Galeria zdjęć interaktywnycyh
Polecenie 1
Wyjaśnij, na czym polega artystyczna różnorodność portretów kobiecych na obrazach Petera Paula Rubensa.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret kobiety i mężczyzny. Kobieta siedzi po prawej stronie. Ubrana jest w wykwintną suknię z gorsetem, pod szyją ma szeroką kryzę, a na głowie duży kapelusz. Po lewej stronie, nieco wyżej niż kobieta, siedzi mężczyzna. Ubrany jest w kaftan z bufiastymi rękawami i kołnierzem koronkowym, ma sięgające kolan spodnie, na nogach pończochy. Mężczyzna z kobietą trzymają się prawymi dłońmi. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Autoportret z Izabelą Brandt powstał najprawdopodobniej tuż po ślubie i jest wyrazem miłości młodych małżonków, o czym może świadczyć np. ułożenie dłoni Izabeli na dłoni męża., 2. Kiedy Rubens malował autoportret z żoną, Izabela miała zaledwie 18 lat. Jej szyję okala modna kryza, ubrana jest w kosztowną suknię, a na głowie ma wysoki kapelusz., 3. O jej statusie społecznym świadczy biżuteria – bransolety, pierścienie i kolczyki z pereł. Izabela ma blond włosy, jasną, delikatną cerę, lekko zaróżowione policzki – symbol niewinności i kruchości kobiety. Patrzy wprost na widza i lekko się uśmiecha.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret kobiety i mężczyzny. Kobieta siedzi po prawej stronie. Ubrana jest w wykwintną suknię z gorsetem, pod szyją ma szeroką kryzę, a na głowie duży kapelusz. Po lewej stronie, nieco wyżej niż kobieta, siedzi mężczyzna. Ubrany jest w kaftan z bufiastymi rękawami i kołnierzem koronkowym, ma sięgające kolan spodnie, na nogach pończochy. Mężczyzna z kobietą trzymają się prawymi dłońmi. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Autoportret z Izabelą Brandt powstał najprawdopodobniej tuż po ślubie i jest wyrazem miłości młodych małżonków, o czym może świadczyć np. ułożenie dłoni Izabeli na dłoni męża., 2. Kiedy Rubens malował autoportret z żoną, Izabela miała zaledwie 18 lat. Jej szyję okala modna kryza, ubrana jest w kosztowną suknię, a na głowie ma wysoki kapelusz., 3. O jej statusie społecznym świadczy biżuteria – bransolety, pierścienie i kolczyki z pereł. Izabela ma blond włosy, jasną, delikatną cerę, lekko zaróżowione policzki – symbol niewinności i kruchości kobiety. Patrzy wprost na widza i lekko się uśmiecha.Peter Paul Rubens, Autoportret z Izabelą Brandt, 1609‑1610
Źródło: domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret młodej kobiety. Kobieta jest niemal naga. Stoi prawym profilem do widza, trzymając pelerynę na ramieniu i brzuchu. Kobieta ma długie włosy, ma pełne kształty i wydatne piersi. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Izabela Brandt zmarła w 1626 r. Cztery lata później artysta poślubił jej szwagierkę, Helenę Fourment, córkę zamożnego kupca handlującego jedwabiem. Dziewczyna miała lat 16, on – 54, jednak różnica wieku raczej sprzyjała temu małżeństwu, niż przeszkadzała.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631], 2. Rubens był absolutnie zafascynowany żoną, co łatwo udowodnić, wskazując na zmiany zachodzące wówczas w jego stylu: obrazy stają się miękkie, świetliste, jaśniejsze, łagodniejsze.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631], 3. Fascynacja ta miała różne wymiary. Przypatrzmy się najsłynniejszemu z nich (dziś w Wiedniu): stoi przed nami kobieta o obfitych kształtach (przy czym każdy wałeczek tłuszczu malowany jest pieszczotliwymi pociągnięciami pędzla); próbuje zakryć wdzięki potężnym, ciemnym futrem, co wywołuje dość dwuznaczne skojarzenia. Prawdziwa Venus Pudica, podniecająca w swoim (pozornym) zawstydzeniu. „Oswajająca” Herkulesa – pogromcę lwa nemejskiego.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631]
