Przeczytaj
Sprawdź się
Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami obrazów przedstawionych w galerii, opisz ich nastrój i odpowiedz na pytanie, czy twoim zdaniem można je uznać za dekadenckie.
Zapoznaj się z opisami obrazów przedstawionych w galerii, opisz ich nastrój i odpowiedz na pytanie, czy twoim zdaniem można je uznać za dekadenckie.
Przyjrzyj się obrazom przedstawionym w galerii, opisz ich nastrój i odpowiedz na pytanie, czy twoim zdaniem można je uznać za dekadenckie.
Polecenie 2
Zastanów się, czy znasz jakieś dzieło sztuki, które byłby najlepszą ilustracją do wiersza Leopolda Staffa Deszcz jesienny. A może któryś z umieszczonych poniżej opisów obrazów umieszczonych w galerii byłby dobrym przykładem takiej ilustracji? Sformułuj wypowiedź pisemną, w której uzasadnisz swój wybór.
Zastanów się, czy znasz jakieś dzieło sztuki, które byłby najlepszą ilustracją do wiersza Leopolda Staffa Deszcz jesienny. A może któryś z umieszczonych poniżej opisów obrazów umieszczonych w galerii byłby dobrym przykładem takiej ilustracji? Sformułuj wypowiedź pisemną, w której uzasadnisz swój wybór.
Zastanów się, który z umieszczonych w galerii obrazów byłby najlepszą ilustracją do wiersza Leopolda Staffa Deszcz jesienny. Sformułuj wypowiedź pisemną, w której uzasadnisz swój wybór.
Ilustracja interaktywna prezentuje obraz, na którym ukazana jest szeroka, paryska ulica w drugiej połowie XIX wieku. Po ulicy chodzę licznie przechodnie, ubrani w eleganckie stroje: kobiety mają długie suknie, płaszcze, kapelusze, a mężczyźni są w garniturach, płaszczach, na głowach mają cylindry. Ludzie chodzą pod parasolami. Jezdnia wyłożona brukiem połyskuje od deszczu. Ulicę otaczają liczne, wysokie kamienice. Opis: 1. Gustave Caillebotte (1848–1894) był reprezentantem realizmu, jednak z czasem – zainspirowany między innymi przez Edgara Degasa (1834–1917) – zwrócił się w stronę impresjonizmu. Dla twórców reprezentujących ten nowy kierunek najistotniejsze były subiektywne, chwilowe wrażenia, które starali się odtworzyć na płótnach. 2. Na jednym z obrazów Caillebotte przedstawił ulice Paryża w czasie deszczu, odzwierciedlając grę cieni i świateł widoczną na wodzie pozostałej po opadach na chodniku., 3. Obraz Caillebotte’a oddaje pracę ludzkiego wzroku, dla którego elementy odleglejsze stają się mniej wyraźne, mniej ostre. Ulice na drugim planie są rozmyte, jakby przykryte strugami deszczu.
