Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z galerią zdjęć interaktywnych, która przedstawia ostrosłup prosty o podstawie prostokąta. Zwróć uwagę na analizę rysunku – zwłaszcza ścian bocznych ostrosłupa.
Następnie wykonaj poniższe polecenie.
Slajd pierwszy przedstawia rysunek ostrosłupa o prostokątnej podstawie A B C D, gdzie boki A B oraz C D mają długość 12 pierwiastków kwadratowych z dwóch, a boki B C oraz A D mają długość dwanaście. Wierzchołek górny bryły oznaczono literą S. Oznaczono również, że krawędź ściany S C ma długość dwanaście. Z wierzchołka B poprowadzono odcinek prostopadły do krawędzi ściany S C do punktu E leżącego na tej krawędzi. Z punktu E poprowadzono z kolei odcinek prostopadły również do krawędzi S C. Odcinek ten to E F, gdzie punkt F leży na krawędzi C D. Zaznaczono trójkąt B E F, w którym zaznaczono kąt alfa przy wierzchołku E.
Tekst na slajdzie: Na rysunku zaznaczono kąt pomiędzy sąsiednimi ścianami bocznymi w tym ostrosłupie. Oblicz długość odcinka .
Slajd pierwszy przedstawia rysunek ostrosłupa o prostokątnej podstawie A B C D, gdzie boki A B oraz C D mają długość 12 pierwiastków kwadratowych z dwóch, a boki B C oraz A D mają długość dwanaście. Wierzchołek górny bryły oznaczono literą S. Oznaczono również, że krawędź ściany S C ma długość dwanaście. Z wierzchołka B poprowadzono odcinek prostopadły do krawędzi ściany S C do punktu E leżącego na tej krawędzi. Z punktu E poprowadzono z kolei odcinek prostopadły również do krawędzi S C. Odcinek ten to E F, gdzie punkt F leży na krawędzi C D. Zaznaczono trójkąt B E F, w którym zaznaczono kąt alfa przy wierzchołku E.
Tekst na slajdzie: Na rysunku zaznaczono kąt pomiędzy sąsiednimi ścianami bocznymi w tym ostrosłupie. Oblicz długość odcinka .Slajd drugi przedstawia ten sam rysunek. Tekst: Dokonajmy analizy rysunku. Trójkąt jest równoboczny.
Slajd drugi przedstawia ten sam rysunek. Tekst: Dokonajmy analizy rysunku. Trójkąt jest równoboczny.Slajd trzeci przedstawia ten sam ostrosłup z zaznaczoną trójkątną ścianą D C S, gdzie krawędź S C ma długość dwanaście. Tekst: Trójkąt jest prostokątny (jest to połowa kwadratu).
Slajd trzeci przedstawia ten sam ostrosłup z zaznaczoną trójkątną ścianą D C S, gdzie krawędź S C ma długość dwanaście. Tekst: Trójkąt jest prostokątny (jest to połowa kwadratu).Slajd czwarty przedstawia ten sam ostrosłup. Tym razem wyróżniono na nim kolorem odcinki B E oraz F E. Tekst na slajdzie: Aby obliczyć długość odcinka musimy ustalić, gdzie na krawędzi leży punkt . Zauważmy, że odcinki i są prostopadłe do krawędzi .
Slajd czwarty przedstawia ten sam ostrosłup. Tym razem wyróżniono na nim kolorem odcinki B E oraz F E. Tekst na slajdzie: Aby obliczyć długość odcinka musimy ustalić, gdzie na krawędzi leży punkt . Zauważmy, że odcinki i są prostopadłe do krawędzi .Slajd piąty przedstawia tę samą bryłę. Tym razem kolorami wyróżniono kilka odcinków. Kolorem żółtym wyróżniono odcinki: B S oraz B C, a także C E. Kolorem pomarańczowym wyroniono odcinek B E. Kolorem fioletowym wyróżniono odcinki B F oraz F E, a także S E. Odcinek jest wysokością trójkąta równobocznego, zatem jest środkiem krawędzi i odcinek ma długość .
Slajd piąty przedstawia tę samą bryłę. Tym razem kolorami wyróżniono kilka odcinków. Kolorem żółtym wyróżniono odcinki: B S oraz B C, a także C E. Kolorem pomarańczowym wyroniono odcinek B E. Kolorem fioletowym wyróżniono odcinki B F oraz F E, a także S E. Odcinek jest wysokością trójkąta równobocznego, zatem jest środkiem krawędzi i odcinek ma długość .Slajd szósty przedstawia ten sam ostrosłup, przy czym tym razem zaznaczono żółtym kolorem trójkąt F E C. Tekst na slajdzie: Przeanalizujmy teraz trójkąt .
Slajd szósty przedstawia ten sam ostrosłup, przy czym tym razem zaznaczono żółtym kolorem trójkąt F E C. Tekst na slajdzie: Przeanalizujmy teraz trójkąt .Slajd siódmy przedstawia ten sam ostrosłup. Kolorem żółtym zaznaczono odcinek F E, pomarańczowym C E. Wiemy, że odcinek jest prostopadły do krawędzi , a .
Slajd siódmy przedstawia ten sam ostrosłup. Kolorem żółtym zaznaczono odcinek F E, pomarańczowym C E. Wiemy, że odcinek jest prostopadły do krawędzi , a .Slajd ósmy przedstawią ten sam ostrosłup. Kolorem żółtym wyróżniono trójkąt D C S, przy czym przy wierzchołku trójkąta C oznaczono kąt o mierze 45 stopni, a przy wierzchołku S trójkąta zaznaczono kąt prosty. Tekst na slajdzie: Zauważyliśmy ponadto, że trójkąt jest prostokątny i równoramienny, więc (bo jest trójkątem równoramiennym prostokątnym).
Slajd ósmy przedstawią ten sam ostrosłup. Kolorem żółtym wyróżniono trójkąt D C S, przy czym przy wierzchołku trójkąta C oznaczono kąt o mierze 45 stopni, a przy wierzchołku S trójkąta zaznaczono kąt prosty. Tekst na slajdzie: Zauważyliśmy ponadto, że trójkąt jest prostokątny i równoramienny, więc (bo jest trójkątem równoramiennym prostokątnym).Slajd dziewiąty przedstawia ten sam ostrosłup, przy czy kolorem żółtym wyróżniono odcinek F E oraz odcinek C E. Tekst na slajdzie: Zatem: .
Slajd dziewiąty przedstawia ten sam ostrosłup, przy czy kolorem żółtym wyróżniono odcinek F E oraz odcinek C E. Tekst na slajdzie: Zatem: .Polecenie 2
Oblicz wartość funkcji trygonometrycznych kąta przedstawionego w galerii zdjęć interaktywnych.
Wiemy, że , . Potrzebujemy jeszcze długości odcinka . Skoro trójkąt jest prostokątny i równoramienny, to . Trójkąt jest prostokątny, więc korzystając z twierdzenia Pitagorasa, mamy:
Zatem z twierdzenia cosinusów dla trójkąta mamy:
.
Obliczmy jeszcze wartość funkcji sinus i tangens dla kąta . Wiemy, że (, bo - kąt rozwarty), więc podstawmy wartość cosinusa naszego kąta:
oraz .