Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przywołaj przyjętą w filmie definicję idiolektu. Na podstwie multimedium wyjaśnij, jakie relacje zachodzą między nim a idiostylem.

RVOXr8qKnqVa8
(Uzupełnij).
R1RKRMmXdWL27
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Cechy Tryptyku Rzymskiego.
Polecenie 2
Zapoznaj się z mapą myśli. Na jej podstawie stwórz wypunktowanie z cytatami z fragmentów Tryptyku rzymskiego, które mogą stanowić przykład realizacji danej cechy utworu. Następnie opisz funkcje poszczególnych cech.
Zapoznaj się z mapą myśli. Na jej podstawie stwórz wypunktowanie z cytatami z fragmentów Tryptyku rzymskiego, które mogą stanowić przykład realizacji danej cechy utworu. Następnie opisz funkcje poszczególnych cech.
Rz7krlrrMDb8P
(Uzupełnij).
Jan Paweł II, Tryptyk rzymski. Medytacje [fragment]
Jan Paweł II I. Strumień

Ruah
Duch Boży unosił się nad wodami…

1. Zdumienie
Zatoka lasu zstępuje
w rytmie górskich potoków
ten rytm objawia mi Ciebie,
Przedwieczne Słowo.
Jakże przedziwne jest Twoje milczenie
we wszystkim, czym zewsząd przemawia
stworzony świat…
co razem z zatoką lasu
zstępuje w dół każdym zboczem…
to wszystko, co z sobą unosi
srebrzysta kaskada potoku,
który spada z góry rytmicznie
niesiony swym własnym prądem…
– niesiony dokąd?

Co mi mówisz górski strumieniu?
w którym miejscu ze mną się spotykasz?
ze mną, który także przemijam –
podobnie jak ty…
Czy podobnie jak ty?
(Pozwól mi się tutaj zatrzymać –
pozwól mi się zatrzymać na progu,
oto jedno z tych najprostszych zdumień.)
Potok się nie zdumiewa, gdy spada w dół
i lasy milcząco zstępują w rytmie potoku
– lecz zdumiewa się człowiek!
Próg, który świat w nim przekracza,
jest progiem zdumienia.
(Kiedyś temu właśnie zdumieniu nadano imię „Adam”.)

Był samotny z tym swoim zdumieniem
pośród istot, które się nie zdumiewały
– wystarczyło im istnieć i przemijać.
Człowiek przemijał wraz z nimi
na fali zdumień.
Zdumiewając się, wciąż się wyłaniał
z tej fali, która go unosiła,
jakby mówiąc wszystkiemu wokoło:
„zatrzymaj się! – masz we mnie przystań”
„we mnie jest miejsce spotkania
z Przedwiecznym Słowem” –
„zatrzymaj się, to przemijanie ma sens”
„ma sens… ma sens… ma sens!”

tryptyk Źródło: Jan Paweł II, I. Strumień , [w:] tegoż, Tryptyk Rzymski. Medytacje.
Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski. Medytacje [fragment]
Jan Paweł II I. Strumień

2. Źródło

Zatoka lasu zstępuje
w rytmie górskich potoków...
Jeśli chcesz znaleźć źródło,
musisz iść do góry, pod prąd.
Przedzieraj się, szukaj, nie ustępuj,
wiesz, że ono musi tu gdzieś być —
Gdzie jesteś, źródło?... Gdzie jesteś, źródło?!

Cisza...
Strumieniu, leśny strumieniu,
odsłoń mi tajemnicę
swego początku!

(Cisza — dlaczego milczysz?
Jakże starannie ukryłeś tajemnicę twego początku.)

Pozwól mi wargi umoczyć
w źródlanej wodzie
odczuć świeżość,
ożywczą świeżość.

zrodlo Źródło: Jan Paweł II, I. Strumień , [w:] Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski. Medytacje, Kraków 2003.
Jan Paweł II, Tryptyk rzymski. Medytacje [fragment]
Jan Paweł II II. Medytacje nad „Księgą rodzaju” na progu Kaplicy Sykstyńskiej.

