Sprawdź się
Shift
, 2. Ctrl
, 3. Alt
, 4. Tab
Enter
lub odpowiednim przyciskiem w oknie dialogowym., 2. W celu obrócenia warstwy należy wpisać wartość w okno dialogowe – nie może ona zawierać wartości po przecinku., 3. Obraz można odbić wzdłuż nieskończonej ilości osi., 4. Korzystanie z Perspektywy
może mieć wpływ na jakość obrazuPoniższe zdjęcie telefonu zostało przekształcone w programie graficznym. Dopasuj podpisy do przekształconych plików.

Pobierz pliki i wykorzystując przekształcenia w programie graficznym, spróbuj nałożyć obraz na pusty baner, aby odtworzyć poniższy efekt.



Wszystkie zdjęcia w jednej paczce pobierzesz z załącznika:
Przycisk do pobrania pliku ZIP ze zdjęciami. Pobierz załącznik
Przykładowe rozwiązanie:
Otwórz w programie GIMP plik
billboard.jpg
, który posłuży jako tło projektu. Przenieś do utworzonego dokumentu plik z obrazem, którego użyjesz jako wypełnienia billboardu (poprzez przeciągnięcie ikonki do programu).Obraz jest zdecydowanie za duży, za pomocą narzędzia
Skalowanie
zmniejsz go tak, by pasował do kompozycji.

Zaznacz warstwę z obrazem Leonarda da Vinci, którą będziesz edytować. Z paska narzędzi po lewej stronie wybierz
Perspektywa
.

Dopasuj rogi obrazu do rogów billboardu.

Gdy osiągniesz zamierzony efekt, zaakceptuj dopasowanie, wciskając klawisz
Enter
.
Przykładowe rozwiązanie:
Otwórz w programie Photoshop plik
billboard.jpg
, który posłuży jako tło projektu.Przenieś do utworzonego dokumentu plik z obrazem, którego użyjesz jako wypełnienia billboardu (poprzez przeciągnięcie ikonki do programu). Zaakceptuj osadzenie obrazu w dokumencie, klikając klawisz
Enter
.

Zaznacz warstwę z obrazem Leonarda da Vinci, którą będziesz edytować. Z górnego menu wybierz
Edycja
, a następniePrzekształć
i opcjęZniekształć
.

Dopasuj rogi zdjęcia do rogów billboardu.

Gdy osiągniesz zamierzony efekt, zaakceptuj dopasowanie, wciskając klawisz
Enter
.
Korzystając z przekształceń w programie graficznym, utwórz plik ilustrujący złudzenie optyczne Zollnera.
Przykładowe rozwiązanie:

Przykładowe rozwiązanie:
Utwórz nowy dokument tak, aby był poziomym prostokątem (np. używając proporcji 3:2). Wybierz narzędzie
Ścieżki
(B
).

Z lewej linijki wyciągnij jedną prowadnicę (kliknij w miejscu miarki i przeciągnij na obszar roboczy), pomoże to w narysowaniu prostej linii ścieżki. Kliknij w górnej części na utworzonej linii, tworząc pierwszy punkt ścieżki, i na dole linii, tworząc odcinek.

Zwróć uwagę na kolor pierwszego planu – powinien być czarny – i edytuj grubość linii tak, by rysunek był wyraźny. Kliknij przycisk po lewej stronie
Rysuj wzdłuż ścieżki
.

Utwórz nową, przezroczystą warstwę i powtórz wcześniejsze kroki, rysując linię poziomą. Wyciągnij prowadnicę z górnej linijki, wybierz narzędzie
Ścieżki
i narysuj na prowadnicy prosty odcinek, a następnie wybierzRysuj wzdłuż ścieżki
, zachowując poprzednie parametry.

Żeby ułatwić sobie obracanie, zmniejsz obszar warstwy tylko do zawartości: kliknij prawym na obszar roboczy z zaznaczoną warstwą z poziomą linią i wybierz
Warstwa
|Kadruj do zawartości
.