Ilustracja interaktywna prezentuje obraz, na którym ukazana jest szeroka, paryska ulica w drugiej połowie XIX wieku. Po ulicy chodzę licznie przechodnie, ubrani w eleganckie stroje: kobiety mają długie suknie, płaszcze, kapelusze, a mężczyźni są w garniturach, płaszczach, na głowach mają cylindry. Ludzie chodzą pod parasolami. Jezdnia wyłożona brukiem połyskuje od deszczu. Ulicę otaczają liczne, wysokie kamienice. Opis: 1. Gustave Caillebotte (1848–1894) był reprezentantem realizmu, jednak z czasem – zainspirowany między innymi przez Edgara Degasa (1834–1917) – zwrócił się w stronę impresjonizmu. Dla twórców reprezentujących ten nowy kierunek najistotniejsze były subiektywne, chwilowe wrażenia, które starali się odtworzyć na płótnach. 2. Na jednym z obrazów Caillebotte przedstawił ulice Paryża w czasie deszczu, odzwierciedlając grę cieni i świateł widoczną na wodzie pozostałej po opadach na chodniku., 3. Obraz Caillebotte’a oddaje pracę ludzkiego wzroku, dla którego elementy odleglejsze stają się mniej wyraźne, mniej ostre. Ulice na drugim planie są rozmyte, jakby przykryte strugami deszczu.Gustave Caillebotte, Paryż w deszczu, 1877
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż nadmorski namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać lekko falujące morze, wpadające na piaszczysty brzeg morza. W oddali rysują się wysokie skały. Widać strugi padającego deszczu, które powodują, że obraz morza i skał jest niewyraźny. 1. Deszcz był jednym z ulubionych motywów impresjonistów, a płótna inspirowane tym zjawiskiem atmosferycznym tworzył też jeden z najważniejszych malarzy tego kierunku, Claude Monet (1840–1926). 2. Obraz przedstawia klif przy nadmorskim miasteczku Étretat w północno-zachodniej Francji. Miejsce to zainspirowało wiele innych dzieł Moneta. Malarz uwieczniał klif na płótnie kilkadziesiąt razy, wracając tam wielokrotnie w latach 1883–1886. 3. Deszcz wysuwa się na pierwszy plan obrazu, zakrywając poszczególne elementy pejzażu. Chłodna kolorystyka dzieła, mimo ekspresyjnego wyrazu w diagonalnych strugach deszczu, tworzy nieco przygnębiający nastrój.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż nadmorski namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać lekko falujące morze, wpadające na piaszczysty brzeg morza. W oddali rysują się wysokie skały. Widać strugi padającego deszczu, które powodują, że obraz morza i skał jest niewyraźny. 1. Deszcz był jednym z ulubionych motywów impresjonistów, a płótna inspirowane tym zjawiskiem atmosferycznym tworzył też jeden z najważniejszych malarzy tego kierunku, Claude Monet (1840–1926). 2. Obraz przedstawia klif przy nadmorskim miasteczku Étretat w północno-zachodniej Francji. Miejsce to zainspirowało wiele innych dzieł Moneta. Malarz uwieczniał klif na płótnie kilkadziesiąt razy, wracając tam wielokrotnie w latach 1883–1886. 3. Deszcz wysuwa się na pierwszy plan obrazu, zakrywając poszczególne elementy pejzażu. Chłodna kolorystyka dzieła, mimo ekspresyjnego wyrazu w diagonalnych strugach deszczu, tworzy nieco przygnębiający nastrój.Claude Monet, Étretat w deszczu, 1886
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż nadmorski namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać falujące morze, z którego wystają liczne skały. Widać strugi rzęsistego deszczu, które powodują, że obraz morza i skał rozmywa się. Opis: 1. Malarz upodobał sobie również skały Belle Île – francuskiej wyspy mieszczącej się u wybrzeży Bretanii. Monet stworzył cykl obrazów przedstawiających to miejsce. 2. Jedno z dzieł zostało opatrzone podtytułem „efekt deszczu”. Płótno można uznać za swoiste studium wzrokowych wrażeń wywoływanych przez rzęsiste opady na wzburzonym brzegu morza.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż nadmorski namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać falujące morze, z którego wystają liczne skały. Widać strugi rzęsistego deszczu, które powodują, że obraz morza i skał rozmywa się. Opis: 1. Malarz upodobał sobie również skały Belle Île – francuskiej wyspy mieszczącej się u wybrzeży Bretanii. Monet stworzył cykl obrazów przedstawiających to miejsce. 2. Jedno z dzieł zostało opatrzone podtytułem „efekt deszczu”. Płótno można uznać za swoiste studium wzrokowych wrażeń wywoływanych przez rzęsiste opady na wzburzonym brzegu morza.Claude Monet, Belle Île, efekt deszczu, 1886
