Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Napisz w języku Python program symulujący losowy ruch trzech cząstek.

Cząstki są umieszczone w dwuwymiarowym, kartezjańskim układzie współrzędnych. Każda z nich początkowo znajduje się w punkcie . Symulacja jest podzielona na tzw. rundy. Podczas pojedynczej rundy każda z cząstek musi przemieścić się o jedno pole wzdłuż osi (prawo‑lewo) oraz o jedno pole wzdłuż osi (góra‑dół). Na jednym polu na raz może znajdować się dowolnie dużo cząstek. Ruch cząstki jest wyznaczany na podstawie wylosowanej liczby rzeczywistej.

Dla uproszczenia możemy wyobrazić sobie, że podczas pojedynczej rundy cząstki dwukrotnie rzucamy monetą. Pierwszy rzut oznacza przemieszczenie wzdłuż osi x. Orzeł sprawia, że cząstka przesunie się o jedno pole w lewo, reszka – w prawo. Drugi rzut decyduje o ruchu wzdłuż osi y. Orzeł przesuwa o jedno pole w górę – reszka w dół.

Specyfikacja problemu:

Dane:

  • rundy – liczba naturalna

  • x, y – zmienne typu int; definiujące pozycję cząsteczki; liczby całkowite

Wynik:

Program na wyjściu standardowym wydrukuje dla każdej rundy: numer rundy, numer cząstki oraz współrzędną cząsteczki w kartezjańskim układzie współrzędnych (x, y).

Przykładowy wynik na wyjściu standardowym:

Linia 1. Runda dwukropek 1 cząstka dwukropek 1 x dwukropek 1 y dwukropek minus 1. Linia 2. Runda dwukropek 1 cząstka dwukropek 2 x dwukropek minus 1 y dwukropek 1. Linia 3. Runda dwukropek 1 cząstka dwukropek 3 x dwukropek minus 1 y dwukropek minus 1. Linia 4. Runda dwukropek 2 cząstka dwukropek 1 x dwukropek 0 y dwukropek minus 2. Linia 5. Runda dwukropek 2 cząstka dwukropek 2 x dwukropek minus 2 y dwukropek 2. Linia 6. Runda dwukropek 2 cząstka dwukropek 3 x dwukropek minus 2 y dwukropek minus 2. Linia 7. Runda dwukropek 3 cząstka dwukropek 1 x dwukropek 1 y dwukropek minus 1. Linia 8. Runda dwukropek 3 cząstka dwukropek 2 x dwukropek minus 3 y dwukropek 1. Linia 9. Runda dwukropek 3 cząstka dwukropek 3 x dwukropek minus 3 y dwukropek minus 1. Linia 10. kropka kropka kropka.
RlxumR50da5SP
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Polecenie 2

Zapoznaj się z filmem. Przedstawiono w nim rozwiązanie wykorzystujące spacer losowy.

RU1RBPEiFX7Aa
Film nawiązujący do modelowania ruchów Browna.
R1AlyhPD2Tab4

Przycisk do pobrania pliku TXT z kodem źródłowym. Kod dotyczy przykładu pierwszego.

Plik TXT o rozmiarze 513.00 B w języku polskim
RaTTYgOTM23Pn

Przycisk do pobrania pliku TXT z kodem źródłowym. Kod dotyczy przykładu drugiego.

Plik TXT o rozmiarze 662.00 B w języku polskim