Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Przeanalizuj przykłady różnych perspektyw, przedstawione w interaktywnej galerii. Znajdź w internecie zdjęcia odpowiadające ukazanym perspektywom. Zastanów się, w jakim celu autorzy grafik i fotografii korzystają z danego rodzaju perspektywy, jaki efekt chcą osiągnąć?
Ilustracja interaktywna przedstawia ścianę, na której wisi dużo obrazów w drewnianych ramach. Przed ścianą stoi mężczyzna i ogląda obrazy. Ilustracja zawiera dwa punkty interaktywne. opisano: 1. Perspektywa to – inaczej mówiąc – punkt widzenia. Będzie zmieniać się wraz z odległością od obiektu, kątem pod jakim na niego patrzymy, warunkami otoczenia. Zjawisko to jest analizowane i wykorzystywane w celu osiągnięcia konkretnych efektów m.in. przez malarzy i fotografów., 2. Perspektywa może być kształtowana przez niewidoczne, ale wiodące przez obraz linie, ukazane na nim barwy, relację patrzącego i ukazanego obiektu. Zapoznaj się z kilkoma przykładowymi perspektywami wykorzystywanymi w sztuce.
Ilustracja interaktywna przedstawia ścianę, na której wisi dużo obrazów w drewnianych ramach. Przed ścianą stoi mężczyzna i ogląda obrazy. Ilustracja zawiera dwa punkty interaktywne. opisano: 1. Perspektywa to – inaczej mówiąc – punkt widzenia. Będzie zmieniać się wraz z odległością od obiektu, kątem pod jakim na niego patrzymy, warunkami otoczenia. Zjawisko to jest analizowane i wykorzystywane w celu osiągnięcia konkretnych efektów m.in. przez malarzy i fotografów., 2. Perspektywa może być kształtowana przez niewidoczne, ale wiodące przez obraz linie, ukazane na nim barwy, relację patrzącego i ukazanego obiektu. Zapoznaj się z kilkoma przykładowymi perspektywami wykorzystywanymi w sztuce. Źródło: Derick McKinney, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia drogę, po dwóch stronach drogi rosną drzewa. Droga zwęża się w perspektywie. Ilustracja zawiera dwa punkty interaktywne. Opis: 1. Perspektywa linearna Perspektywa linearna (nazywana też zbieżną, geometryczną czy naturalną) charakteryzuje się pozornym zmniejszaniem wielkości przedmiotu, w miarę oddalania od widza oraz pozorną zbieżnością ku horyzontowi wszystkich linii biegnących od oka widza do przedmiotu. Im dalej jest przedmiot, tym mniejszy się wydaje., 2. Perspektywa linearna może występować w różnych wariantach, np. jako: perspektywa czołowa, perspektywa boczna, perspektywa ukośna, perspektywa żabia, perspektywa ptasia.
Ilustracja interaktywna przedstawia drogę, po dwóch stronach drogi rosną drzewa. Droga zwęża się w perspektywie. Ilustracja zawiera dwa punkty interaktywne. Opis: 1. Perspektywa linearna Perspektywa linearna (nazywana też zbieżną, geometryczną czy naturalną) charakteryzuje się pozornym zmniejszaniem wielkości przedmiotu, w miarę oddalania od widza oraz pozorną zbieżnością ku horyzontowi wszystkich linii biegnących od oka widza do przedmiotu. Im dalej jest przedmiot, tym mniejszy się wydaje., 2. Perspektywa linearna może występować w różnych wariantach, np. jako: perspektywa czołowa, perspektywa boczna, perspektywa ukośna, perspektywa żabia, perspektywa ptasia. Źródło: Karsten Würth, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja przedstawia dużą opuszczoną halę zakładu. W oddali pod pewnym kątem zbiegają się dwie ściany hali z licznymi małymi oknami. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa boczna. Perspektywa boczna ukazuje nam obiekt z boku ustawiony pod kątem w taki sposób, że pojawiają się dwa punkty zbiegu linii – lewy i prawy.
Ilustracja przedstawia dużą opuszczoną halę zakładu. W oddali pod pewnym kątem zbiegają się dwie ściany hali z licznymi małymi oknami. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa boczna. Perspektywa boczna ukazuje nam obiekt z boku ustawiony pod kątem w taki sposób, że pojawiają się dwa punkty zbiegu linii – lewy i prawy. Źródło: Antonio Idini, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia uliczkę z niskimi budynkami mieszkalnymi. Budynki przylegają do siebie, ich fasady są kolorowe. Z lewej strony zdjęcia do prawej domy sprawiają wrażenie mniejszych. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa ukośna. W perspektywie ukośnej obiekty zmniejszają się z odległością, a linie zbiegu prowadzące przez obraz schodzą się poza kadrem.
Ilustracja interaktywna przedstawia uliczkę z niskimi budynkami mieszkalnymi. Budynki przylegają do siebie, ich fasady są kolorowe. Z lewej strony zdjęcia do prawej domy sprawiają wrażenie mniejszych. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa ukośna. W perspektywie ukośnej obiekty zmniejszają się z odległością, a linie zbiegu prowadzące przez obraz schodzą się poza kadrem. Źródło: Carl Campbell, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja przedstawia niskie kolorowe domy przylegające do siebie. Stoją w jednym rzędzie. Ukazane są z przodu. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa czołowa. W perspektywie czołowej nie pojawia się punkt zbiegu linii, a obiekt na który patrzymy jest umieszczony na wysokości oczu.
