Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Podaj po dwa określenia, które wiążą się z oddaniem nastroju na obrazie Leona Wyczółkowskiego Las w Zakopanem oraz w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.

RKSassijPRIxV
Wiersz W lesie. (Uzupełnij). Obraz Las w Zakopanem. (Uzupełnij).
RSlrybg2eDiez11
Ćwiczenie 2
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Kolory służą w wierszu oddaniu ulotności i zmienności wrażeń wzrokowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Linie faliste dynamizują utrwaloną na obrazie przestrzeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Barwy chłodne występują w wierszu, a także na obrazie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Obrazy natury ukazane w wierszu i na obrazie mają charakter subiektywny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 3

Z wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie wynotuj dwa cytaty, które obrazują wrażeniowy odbiór natury poprzez różne zmysły. Następnie określ funkcje wykorzystanych w cytatach zabiegów poetyckich.

R1Jv7TM4GTs2W
Cytat (Uzupełnij). Zmysł (Uzupełnij). Funkcja zabiegu poetyckiego (Uzupełnij). Cytat (Uzupełnij). Zmysł (Uzupełnij). Funkcja zabiegu poetyckiego (Uzupełnij).
111
Ćwiczenie 4

Zapisz w punktach, jaką rolę pełni światło w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i na obrazie Leona Wyczółkowskiego.

R1MlOIkiWZPeO
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Światło
    • Elementy należące do kategorii Światło
    • Nazwa kategorii: Wiersz „W lesie”
      • Elementy należące do kategorii Wiersz „W lesie”
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Wiersz „W lesie”
    • Nazwa kategorii: Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
      • Elementy należące do kategorii Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
      Koniec elementów należących do kategorii Światło
RBFijHJ73KHGS
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
RAWx1P9v6AuP0
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R15IQGscqu4eP
(Uzupełnij).
Rx3lZj2a33ivs2
Ćwiczenie 6
Która funkcja przypisana barwie błękitnej w wierszu Kazimierza Tetmajera W lesie nie jest prawdziwa? Wybierz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Wyznacza perspektywę powietrzną., 2. Służy tworzeniu nastroju., 3. Posiada znaczenie metaforyczne., 4. Tworzy klamrę stylistyczną., 5. Obrazuje napięcie emocjonalne.
2
Ćwiczenie 7

Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz poprawną odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz poprawną odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.

R10rFHBq5EwfF2
Ćwiczenie 8
W którym wersie obrazującym ruch w wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera ujawnia się oniryzm? Wybierz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. złote się kładą plamy., 2. lub przez konary rzuca., 3. Szmaragdem słońce błyska., 4. Wolno i sennie chodzą., 5. sunąca przez niebiosa.
31
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, w jaki sposób uzewnętrznia się wrażeniowość w wierszu W lesie oraz
na obrazie Las w Zakopanem w słońcu.

RM2uGbYaRjOg8
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 10

Podaj w punktach pięć cech wspólnych dla wiersza i obrazu, które  dowodzą realizacji założeń impresjonizmu przez Kazimierza Przerwę‑Tetmajera i Leona Wyczółkowskiego.

RBt52vhx8r6gq
1. (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij). 4. (Uzupełnij). 5. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11

Wyobraź sobie jezioro w lesie wraz z otaczającą je roślinnością. Opisz ten widok, uwzględniając światło słoneczne oraz kolory zastosowane w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i na obrazie Leona Wyczółkowskiego.

RIHHLCLo9EaGP
(Uzupełnij).
Praca domowa

1. Wyjaśnij sens wypowiedzi Vincenta van Gogha, który w liście do brata pisał o malarstwie: Chodzi o to, by uchwycić nieprzemijające w tym, co przemija.

2. Kolorami posługiwali się również poeci w epoce romantyzmu. Wyjaśnij, jaką rolę pełnią barwy w opisie zachodu słońca w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Słońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek.

Na zachód obok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał:
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.

ćwC1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1994, s. 557.