Zapoznaj się z galerią interaktywną. Sformułuj notatkę na temat wpływu sytuacji społeczno‑politycznej na twórców i ich dzieła literackie.
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w galerii interaktywnej. Sformułuj notatkę na temat wpływu sytuacji społeczno‑politycznej na twórców i ich dzieła literackie.
R11yL8Hz5Wqsg
Polecenie 2
Zapoznaj się z zamieszczonymi w galerii tekstami literackimi. Wyjaśnij, jaki dominuje w nich nastrój oraz jakimi środkami artystycznymi uzyskano ten efekt.
Zapoznaj się z zamieszczonymi w galerii tekstami literackimi. Wyjaśnij, jaki dominuje w nich nastrój oraz jakimi środkami artystycznymi uzyskano ten efekt.
Zapoznaj się z zamieszczonymi w galerii tekstami literackimi. Wyjaśnij, jaki dominuje w nich nastrój oraz jakimi środkami artystycznymi uzyskano ten efekt.
Przeczytaj zamieszczone w galerii teksty literackie. Wyjaśnij, jaki dominuje w nich nastrój oraz jakimi środkami artystycznymi uzyskano ten efekt.
R1NqNXnLxkZ3o
1
RwqbFro4kwBqm
RNqkQT1thL4BZ
R1K8uTEb8brrE
R1TxCSNoWt8OX
RAqFwCiSqeRfG
R1bQ7WCWcBrVY
RiJ3Gdl7gngYB
R1KlZDDPMreD1
RT2EwfUulVf1i
RthInD3v6B3Wn
RDK8FgYRnqEZ9
1
Pokaż ćwiczenia:
RzPBiHyQKykAP11
Ćwiczenie 1
2
Ćwiczenie 2
Kazimiera Iłłakowiczówna opublikowała w 1938 r. wiersz Dla mego brata Tuwima piosenka („Pion” 1938 nr 18). Zapoznaj się z utworem i zaznacz właściwe zakończenia zdania umieszczonego pod wierszem.
Kazimiera Iłłakowiczówna opublikowała w 1938 r. wiersz Dla mego brata Tuwima piosenka („Pion” 1938 nr 18). Zapoznaj się z utworem i zaznacz właściwe zakończenia zdania umieszczonego pod wierszem.
Kazimiera Iłłakowiczówna opublikowała w 1938 r. wiersz Dla mego brata Tuwima piosenka („Pion” 1938 nr 18). Zapoznaj się z utworem i zaznacz właściwe zakończenia zdania umieszczonego pod wierszem.
Kazimiera Iłłakowiczówna opublikowała w 1938 r. wiersz Dla mego brata Tuwima piosenka („Pion” 1938 nr 18). Przeczytaj utwór i wskaż odpowiednie określenie tonu, w jakim został napisany.
Kazimiera IłłakowiczównaPiosenka dla Tuwima
Niedługo już wytrzyma zima: powłoka jej jak szyba - cienka! ... Więc dlatego w ręku zakwita mi w takt. śniegu, co khtje, i deszczu, co ćmi, dla brata mogo, Tuwima, piosenka.
Nim zakwitną przylaszczki i pszczoły się zlecą do leszczyn, stoisz z włosem zbielałym nad tłumem, co łaje i wrzeszczy. Struny ci łamią kamienie lecące z osypisk, i konar dębu nad tobą i kruk na gałęzi - skrzypią. ... I tulisz skrzypki do siebie, a jęk ich budzi cię, kiedy zasypiasz.
Niedługo już będzie szalała zamieć: Bóg bezbronnych okryje, a bezbożnych złamie, stanie nad światem w promieniach, żeby się prędzej zielenił i doda pąków cierniom, a szczęścia dorzuci cierpieniu.
Patrzy na palce światu Ten, który nie dołamał kwiatu, Na rękę, co skrzypki trzyma, I na pięść, co kamienia się ima. Policzona każda kropla każdej krwi…
... I dlatego, choć zima jeszcze nie pęka, przez uchylone wiosny drzwi wybiega do brata mego Tuwima, piosenka!
ki Źródło: Kazimiera Iłłakowiczówna, Piosenka dla Tuwima.
Rjz0poZPHLuM8
Praca domowa
Na podstawie przykładów literackich scharakteryzuj społeczeństwo międzywojnia. Napisz na ten temat tekst liczący co najmniej 200 słów.
Słownik
egalitaryzm
egalitaryzm
(fr. égalitairé – dążący do równości) – pogląd społeczno‑polityczny głoszący równość między ludźmi, uważający ją za podstawę prawidłowego rozwoju społecznego, dążący do zlikwidowania różnic ekonomicznych i politycznych w społeczeństwie
elitaryzm
elitaryzm
pogląd głoszący potrzebę i słuszność wyodrębnienia elity, czyli uprzywilejowanej, zazwyczaj dobrze wykształconej i usytuowanej grupy społecznej
katastrofizm
katastrofizm
(gr. katastrophḗ – przewrót) przekonanie o nadchodzącym i nieuniknionym zniszczeniu świata lub jego aktualnego stanu; w literaturze postawa ta była szczególnie wyraźna w okresie modernizmu, dwudziestolecia międzywojennego i II wojny światowej
mechanizacja
mechanizacja
(ang. mechanization, fr. mécanisation) – zastąpienie pracy człowieka pracą maszyn
metafizyka
metafizyka
(gr. ta meta ta physika – to, co ponad fizyką) – jedna z głównych dyscyplin filozofii rozważająca ogólne własności bytu i ostateczne przyczyny rzeczy; w potocznym rozumieniu oznacza wszystko to, co wybiega poza możliwość naukowego wyjaśnienia