Galeria zdjęć interaktywnych
Polecenie 1
Określ rolę światła w prezentowaniu postaci i krajobrazu na obrazie Leona Wyczółkowskiego.
Polecenie 2
Wskaż na obrazie Józefa Pankiewicza cechy impresjonistycznego obrazowania przestrzeni.
Polecenie 3
Wymień środki malarskie, które zostały wykorzystane do oddania nastroju utrwalonego na obrazie Władysława Podkowińskiego Sad w Chrzęsnem.
Ilustracja interaktywna przedstawia buraczane pole, a na jego tle grupę chłopek i chłopów. Wszystkie elementy obrazu zaznaczone są dużymi plamami koloru, bez wyodrębniania szczegółów. Na pierwszym planie, wśród niewielkich zielonych zarośli, znajduje się trójka ludzi: mężczyzna i dwie kobiety. Kobieta po prawej przysiada na ziemi i podaje wyrwane buraki stojącemu przed nią mężczyźnie w prostym stroju i zielonkawym kaszkiecie na głowie. Mężczyzna w wyciągniętych do kobiety dłoniach trzyma zieloną buraczaną nać. Druga kobieta, po lewej stronie, zwrócona jest przodem do widza. W opuszczonych dłoniach bulwy z zieloną nacią. Na drugim planie rozciągają się bezkresne pola, gdzieniegdzie pojawiają się inni chłopi, ich postacie są zamazane. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Światło tworzy pogodny nastrój obrazu. Odnosi się wrażenie, że całe pole jest zalane słońcem., 2. { Fragment obrazu prezentujący mężczyznę i dwie kobiety.}Malarz operuje światłocieniem. Cienie tworzą na białych ubraniach barwne plamy., 3. {Fragment obrazu ukazujący ziemię pokrytą oberwaną nacią buraczaną.} {Fragment obrazu ukazujący ludzką postać w oddali.}{Fragment obrazu ukazujący dwie ludzkie postacie w oddali.}Rozmycie konturów. Zieleń tworzy rozmyte plamy, postaci na dalszym planie są tylko rozświetlonymi punktami., 4. {Fragment obrazu ukazujący głębię drugiego planu i perspektywę.}Tworzy się wrażenie głębi. Wzrok odbiorcy sięga poza horyzont. Barwy stają się jaśniejsze, zamglone., 5. „[Wyczółkowski] Nie bał się ostrego światła. W pełnym słońcu na miedzy rozstawiał sztalugi. […] I zamiast drgających punkcików czy kapryśnych kresek Wyczółkowski szerokim pociągnięciem pędzla kładzie śmiało szeroką, ciepłą smugę farby. Płoną płótna od kolorów, a w tej fantastycznej powodzi blasków poruszają się ludzie: kobiety wyrywają buraki lub pielą, chłopi orzą, rybacy z wielkimi sieciami brodzą po kolana w wodzie lub sennie kołyszą się na tratwie”.
Jadwiga Stępieniowa, Krajobraz z tęczą: sylwetki artystów od Wita Stwosza do Dunikowskiego, Warszawa 1962, s. 218.
