Film
choroba wieku. Zwróć uwagę na genezę oraz przykłady zjawiska, o którym opowiada profesor Marian Ursel.
choroba wieku. Zwróć uwagę na genezę oraz przykłady zjawiska, o którym opowiada profesor Marian Ursel.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dge9FQEq4
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Kordian - bohater ogarnięty romantyczną chorobą wieku.
Przeanalizuj mapę myśli na temat werteryzmu. Wymień cechy Kordiana, które upodobniają go do bohatera werterycznego. Omów różnice, jakie dostrzegasz między Werterem a Kordianem.
- Nazwa kategorii: werteryzm
- Nazwa kategorii: wybujała wyobraźni
- Nazwa kategorii: uczuciowość
- Nazwa kategorii: egzaltacja
- Nazwa kategorii: brak zdecydowanego działania
- Nazwa kategorii: dążenie do samozagłady
- Nazwa kategorii: patrzenie na świat przez pryzmat marzeń i poezji
- Nazwa kategorii: nadwrażliwość
- Nazwa kategorii: niezgoda na konwenanse obyczajowe
- Nazwa kategorii: pesymizm
- Nazwa kategorii: poczucie bezcelowości życia
- Nazwa kategorii: ból istnienia
- Nazwa kategorii: [font-style: italic;]Weltschmerz[/]
- Nazwa kategorii: gest samobójczy jako kulminacja nieszczęścia
- Nazwa kategorii: wrażliwość na piękno przyrody
- Nazwa kategorii: kontemplacja natury
- Nazwa kategorii: egotyzm
- Nazwa kategorii: egocentryzm
- Nazwa kategorii: konflikt ze światem
- Nazwa kategorii: alienacja
- Nazwa kategorii: brak celu w życiu
- Nazwa kategorii: niemożność zmiany swego losu
- Nazwa kategorii: samotność
- Nazwa kategorii: indywidualizm
- Nazwa kategorii: poczucie własnej wyjątkowości
- Nazwa kategorii: melancholia
- Nazwa kategorii: spleen Koniec elementów należących do kategorii werteryzm
- Elementy należące do kategorii werteryzm
Odczytaj ukryte znaczenia opowieści snutych przez starego sługę Grzegorza. Wyjaśnij, jaki jest ich cel.
Słownik
(gr. allēgoréo – interpretuję alegorycznie) – najpierw odczytanie znaczenia dosłownego danego przekazu lub znaku, a następnie wyszukanie jego ukrytego znaczenia; w taki dwustopniowy sposób można interpretować np. bajkę Antoniego Goreckiego Diabeł i zboże, jaką w III części Dziadów Adama Mickiewicza opowiada Żegota
(łac. alienus – obcy, alienatio – wyobcowanie) oderwanie od społeczeństwa, utrata więzi ze środowiskiem, w którym się żyje
(łac. ego – ja + centrum – środek) przekonanie, że jest się najważniejszym, centralne umiejscowienie własnej osoby w świecie
(łac. ego – ja) przesadne kierowanie zarówno własnej, jak i cudzej uwagi na siebie samego, nieustanne myślenie o sobie i nadmierne zajmowanie się własną osobą przy jednoczesnym zajmowaniu swoją osobą całego otoczenia
(łac. exaltatio – wywyższenie, wyniesienie) przesadne okazywanie uczuć, wyrażanie myśli
(łac. individuum – coś niepodzielnego, jednostka, fr. individualisme) poczucie własnej niezależności i odrębności, kierowanie się w życiu indywidualnymi poglądami, a w romantyzmie przede wszystkim – uczuciami i intuicją
(łac. pessimus – najgorszy, fr. pessimisme) skłonność do dostrzegania negatywnych aspektów życia, pogląd filozoficzny wyrażający przekonanie, że świat urządzony jest nienależycie i bezcelowo, ludzie są z natury źli, a w życiu ból i cierpienie przeważają nad radościami
(wym. splin) stan przygnębienia, zniechęcenia, apatii i nudy, poczucie beznadziejności życia
(niem. – ból świata) depresja, smutek, apatia, wynikające z myśli o niedoskonałości świata; sentymentalny pesymizm; chandra, spleen
(od nazwiska głównego bohatera powieści epistolarnej Johanna Wolfganga Goethego Cierpienia młodego Wertera) postawa życiowa cechująca się melancholią i pesymizmem człowieka, który ucieczki przed rzeczywistością szuka w marzeniach