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać rozległą pole porośnięte zbożem, w oddali rosną drzewa, widać niewielkie pagórki. Cały obraz usiany jest liniami obrazującymi padający rzęsiście deszcz, co powoduje, że obraz łąki i jej otoczenia niejako rozmywa się w strugach deszczu. Opis: 1. Deszcz interesował także Vincenta van Gogha, malarza uznawanego za postimpresjonistę i jednego z prekursorów ekspresjonizmu. Na jego obrazie Pole pszenicy w deszczu można zauważyć próbę utrwalenia ulotnych, zmysłowych impresji, ale za pomocą ostrych kresek, wprowadzających do obrazu niepokój. Jest to szczególnie widoczne w sposobie malowania odbijających światło kropli deszczu. 2. Obraz powstał w szpitalu psychiatrycznym w Saint-Rémy-de-Provence, w którym malarz przebywał w 1889 roku. Lekarze pozwolili van Goghowi przysposobić swoją celę na podobieństwo pracowni, dzięki czemu mógł malować szpitalne otoczenie. Widoczne na obrazie pole to widok rozciągający się za oknem pokoju van Gogha., 3. W malarstwie van Gogha, poza wrażeniami zmysłowymi, istotna była również warstwa symboliczna. Jego obrazy przedstawiająca wiejskie pejzaże można traktować jako odwołanie do pierwotnego związku człowieka z naturą.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać rozległą pole porośnięte zbożem, w oddali rosną drzewa, widać niewielkie pagórki. Cały obraz usiany jest liniami obrazującymi padający rzęsiście deszcz, co powoduje, że obraz łąki i jej otoczenia niejako rozmywa się w strugach deszczu. Opis: 1. Deszcz interesował także Vincenta van Gogha, malarza uznawanego za postimpresjonistę i jednego z prekursorów ekspresjonizmu. Na jego obrazie Pole pszenicy w deszczu można zauważyć próbę utrwalenia ulotnych, zmysłowych impresji, ale za pomocą ostrych kresek, wprowadzających do obrazu niepokój. Jest to szczególnie widoczne w sposobie malowania odbijających światło kropli deszczu. 2. Obraz powstał w szpitalu psychiatrycznym w Saint-Rémy-de-Provence, w którym malarz przebywał w 1889 roku. Lekarze pozwolili van Goghowi przysposobić swoją celę na podobieństwo pracowni, dzięki czemu mógł malować szpitalne otoczenie. Widoczne na obrazie pole to widok rozciągający się za oknem pokoju van Gogha., 3. W malarstwie van Gogha, poza wrażeniami zmysłowymi, istotna była również warstwa symboliczna. Jego obrazy przedstawiająca wiejskie pejzaże można traktować jako odwołanie do pierwotnego związku człowieka z naturą.Vincent van Gogh, Pole pszenicy w deszczu, 1889
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać rozległą a tuż za nim wiejskie zabudowania, domy, stodoły. Cały obraz usiany jest pionowymi liniami obrazującymi padający rzęsiście deszcz, co powoduje, że cały krajobraz rozmywa się w strugach deszczu. Opis: 1. Deszczowe smugi na obrazach van Gogha są inspirowane ostrą kreską japońskich drzeworytów, a szczególnie dziełami Hiroshige Andō (1797–1858), który w podobny sposób przedstawiał je w swojej twórczości. Rycina przedstawia dojrzałego mężczyznę, Japończyka w kimonie, który siedzi na macie. Twarz mężczyzny jest owalna, rysy azjatyckie, mężczyzna nie ma włosów. Nad ilustracją widnieją liczne zapiski w języku japońskim, licencja: CC0 Kunisada Utagawa, Portret Hiroshige Andō. 2. O wpływach japońskiej sztuki drzeworytniczej świadczą również barwne, jaskrawe elementy obrazujące pola otaczające miejscowość. 3. Obraz przedstawia miasteczko Auvers-sur-Oise, w którym malarz przebywał w 1890 pod opieką doktora Paula Gacheta. Było to jedno z ostatnich dzieł van Gogha, namalowane niedługo przed śmiercią artysty.