Wybierz narzędzie
Obrót
i wpisz w wyskakującym oknie -45 stopni, by obrócić równo linię. Zaakceptuj transformację klawiszemEnter
.

Kolejno kopiuj warstwy z ukośną linią, klikając prawym przyciskiem myszy i wybierając z listy
Powiel warstwę
.

Utwórz grupę warstw i przenieś je wszystkie do folderu, by zachować porządek.

Zaznacz przy gotowych kopiach ikonę łańcucha, by zmiany i transformacje działały na obie te rzeczy, a następnie metodą opisaną powyżej powiel warstwę linii pionowej oraz powiel utworzoną grupę.

Skopiowaną linię poprzecinaną ukośnymi kreskami przesuń narzędziem
Przesunięcie
(M
) w prawo i wybierz opcjęOdbicie
: ustaw kierunek na pionowy i kliknij na obszar roboczy. Zwróć przy tym uwagę, aby tylko jedna warstwa z łańcuchem była zaznaczona.

Użyj opcji
Połącz w dół
, by złączyć ze sobą obiekt po lewej stronie (linię pionową z ukośnymi), następnie utworzoną tak warstwę przesuń na górę stosu warstw. Połącz w dół pozostałe warstwy (te z łańcuchami). Ułatwi to dalsze kopiowanie.

Kolejno powielaj warstwy i przesuwaj naprzemiennie narzędziem
Przesunięcie
(M
), by wypełnić obszar roboczy.

Przykładowe rozwiązanie:
Utwórz nowy dokument tak, aby był poziomym prostokątem (np. używając proporcji 3:2).

Wybierz narzędzie
Pióro
(P
) i zmień jego ustawienia tak jak na załączonym screenie. Kształt, brak wypełnienia, obrys czarny, grubość obrysu zależna od wielkości dokumentu.

Narysuj pionową linię, przytrzymując klawisz
Shift
(by była prosta).

Utwórz nową warstwę i narysuj poziomą linię.

Używając skrótu
Ctrl + T
, obróć obiekt o 45 stopni. Możesz to zrobić ręcznie, przytrzymując klawiszShift
i obracając lub wpisać wartość w oknie u góry.

Powiel warstwę z obróconą linią i przytrzymując klawisz
Shift
, złap za nową skopiowaną linię i przeciągnij ją niżej,

Możesz zaznaczyć linię oryginalną oraz skopiowaną i powielić dwie warstwy jednocześnie

Powtarzaj proces, aż pokryjesz całą linię pionowa przecinającymi ją ukośnymi kreskami. Zwracaj uwagę na zachowanie równych odstępów pomiędzy nimi.

Zgrupuj skopiowane warstwy, aby zachować czytelność. W tym celu zaznacz wszystkie kształty i użyj skrótu
Ctrl + G
lub ikony folderu w prawym dolnym rogu panelu warstw.

Skopiuj grupę skrótem
Ctrl + J
lub klikając prawym przyciskiem myszy, a następniePowiel grupę
. Użyj skrótuCtrl + T
i przesuń ją w prawo. Następnie kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierzOdbij w poziomie
oraz zatwierdź obie transformacje, naciskającEnter
.

W skopiowanej grupie przesuń ukośne linie wyżej, by układały się naprzemiennie z tymi obok. W tym celu zaznacz warstwy z danymi liniami, użyj skrótu
Ctrl + T
i przesuń wszystkie do góry. Możesz też przesunąć niżej ukośne linie w pierwszej grupie.

Zaznacz obie utworzone wcześniej grupy i za pomocą skrótu
Ctrl + J
(lub klikając prawym przyciskiem myszy i wybierającPowiel grupy
) skopiuj je. Następnie użyj skrótuCtrl + T
i przesuń w prawo, zachowując odstęp.

