Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią wykładu profesora Wojciecha Sady, który opowiada, czym jest logika. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: do czego jest nam potrzebna logika?
Zapoznaj się z treścią wykładu profesora Wojciecha Sady, który opowiada, czym jest logika. Zastanów się i odpowiedz na pytanie: do czego jest nam potrzebna logika?
R1SYJKfpTaibB
(Uzupełnij).
RYblpvIPNyxTv
Film nawiązujący do treści materiału z wykładem profesora Wojciecha Sady.
Polecenie 2

Przedstawiona tu rozmowa stanowi pewną wersję innego słynnego w starożytności logicznego paradoksu, mianowicie paradoksu leniwego. Skoro wszystko jest zdeterminowane, to wszelki trud zdaje się nie mieć sensu. Zastanów się, co ty byś zrobił, gdybyś miał pewność, że wszystko w istocie jest zdeterminowane. Następnie odpowiedz na pytanie: jaka jest rola logiki w tym przykładzie? Zapisz przesłanki i wnioski.

Rm3YP6t9EJ73x
(Uzupełnij).

Nauczyciel: Dlaczego nie odrobiłeś pracy domowej, Karolu?

Uczeń: To przez lekcję fizyki, panie profesorze.

N. Jak to? Nie rozumiem. Przecież ja cię uczę języka polskiego. Chcesz powiedzieć, że miałeś tak dużo zadane z fizyki, że nie odrobiłeś pracy domowej z polskiego?

U. Nie, to nie to, panie profesorze. To przez to, czego się nauczyłem na lekcji fizyki.

N. Hmm, oświeć mnie zatem. Czego takiego się nauczyłeś, co uniemożliwiło ci napisanie eseju z polskiego?

U. Bo pan z fizyki wytłumaczył nam, że od praw fizyki nie ma żadnych wyjątków.

N. Pięknie. I co z tego?

U. No, a prawa fizyki ściśle wszystko determinują.

N. Tak, ale wciąż nie rozumiem związku z brakiem pracy domowej na języku polskim, Karolu. Możesz się streścić? Zaraz kończy się przerwa.

U. Jeżeli wszystko jest zdeterminowane, to także to, że jestem słaby z polskiego i będę miał dwójkę na koniec roku. Po co więc mam pisać ten esej, skoro i tak na koniec roku dostanę dwójkę?

N. Hmm… rozumiem. Wygląda na to, że ja jestem zdeterminowany do tego, żeby ci jednak postawić jedynkę na koniec roku.

U. Ale panie psorze, proszę zrozumieć, że język polski nie jest najwidoczniej moim przeznaczeniem.

N. Ależ ja to rozumiem. A ty zrozum proszę, że moim przeznaczeniem jest najwidoczniej nie przepuścić cię do drugiej klasy.