Galeria zdjęć interaktywnych
Zapoznaj się z przedstawioną poniżej prezentacją multimedialną. Przeanalizuj zawarte w niej rozwiązania zadań, w których prezentowana jest pewna zależność zachodząca między współczynnikami dwumianowymi oraz jej zastosowania dotyczące liczb Catalana.
Zatem jest możliwości wyboru delegacji spełniającej warunki zadania.
Zatem jest możliwości wyboru delegacji spełniającej warunki zadania.
1. {audio}Zauważmy, że osób spośród możemy wybrać na sposobów, a w drugim etapie jednej z tych osób nadajemy tytuł przewodniczącego, co można zrobić na sposobów.
Zatem jest możliwości wyboru delegacji spełniającej warunki zadania.
Wobec tego jest możliwości wyboru delegacji spełniającej warunki zadania. Ponieważ liczby możliwości uzyskane w obu sposobach opisują tę samą wartość, więc, , a to właśnie mieliśmy udowodnić. Równość można też udowodnić algebraicznie.
Korzystając ze wzoru na współczynnik dwumianowy otrzymujemy , skąd wynika, że dla dowolnych liczb całkowitych , spełniających warunek .
Wobec tego jest możliwości wyboru delegacji spełniającej warunki zadania. Ponieważ liczby możliwości uzyskane w obu sposobach opisują tę samą wartość, więc, , a to właśnie mieliśmy udowodnić. Równość można też udowodnić algebraicznie.
Korzystając ze wzoru na współczynnik dwumianowy otrzymujemy , skąd wynika, że dla dowolnych liczb całkowitych , spełniających warunek .
1. {audio}Zauważmy, że przewodniczącego spośród wszystkich osób możemy wybrać na sposobów, a następnie dla uzupełnienia delegacji spośród pozostałych uczniów należy wybrać osób, co można zrobić na sposobów.
Wobec tego jest możliwości wyboru delegacji spełniającej warunki zadania.
2. {audio}Równość można też udowodnić algebraicznie.
Korzystając ze wzoru na współczynnik dwumianowy otrzymujemy , skąd wynika, że dla dowolnych liczb całkowitych , spełniających warunek .
1. {audio}Liczba jest całkowita, opisuje liczbę -elementowych podzbiorów zbioru -elementowego.
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze. Zatem liczba 1011 dzieli liczbę , skąd wniosek, że liczba jest całkowita. A to właśnie należało udowodnić.
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze. Zatem liczba 1011 dzieli liczbę , skąd wniosek, że liczba jest całkowita. A to właśnie należało udowodnić.
1. {audio}Liczba zapisana po lewej stronie powyższej równości dzieli się przez , zatem równa jej liczba zapisana po prawej stronie również dzieli się przez .
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze.
.
.
Zatem , skąd wynika, że .
Zatem , skąd wynika, że .
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze. Zatem 2051 dzieli liczbę . A to właśnie należało udowodnić.
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze. Zatem 2051 dzieli liczbę . A to właśnie należało udowodnić.
1. {audio}Powyższą równość otrzymujemy, podstawiając w tożsamości wartości: , .
2. {audio}Liczba zapisana po lewej stronie otrzymanej równości dzieli się przez , zatem równa jej liczba zapisana po prawej stronie również dzieli się przez .
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze.
Otrzymujemy stąd, że dla dodatniej liczby całkowitej zachodzi równość . Wykazujemy, że dzieli się przez . Z równości wynika, że liczba dzieli się przez .
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze (nie mają wspólnego dzielnika większego od ).
Zatem liczba dzieli się przez . W ten sposób otrzymujemy, że liczba jest całkowita.
Otrzymujemy stąd, że dla dodatniej liczby całkowitej zachodzi równość . Wykazujemy, że dzieli się przez . Z równości wynika, że liczba dzieli się przez .
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze (nie mają wspólnego dzielnika większego od ).
Zatem liczba dzieli się przez . W ten sposób otrzymujemy, że liczba jest całkowita.
1. {audio}Ponieważ dla dowolnej dodatniej liczby całkowitej przez oznaczamy liczbę wszystkich -elementowych podzbiorów zbioru -elementowego, więc jest to liczba całkowita.
2. {audio}Zapiszmy tożsamość omówioną na wstępie w postaci , a następnie podstawmy w niej oraz .
Otrzymujemy stąd, że dla dodatniej liczby całkowitej zachodzi równość .
3. {audio}Z równości wynika, że liczba dzieli się przez .
Ponieważ , więc liczby i są względnie pierwsze (nie mają wspólnego dzielnika większego od ).
Zatem liczba dzieli się przez .
1. {audio}Za ich pomocą można m.in. wyrazić liczbę sposobów podziału na różne trójkąty takiego wielokąta wypukłego, który ma boki, przy czym podział dokonywany jest za pomocą przekątnych, które wewnątrz tego wielokąta nie mają punktów wspólnych.
Korzystając z przykładu omówionego w powyższej prezentacji multimedialnej rozwiąż samodzielnie następujące zadanie.
Wykaż, że
.
Korzystając z omówionej w animacji zależności
stwierdzamy, że prawdziwa jest równość
.
Stąd otrzymujemy równość
prawdziwą dla dowolnej nieujemnej liczby całkowitej .
Wobec tego
,
a to właśnie mieliśmy udowodnić.