Ilustracja interaktywna przedstawia buraczane pole, a na jego tle grupę chłopek i chłopów. Wszystkie elementy obrazu zaznaczone są dużymi plamami koloru, bez wyodrębniania szczegółów. Na pierwszym planie, wśród niewielkich zielonych zarośli, znajduje się trójka ludzi: mężczyzna i dwie kobiety. Kobieta po prawej przysiada na ziemi i podaje wyrwane buraki stojącemu przed nią mężczyźnie w prostym stroju i zielonkawym kaszkiecie na głowie. Mężczyzna w wyciągniętych do kobiety dłoniach trzyma zieloną buraczaną nać. Druga kobieta, po lewej stronie, zwrócona jest przodem do widza. W opuszczonych dłoniach bulwy z zieloną nacią. Na drugim planie rozciągają się bezkresne pola, gdzieniegdzie pojawiają się inni chłopi, ich postacie są zamazane. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Światło tworzy pogodny nastrój obrazu. Odnosi się wrażenie, że całe pole jest zalane słońcem., 2. { Fragment obrazu prezentujący mężczyznę i dwie kobiety.}Malarz operuje światłocieniem. Cienie tworzą na białych ubraniach barwne plamy., 3. {Fragment obrazu ukazujący ziemię pokrytą oberwaną nacią buraczaną.} {Fragment obrazu ukazujący ludzką postać w oddali.}{Fragment obrazu ukazujący dwie ludzkie postacie w oddali.}Rozmycie konturów. Zieleń tworzy rozmyte plamy, postaci na dalszym planie są tylko rozświetlonymi punktami., 4. {Fragment obrazu ukazujący głębię drugiego planu i perspektywę.}Tworzy się wrażenie głębi. Wzrok odbiorcy sięga poza horyzont. Barwy stają się jaśniejsze, zamglone., 5. „[Wyczółkowski] Nie bał się ostrego światła. W pełnym słońcu na miedzy rozstawiał sztalugi. […] I zamiast drgających punkcików czy kapryśnych kresek Wyczółkowski szerokim pociągnięciem pędzla kładzie śmiało szeroką, ciepłą smugę farby. Płoną płótna od kolorów, a w tej fantastycznej powodzi blasków poruszają się ludzie: kobiety wyrywają buraki lub pielą, chłopi orzą, rybacy z wielkimi sieciami brodzą po kolana w wodzie lub sennie kołyszą się na tratwie”. Jadwiga Stępieniowa, Krajobraz z tęczą: sylwetki artystów od Wita Stwosza do Dunikowskiego, Warszawa 1962, s. 218.
Jadwiga Stępieniowa, Krajobraz z tęczą: sylwetki artystów od Wita Stwosza do Dunikowskiego, Warszawa 1962, s. 218.
Leon Wyczółkowski, Kopanie buraków
Źródło: Leon Wyczółkowski, Kopanie buraków, 1893, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż, Na pierwszym planie znajduje się polna droga i jadący nią wóz wyładowany sianem, malowany drobnymi, nieregularnymi, fakturowo nakładanymi plamkami. Na drugim planie znajdują się malowane w ten sam sposób wzgórza. Kontury są tu niewyraźne, rozmywają się. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. „Pejzaż staje się niejako pretekstem do kolorystycznej organizacji powierzchni obrazu, który coraz bardziej przestaje być odbiciem natury, stając się tworem samodzielnym, nie wymagającym uzasadnienia, rezultatem aktu twórczego, stwarzającego nową rzeczywistość”.
Jerzy Pawlas, Józef Pankiewicz, Warszawa 1984, 2. {image#Fragment obrazu ukazujący piaszczystą drogę i jadący nią wóz wyładowany sianem.} Widoczne jest zatarcie granicy między wozem z sianem a drogą, po której się on porusza., 3. { Fragment obrazu ukazujący drugi plan. Kolorowe wzgórza.} Światło intensyfikuje kolory rozlewające się plamami., 4. {Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na pierwszym planie pole porośnięte różnokolorową roślinnością.}{Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie zielone łąki.}Utrwalone zostało wrażenie, szczegóły z otoczenia tracą wyrazistość, istotna jest barwna przestrzeń., 5. {Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie różnokolorowe wzgórza.}{Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie różnokolorowe skarpy.}Tematyka obrazu jest związana z naturą., 6. Szeroka paleta barw, od jasnych i ciepłych po zimne i ciemne.
Ilustracja interaktywna przedstawia pejzaż, Na pierwszym planie znajduje się polna droga i jadący nią wóz wyładowany sianem, malowany drobnymi, nieregularnymi, fakturowo nakładanymi plamkami. Na drugim planie znajdują się malowane w ten sam sposób wzgórza. Kontury są tu niewyraźne, rozmywają się. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. „Pejzaż staje się niejako pretekstem do kolorystycznej organizacji powierzchni obrazu, który coraz bardziej przestaje być odbiciem natury, stając się tworem samodzielnym, nie wymagającym uzasadnienia, rezultatem aktu twórczego, stwarzającego nową rzeczywistość”.Jerzy Pawlas, Józef Pankiewicz, Warszawa 1984, 2. {image#Fragment obrazu ukazujący piaszczystą drogę i jadący nią wóz wyładowany sianem.} Widoczne jest zatarcie granicy między wozem z sianem a drogą, po której się on porusza., 3. { Fragment obrazu ukazujący drugi plan. Kolorowe wzgórza.} Światło intensyfikuje kolory rozlewające się plamami., 4. {Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na pierwszym planie pole porośnięte różnokolorową roślinnością.}{Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie zielone łąki.}Utrwalone zostało wrażenie, szczegóły z otoczenia tracą wyrazistość, istotna jest barwna przestrzeń., 5. {Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie różnokolorowe wzgórza.}{Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie różnokolorowe skarpy.}Tematyka obrazu jest związana z naturą., 6. Szeroka paleta barw, od jasnych i ciepłych po zimne i ciemne.