Ilustracja przedstawia niskie kolorowe domy przylegające do siebie. Stoją w jednym rzędzie. Ukazane są z przodu. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa czołowa. W perspektywie czołowej nie pojawia się punkt zbiegu linii, a obiekt na który patrzymy jest umieszczony na wysokości oczu.Ilustracja przedstawia wieżę Eiffla sfotografowaną od dołu. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa żabia. Perspektywa żabia w fotografii to sposób kadrowania, polegający na ustawieniu obiektywu poniżej środka rejestrowanego obiektu. Obiekt sprawia wtedy wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości, ponieważ odbiorca patrzy na niego od dołu.
Ilustracja przedstawia wieżę Eiffla sfotografowaną od dołu. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa żabia. Perspektywa żabia w fotografii to sposób kadrowania, polegający na ustawieniu obiektywu poniżej środka rejestrowanego obiektu. Obiekt sprawia wtedy wrażenie większego, niż jest w rzeczywistości, ponieważ odbiorca patrzy na niego od dołu. Źródło: Alain Bonnardeaux, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja przedstawia widok z góry na ludzi znajdujących się pod wieżą Eiffla. Widoczny fragment ażurowej konstrukcji wraz z dwoma łukami. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa ptasia. Perspektywa ptasia to sposób kadrowania, polegający na ustawieniu obiektywu nad obiektem fotografowanym / filmowanym. Łatwiej wtedy ująć duży teren, ogromny obiekt, pokazać go „z lotu ptaka”.
Ilustracja przedstawia widok z góry na ludzi znajdujących się pod wieżą Eiffla. Widoczny fragment ażurowej konstrukcji wraz z dwoma łukami. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa ptasia. Perspektywa ptasia to sposób kadrowania, polegający na ustawieniu obiektywu nad obiektem fotografowanym / filmowanym. Łatwiej wtedy ująć duży teren, ogromny obiekt, pokazać go „z lotu ptaka”. Źródło: Chris Karidis, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja przedstawia widok z góry na duże miasto z wieżowcami. Miasto ma kształt eliptyczny. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa krzywoliniowa (perspektywa sferyczna). Perspektywa krzywoliniowa (perspektywa sferyczna) to forma odwzorowania przestrzeni na płaszczyźnie, używana do przedstawienia obiektów trójwymiarowych w dwóch wymiarach, linie w rzeczywistości proste wydają się wtedy zakrzywione. W fotografii jest uzyskiwana za pomocą obiektywów typu rybie oko.
Ilustracja przedstawia widok z góry na duże miasto z wieżowcami. Miasto ma kształt eliptyczny. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa krzywoliniowa (perspektywa sferyczna). Perspektywa krzywoliniowa (perspektywa sferyczna) to forma odwzorowania przestrzeni na płaszczyźnie, używana do przedstawienia obiektów trójwymiarowych w dwóch wymiarach, linie w rzeczywistości proste wydają się wtedy zakrzywione. W fotografii jest uzyskiwana za pomocą obiektywów typu rybie oko. Źródło: Jay Wennington, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja przedstawia krajobraz górski. Szczyty są skaliste, częściowo ośnieżone. Na pierwszym planie rosną drzewa iglaste i trawa. Ilustracja zawiera dwa punkty interaktywne. 1. Perspektywa powietrzna. Perspektywa powietrzna to technika malarska służąca zwiększeniu iluzji głębi. W miarę oddalania się w kierunku horyzontu, zwiększa się warstwa powietrza między obiektem a obserwującym. Wraz ze zwiększaniem się odległości, barwy i tony na obrazie stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów są mniej wyraźne, jakby zamglone – zjawisko to widoczne jest również na zdjęciach.
Ilustracja przedstawia krajobraz górski. Szczyty są skaliste, częściowo ośnieżone. Na pierwszym planie rosną drzewa iglaste i trawa. Ilustracja zawiera dwa punkty interaktywne. 1. Perspektywa powietrzna. Perspektywa powietrzna to technika malarska służąca zwiększeniu iluzji głębi. W miarę oddalania się w kierunku horyzontu, zwiększa się warstwa powietrza między obiektem a obserwującym. Wraz ze zwiększaniem się odległości, barwy i tony na obrazie stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów są mniej wyraźne, jakby zamglone – zjawisko to widoczne jest również na zdjęciach. Źródło: Kalen Emsley, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Ilustracja przedstawia żółte jesienne liście drzewa. Słońce oświetla liście. Tło jest rozmyte, w oddali rosną drzewa. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa kulisowa. Perspektywa kulisowa nie ma związku z linearnością, a z relacją obiektów względem siebie. Polega na tym, że elementy dalsze są częściowo zasłonięte przez elementy bliższe.
Ilustracja przedstawia żółte jesienne liście drzewa. Słońce oświetla liście. Tło jest rozmyte, w oddali rosną drzewa. Ilustracja zawiera jeden punkt interaktywny. 1. Perspektywa kulisowa. Perspektywa kulisowa nie ma związku z linearnością, a z relacją obiektów względem siebie. Polega na tym, że elementy dalsze są częściowo zasłonięte przez elementy bliższe. Źródło: Adi Ulici, dostępny w internecie: unsplash.com [dostęp 24.08.2022], domena publiczna.
Polecenie 2
Zastanów się, w jaki sposób przedstawione efekty można uzyskać w programie graficznym. Do których z nich przyda się znajomość przekształceń, a które będą wynikać z operacji na maskach?