Fragment krajobrazu
Przeczytaj fragment utworu Adama Mickiewicza. Jaki to rodzaj wypowiedzi?
SadBył sad. –
Drzewa owocneowocne, zasadzone w rzędy,
Ocieniały szerokie pole; spodem grzędy,
kapusta, sędziwesędziwe schylając łysiny,
Siedzi i zda się dumać o losach jarzyny;
Tam, plącząc strąki w marchwi zielonym warkoczu,
Wysmukły bób obraca na nią tysiąc oczu;
Owdzie podnosi złotą kitę kukuruzakukuruza;
Gdzieniegdzie otyłego widać brzuch harbuzaharbuza,
Który od swej łodygi aż w daleką stronę
Wtoczył się jak gość między buraki czerwone.
Grzędy rozjęterozjęte miedzą; na każdym przykopie
Stoją jakby na straży w szeregach konopie,
Cyprysy jarzyn; ciche, proste i zielone.
Ich liście i woń służą grzędom za obronę,
Bo przez ich liście nie śmie przecisnąć się żmija,
A ich woń gąsiennice i owad zabija,
Dalej maków białawe górują badyle;
Na nich, myślisz, iż rojem usiadły motyle
TrzepiecącTrzepiecąc skrzydełkami, na których się mieni
Z rozmaitością tęczy blask drogich kamieni;
TyląTylą farb żywych, różnych, mak źrenicę mami.
W środku kwiatów, jak pełnia pomiędzy gwiazdami,
Krągły słonecznik licem wielkiem, gorejącem
Od wschodu do zachodu kręci się za słońcem.
Na jaki zmysł najbardziej oddziałuje opis sadu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Zaznacz w utworze: epitety – kolorem zielonym i przenośnie (także ożywienia i uosobienia) – kolorem fioletowym.
Oto osiem zdań dotyczących „Sadu” A. Mickiewicza. Zdecyduj, czy są prawdziwe, czy fałszywe, oznaczając je odpowiednio P – prawda, F – fałsz. Swoje wybory uzasadnij.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
1. Opis sadu jest fragmentem dłuższego utworu pt. „Pan Tadeusz”. | □ | □ |
2. Opisywany przez A. Mickiewicza ogród jest bardzo zaniedbany. | □ | □ |
3. Najważniejszą rolę w opisywanym ogrodzie pełnią rośliny ozdobne. | □ | □ |
4. Postać mówiąca w utworze zwraca się do czytelnika. | □ | □ |
5. Sad to miejsce, gdzie rosną przede wszystkim jarzyny i kwiaty. | □ | □ |
6. A. Mickiewicz opisał różne gatunki drzew owocowych. | □ | □ |
7. Konopie pełnią funkcje strażników, ponieważ służą grzędom za obronę. | □ | □ |
8. Opis sadu wprowadza nastrój grozy. | □ | □ |
Narysujcie plan sadu opisanego przez A. Mickiewicza.
Wykorzystajcie informacje o rozmieszczeniu roślin zawarte w tekście.
Zastosujcie symboliczne rysunki roślin.
Sporządźcie legendę.
Zaprezentujcie efekty waszej pracy.
Co można powiedzieć o właścicielu sadu? Wybierz nazwy cech i uzasadnij swoje wybory.
Określenia: pracowity,niechlujny, porządny, przezorny, leniwy, rozważny, doświadczony, pomysłowy.