Ilustracja interaktywna prezentuje pejzaż namalowany techniką impresjonistyczną. Na pierwszym planie widać rozległą a tuż za nim wiejskie zabudowania, domy, stodoły. Cały obraz usiany jest pionowymi liniami obrazującymi padający rzęsiście deszcz, co powoduje, że cały krajobraz rozmywa się w strugach deszczu. Opis: 1. Deszczowe smugi na obrazach van Gogha są inspirowane ostrą kreską japońskich drzeworytów, a szczególnie dziełami Hiroshige Andō (1797–1858), który w podobny sposób przedstawiał je w swojej twórczości. Rycina przedstawia dojrzałego mężczyznę, Japończyka w kimonie, który siedzi na macie. Twarz mężczyzny jest owalna, rysy azjatyckie, mężczyzna nie ma włosów. Nad ilustracją widnieją liczne zapiski w języku japońskim, licencja: CC0 Kunisada Utagawa, Portret Hiroshige Andō. 2. O wpływach japońskiej sztuki drzeworytniczej świadczą również barwne, jaskrawe elementy obrazujące pola otaczające miejscowość. 3. Obraz przedstawia miasteczko Auvers-sur-Oise, w którym malarz przebywał w 1890 pod opieką doktora Paula Gacheta. Było to jedno z ostatnich dzieł van Gogha, namalowane niedługo przed śmiercią artysty.Vincent van Gogh, Auvers w deszczu, 1890
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna prezentuje warszawską ulicę na przełomie XIX i XX wieku. Jest noc, gdzieniegdzie pobłyskują słabe światła latarń. Ich płomienie odbijają się od kamiennego bruku. Na pierwszym planie widać brukowaną ulicę. Kostka połyskuje od deszczu. Odbija się w niej cień stojącej dorożki, którą ciągnie jeden koń. Opis: 1. Deszcz stał się motywem obrazu jednego z polskich malarzy zainteresowanych sztuką impresjonistyczną. Józef Pankiewicz (1866–1940), będący pod wrażeniem twórczości francuskich malarzy, namalował nocny miejski pejzaż w czasie deszczu. 2. Przy tworzeniu obrazu Dorożka w deszczu artysta skupił się szczególnie na przedstawieniu blasku świateł miejskich latarni odbijającego się od mokrego bruku. 3. Awangardowe, przepełnione światłem i jasnymi barwami impresjonistyczne dzieła Pankiewicza, malowane po powrocie z podróży do Francji w 1890 roku, nie zyskały aplauzu w Polsce.
Ilustracja interaktywna prezentuje warszawską ulicę na przełomie XIX i XX wieku. Jest noc, gdzieniegdzie pobłyskują słabe światła latarń. Ich płomienie odbijają się od kamiennego bruku. Na pierwszym planie widać brukowaną ulicę. Kostka połyskuje od deszczu. Odbija się w niej cień stojącej dorożki, którą ciągnie jeden koń. Opis: 1. Deszcz stał się motywem obrazu jednego z polskich malarzy zainteresowanych sztuką impresjonistyczną. Józef Pankiewicz (1866–1940), będący pod wrażeniem twórczości francuskich malarzy, namalował nocny miejski pejzaż w czasie deszczu. 2. Przy tworzeniu obrazu Dorożka w deszczu artysta skupił się szczególnie na przedstawieniu blasku świateł miejskich latarni odbijającego się od mokrego bruku. 3. Awangardowe, przepełnione światłem i jasnymi barwami impresjonistyczne dzieła Pankiewicza, malowane po powrocie z podróży do Francji w 1890 roku, nie zyskały aplauzu w Polsce.Józef Pankiewicz, Dorożka w deszczu (Dorożka nocą, Dorożka warszawska nocą, Błoto, Deszcz), 1893
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.