz o jedno pole wzdłuż osi (góra‑dół). Na jednym polu na raz może znajdować się dowolnie dużo cząstek. Ruch cząstki jest wyznaczany na podstawie wylosowanej liczby rzeczywistej.
Dla uproszczenia możemy wyobrazić sobie, że podczas pojedynczej rundy cząstki dwukrotnie rzucamy monetą. Pierwszy rzut oznacza przemieszczenie wzdłuż osi x. Orzeł sprawia, że cząstka przesunie się o jedno pole w lewo, reszka – w prawo. Drugi rzut decyduje o ruchu wzdłuż osi y. Orzeł przesuwa o jedno pole w górę – reszka w dół.
Specyfikacja problemu:
Dane:
rundy
– liczba naturalnax, y
– zmienne typu int; definiujące pozycję cząsteczki; liczby całkowite
Wynik:
Program na wyjściu standardowym wydrukuje dla każdej rundy: numer rundy, numer cząstki oraz współrzędną cząsteczki w kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y
).
Przykładowy wynik na wyjściu standardowym:
Zapoznaj się z filmem. Przedstawiono w nim rozwiązanie wykorzystujące spacer losowy.