Jerzy Pawlas, Józef Pankiewicz, Warszawa 1984, 2. {image#Fragment obrazu ukazujący piaszczystą drogę i jadący nią wóz wyładowany sianem.} Widoczne jest zatarcie granicy między wozem z sianem a drogą, po której się on porusza., 3. { Fragment obrazu ukazujący drugi plan. Kolorowe wzgórza.} Światło intensyfikuje kolory rozlewające się plamami., 4. {Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na pierwszym planie pole porośnięte różnokolorową roślinnością.}{Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie zielone łąki.}Utrwalone zostało wrażenie, szczegóły z otoczenia tracą wyrazistość, istotna jest barwna przestrzeń., 5. {Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie różnokolorowe wzgórza.}{Fragment obrazu ukazujący znajdujące się na drugim planie różnokolorowe skarpy.}Tematyka obrazu jest związana z naturą., 6. Szeroka paleta barw, od jasnych i ciepłych po zimne i ciemne.
Józef Pankiewicz, Wóz z sianem
Źródło: Józef Pankiewicz, Wóz z sianem, 1890, domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment sadu. Pod drzewami, znajduje się trawnik mieniący się różnobarwnymi odcieniami zieleni, żółci, złota i czerwieni. Korony drzew zostawiają na nim swój cień. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. {Fragment obrazu ukazujący wielobarwny, rozświetlony momentami trawnik pod koronami drzew.}Widoczne jest zafascynowanie światłem wypełniającym przestrzeń ogrodu., 2. {Fragment obrazu ukazujący wielobarwne korony drzew.}{ Fragment obrazu ukazujący wielobarwny pień drzewa.}Stopione ze sobą tony żółcieni, zieleni i czerwieni oddają wrażenie drgania nasyconego słońcem powietrza., 3. { Fragment obrazu ukazujący pień drzewa i jego koronę.}Zatarcie konturów odrealnia rzeczywistość, pozwala zjednoczyć się ze światem natury., 4. {Fragment obrazu ukazujący zielonkawy cień korony.}{Fragment obrazu ukazujący zielonkawy cień gałęzi.}Rozmyte cienie drzew wprowadzają element nietrwałości i przemijalności.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment sadu. Pod drzewami, znajduje się trawnik mieniący się różnobarwnymi odcieniami zieleni, żółci, złota i czerwieni. Korony drzew zostawiają na nim swój cień. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. {Fragment obrazu ukazujący wielobarwny, rozświetlony momentami trawnik pod koronami drzew.}Widoczne jest zafascynowanie światłem wypełniającym przestrzeń ogrodu., 2. {Fragment obrazu ukazujący wielobarwne korony drzew.}{ Fragment obrazu ukazujący wielobarwny pień drzewa.}Stopione ze sobą tony żółcieni, zieleni i czerwieni oddają wrażenie drgania nasyconego słońcem powietrza., 3. { Fragment obrazu ukazujący pień drzewa i jego koronę.}Zatarcie konturów odrealnia rzeczywistość, pozwala zjednoczyć się ze światem natury., 4. {Fragment obrazu ukazujący zielonkawy cień korony.}{Fragment obrazu ukazujący zielonkawy cień gałęzi.}Rozmyte cienie drzew wprowadzają element nietrwałości i przemijalności.Władysław Podkowiński, Sad w Chrzęsnem
Źródło: Władysław Podkowiński, Sad w Chrzęsnem, 1892, domena publiczna.