Posłowie
I tu właśnie u stóp tej przedziwnej sykstyńskiej polichromii
zbierają się kardynałowie —
wspólnota odpowiedzialna za dziedzictwo kluczy Królestwa.
Przychodzi właśnie tu.
I Michał Anioł znów ogarnia ich widzeniem.
«W Nim żyjemy, poruszamy się i jesteśmy»...

Kim jest On?
Oto dłoń stwarzająca Wszechmogącego Starca skierowana
w stronę Adama...
Na początku Bóg stworzył...
On wszystko widzący...
Sykstyńska polichromia przemówi wówczas Słowem Pana:
Tu es Petrus — usłyszał Szymon syn Jony.
«Tobie dam klucze Królestwa».
Ludzie, którym troskę o dziedzictwo kluczy powierzono,
zbierają się tutaj, pozwalają się ogarnąć sykstyńskiej
polichromii,
wizji, którą Michał Anioł pozostawił —
Tak było w sierpniu, a potem w październiku pamiętnego
roku dwóch konklawe,
i tak będzie znów, gdy zajdzie potrzeba,
po mojej śmierci.
Trzeba, by przemawiała do nich wizja Michała Anioła.
«Con‑clave»: wspólna troska o dziedzictwo kluczy,
kluczy Królestwa.
Oto widzą siebie pomiędzy Początkiem i Kresem,
pomiędzy Dniem Stworzenia i Dniem Sądu...
Postanowiono człowiekowi raz umrzeć, a potem Sąd!

Ostateczna przejrzystość i światło.
Przejrzystość dziejów —
Przejrzystość sumień —
Potrzeba, aby w czasie konklawe Michał Anioł uświadomił ludziom —
Nie zapominajcie: Omnia nuda et aperta sunt ante oculos Eius.
Ty, który wszystko przenikasz — wskaż!
On wskaże...

posłowie Źródło: Jan Paweł II, II. Medytacje nad „Księgą rodzaju” na progu Kaplicy Sykstyńskiej., [w:] tegoż, Tryptyk Rzymski. Medytacje.
Jan Paweł II, Tryptyk rzymski. Medytacje [fragment]
Jan Paweł II II. Medytacje nad „Księgą rodzaju” na progu Kaplicy Sykstyńskiej.

Prasakrament [fagment]
[...]

Prasakrament — samo bycie widzialnym znakiem
odwiecznej Miłości.
A kiedy będą się stawać «jednym ciałem»
— przedziwne zjednoczenie —
za jego horyzontem odsłania się
ojcostwo i macierzyństwo.
— Sięgają wówczas do źródeł życia, które są w nich.
— Sięgają do Początku.
— Adam poznał swoją żonę a ona poczęła i porodziła.
Wiedzą, że przeszli próg największej odpowiedzialności!

pra Źródło: Jan Paweł II, II. Medytacje nad „Księgą rodzaju” na progu Kaplicy Sykstyńskiej., [w:] Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski. Medytacje.
RqxSKnYNMRPug1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Cechy[br]„Tryptyku rzymskiego”
    • Elementy należące do kategorii Cechy[br]„Tryptyku rzymskiego”
    • Nazwa kategorii: występownie licznych[br]powtórzeń
    • Nazwa kategorii: migotliwość znaczeń
    • Nazwa kategorii: intelektualizm i[br]obiektywizm stwierdzeń
    • Nazwa kategorii: operowanie milczeniem[br]i przemilczaniem
    • Nazwa kategorii: użycie impresywne języka[br](szczególnie wynikających z przymusu np. musieć, trzeba)
    • Nazwa kategorii: stosowanie pytań[br]retorycznych
    • Nazwa kategorii: nagromadzenie słów[br]nacechowanych aksjologicznie
    • Nazwa kategorii: interdyscyplinarność[br]tekstu
    • Koniec elementów należących do kategorii Cechy[br]„Tryptyku rzymskiego”