Zaznaczaj i kopiuj warstwy tak długo, aż pokryjesz rysunkiem cały obszar roboczy.

Pobierz pliki i wykorzystując przekształcenia w programie graficznym, wykonaj fotomontaż przedstawiający psy i ich zabawki na trawie.






Przykładowy fotomontaż:

Przykładowe rozwiązanie:
Otwórz zdjęcie
tło.png
w programie GIMP i przenieś do dokumentu wszystkie pobrane pliki z paczki.

Dopasuj poprzez transformacje obiekty skalą i perspektywą do siebie. Użyj skrótu
Shift + S
na warstwiepiłka
a następnie łapiąc za szare krawędzie, zmniejsz ją, by wyglądała bardziej naturalnie w odniesieniu do psów.

Edytuj plik
buda
. Użyj narzędziaPerspektywa
i łapiąc za szare krawędzie, skieruj budę ku górze, rozszerz dół i delikatnie przekrzyw w bok, tak aby docelowo ulokować ją w rogu grafiki.

Zmniejsz gumową zabawkę. Wybierz narzędzie
Skalowanie
, zmniejsz ją do naturalnych rozmiarów i obróć narzędziemObrót
oraz przenieś pod budę. Możesz także użyć narzędziaPerspektywa
, by kość sprawiała wrażenie leżącej na ziemi.

Użyj narzędzia
Odbicie
, wybierz z przybornika kierunekPoziomy
i kliknij na obszar roboczy z wybraną warstwąpies
, a następnie delikatnie zmniejsz zwierzę.

Dokończ fotomontaż poprzez ustawienie elementów i zeskalowanie kości.

Aby dodać realizmu, domaluj cienie. W tym celu wybierz narzędzie
Pędzel
(P
), pierwszoplanowy kolor czarny, twardość 0% i dopasuj rozmiar do odpowiednich przedmiotów. Utwórz nową warstwę dla cienia każdego elementu po to, by móc edytować każdą z osobna.

Przykładowe rozwiązanie:
Otwórz zdjęcie
tło.png
w Photoshopie i przenieś do dokumentu wszystkie pobrane pliki z paczki.

Korzystając z transformacji, dopasuj obiekty skalą i perspektywą do siebie. Przykładowo: użyj skrótu
Ctrl + T
na warstwiepiłka
, a następnie łapiąc za niebieskie krawędzie, zmniejsz ją, by wyglądała bardziej naturalnie.

Edytuj warstwę
buda
. Użyj skrótuCtrl + T
i kliknij lewym przyciskiem myszy na obszar roboczy, następnie z listy wybierzPerspektywa
. Skieruj budę ku górze, rozszerz dół i delikatnie przekrzyw w bok, tak aby docelowo ulokować ją w rogu grafiki.

W ten sam sposób zmniejsz gumową zabawkę (
Ctrl + T
iPerspektywa
) z zaznaczoną warstwązabawka
. Zmniejsz ją, aby pasowała rozmiarem do reszty obiektów i obróć, a następnie przenieś pod budę. Możesz także użyć zniekształcenia, by kość sprawiała wrażenie leżącej na ziemi:Ctrl + T
, lewy przycisk myszy iZniekształcenie
.

Wciśnij klawisze
Ctrl + T
, a następnie użyj narzędziaOdbij w poziomie
na warstwiepies
oraz delikatnie zmniejsz zwierzaka, używając skrótuCtrl + T
i narzędziaSkala
.

Dokończ fotomontaż poprzez ustawienie elementów względem siebie i zeskalowanie kostki (
Ctrl + T
iSkala
).

Aby dodać realizmu, domaluj cienie. W tym celu wybierz narzędzie
Pędzel
(B
), pierwszoplanowy kolor czarny, twardość 0% i dopasuj rozmiar do odpowiednich przedmiotów. Utwórz nową warstwę dla cienia każdego elementu po to, by móc edytować każdą z osobna.

