Sprawdź się
Podaj po dwa określenia, które wiążą się z oddaniem nastroju na obrazie Leona Wyczółkowskiego Las w Zakopanem oraz w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera.
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Kolory służą w wierszu oddaniu ulotności i zmienności wrażeń wzrokowych. | □ | □ |
| Linie faliste dynamizują utrwaloną na obrazie przestrzeń. | □ | □ |
| Barwy chłodne występują w wierszu, a także na obrazie. | □ | □ |
| Obrazy natury ukazane w wierszu i na obrazie mają charakter subiektywny. | □ | □ |
Z wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera W lesie wynotuj dwa cytaty, które obrazują wrażeniowy odbiór natury poprzez różne zmysły. Następnie określ funkcje wykorzystanych w cytatach zabiegów poetyckich.
Zapisz w punktach, jaką rolę pełni światło w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i na obrazie Leona Wyczółkowskiego.
- Nazwa kategorii: Światło
- Nazwa kategorii: Wiersz „W lesie”
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Wiersz „W lesie”
- Nazwa kategorii: Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
- Elementy należące do kategorii Światło
- Elementy należące do kategorii Wiersz „W lesie”
- Elementy należące do kategorii Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
-
Światło
-
Wiersz „W lesie”
-
Obraz „Las w Zakopanem w słońcu”
-
Wynotuj znajdujące się w wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera określenia barw i podaj ich kategorię gramatyczną. Następnie wyjaśnij, jaką funkcję pełni w wierszu nagromadzenie barw.
| L.p. | Barwy | Kategoria gramatyczna |
|---|---|---|
| 1. | ||
| 2. | ||
| 3. | ||
| 4. | ||
| 5. | ||
| 6. | ||
| 7. | ||
| 8. | ||
| 9. | ||
| 10. |
Która funkcja przypisana barwie błękitnej w wierszu Kazimierza Tetmajera W lesie nie jest prawdziwa? Wybierz właściwą odpowiedź.
- Wyznacza perspektywę powietrzną.
- Służy tworzeniu nastroju.
- Posiada znaczenie metaforyczne.
- Tworzy klamrę stylistyczną.
- Obrazuje napięcie emocjonalne.
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz poprawną odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz poprawną odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
W którym wersie obrazującym ruch w wierszu Kazimierza Przerwy-Tetmajera ujawnia się oniryzm? Wybierz właściwą odpowiedź.
- złote się kładą plamy.
- lub przez konary rzuca.
- Szmaragdem słońce błyska.
- Wolno i sennie chodzą.
- sunąca przez niebiosa.
Wyjaśnij, w jaki sposób uzewnętrznia się wrażeniowość w wierszu W lesie oraz
na obrazie Las w Zakopanem w słońcu.
Podaj w punktach pięć cech wspólnych dla wiersza i obrazu, które dowodzą realizacji założeń impresjonizmu przez Kazimierza Przerwę‑Tetmajera i Leona Wyczółkowskiego.
Wyobraź sobie jezioro w lesie wraz z otaczającą je roślinnością. Opisz ten widok, uwzględniając światło słoneczne oraz kolory zastosowane w wierszu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i na obrazie Leona Wyczółkowskiego.
1. Wyjaśnij sens wypowiedzi Vincenta van Gogha, który w liście do brata pisał o malarstwie: Chodzi o to, by uchwycić nieprzemijające w tym, co przemija.
2. Kolorami posługiwali się również poeci w epoce romantyzmu. Wyjaśnij, jaką rolę pełnią barwy w opisie zachodu słońca w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza.
Pan TadeuszSłońce już gasło, wieczór był ciepły i cichy,
Okrąg niebios gdzieniegdzie chmurkami zasłany,
U góry błękitnawy, na zachód różany;
Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody na murawie śpiące,
Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek.Na zachód obok na kształt rąbkowych firanek,
Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy,
Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy,
Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał:
Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło
I raz ciepłym powiewem westchnąwszy – usnęło.Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1994, s. 557.