Ilustracja interaktywna przedstawia portret młodej kobiety. Kobieta jest niemal naga. Stoi prawym profilem do widza, trzymając pelerynę na ramieniu i brzuchu. Kobieta ma długie włosy, ma pełne kształty i wydatne piersi. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Izabela Brandt zmarła w 1626 r. Cztery lata później artysta poślubił jej szwagierkę, Helenę Fourment, córkę zamożnego kupca handlującego jedwabiem. Dziewczyna miała lat 16, on – 54, jednak różnica wieku raczej sprzyjała temu małżeństwu, niż przeszkadzała.Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631], 2. Rubens był absolutnie zafascynowany żoną, co łatwo udowodnić, wskazując na zmiany zachodzące wówczas w jego stylu: obrazy stają się miękkie, świetliste, jaśniejsze, łagodniejsze.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631], 3. Fascynacja ta miała różne wymiary. Przypatrzmy się najsłynniejszemu z nich (dziś w Wiedniu): stoi przed nami kobieta o obfitych kształtach (przy czym każdy wałeczek tłuszczu malowany jest pieszczotliwymi pociągnięciami pędzla); próbuje zakryć wdzięki potężnym, ciemnym futrem, co wywołuje dość dwuznaczne skojarzenia. Prawdziwa Venus Pudica, podniecająca w swoim (pozornym) zawstydzeniu. „Oswajająca” Herkulesa – pogromcę lwa nemejskiego.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631]
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631], 2. Rubens był absolutnie zafascynowany żoną, co łatwo udowodnić, wskazując na zmiany zachodzące wówczas w jego stylu: obrazy stają się miękkie, świetliste, jaśniejsze, łagodniejsze.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631], 3. Fascynacja ta miała różne wymiary. Przypatrzmy się najsłynniejszemu z nich (dziś w Wiedniu): stoi przed nami kobieta o obfitych kształtach (przy czym każdy wałeczek tłuszczu malowany jest pieszczotliwymi pociągnięciami pędzla); próbuje zakryć wdzięki potężnym, ciemnym futrem, co wywołuje dość dwuznaczne skojarzenia. Prawdziwa Venus Pudica, podniecająca w swoim (pozornym) zawstydzeniu. „Oswajająca” Herkulesa – pogromcę lwa nemejskiego.
Agnieszka Sabor, Szczęśliwy geniusz[https://www.tygodnikpowszechny.pl/szczesliwy-geniusz-23631]
Peter Paul Rubens, Portret Heleny Fourment w futrze, 1636‑1638
Źródło: domena publiczna.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret kobiety w średnim wieku. Kobieta siedzi na fotelu. Ubrana jest w wykwintną suknię z gorsetem i bufiastymi rękawami. Pod szyją ma dużą kryzę. Włosy ma spięte, policzki zaczerwienione, usta wąskie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Anna Austriaczka była żoną Ludwika XIII., 2. Kiedy Rubens malował jej portret, miała około 20 lat. Na głowie nosi diadem wysadzany drogimi kamieniami, ubrana jest w czarną, bogato zdobioną suknię z bufiastymi rękawami, a jej szyję okala kryza., 3. Rubens podkreślił szczupłą sylwetkę królowej. Anna Austriaczka patrzy wprost na widza, ma jasną, delikatną cerę, zaróżowione policzki, ciemne oczy, długi nos i lekko czerwone usta. Na kolanach trzyma dłonie – Rubens wyraźnie zwraca uwagę widza na smukłe palce królowej.
Ilustracja interaktywna przedstawia portret kobiety w średnim wieku. Kobieta siedzi na fotelu. Ubrana jest w wykwintną suknię z gorsetem i bufiastymi rękawami. Pod szyją ma dużą kryzę. Włosy ma spięte, policzki zaczerwienione, usta wąskie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Anna Austriaczka była żoną Ludwika XIII., 2. Kiedy Rubens malował jej portret, miała około 20 lat. Na głowie nosi diadem wysadzany drogimi kamieniami, ubrana jest w czarną, bogato zdobioną suknię z bufiastymi rękawami, a jej szyję okala kryza., 3. Rubens podkreślił szczupłą sylwetkę królowej. Anna Austriaczka patrzy wprost na widza, ma jasną, delikatną cerę, zaróżowione policzki, ciemne oczy, długi nos i lekko czerwone usta. Na kolanach trzyma dłonie – Rubens wyraźnie zwraca uwagę widza na smukłe palce królowej.Peter Paul Rubens, Portret Anny Austriaczki, ok. 1620‑1625
Źródło: domena publiczna.
Ilustracja przedstawia scenę rodzajową. Na ławie siedzi młoda, niemal naga kobieta o pełnych kształtach. Z jej piersi płynie stróżka mleka wprost do ust siedzącego obok niej, małego cherubina. W ich pobliżu siedzi młody mężczyzna w rycerskiej zbroi i pelerynie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Bogini Wenus została przedstawiona na obrazie Rubensa nie tylko jako ideał kobiecej urody i niedościgniony wzór piękna, ale przede wszystkim jako matka Amora, którego karmi piersią., 2. Lewą dłonią podtrzymuje pierś, z której tryskające mleko wpada wprost do ust Amora. Syn trzyma ramię matki i wspina się na jej nogi. Scenę karmienia obserwuje Mars, ukochany Wenus., 3. Kobieta jest blondynką, ma kunsztownie upięte włosy, ozdobione szlachetnymi kamieniami. Bogini ma bardzo jasną skórę, pełne kształty, duży biust, wydatny brzuch, mocne uda i ramiona. Rubens podkreślił zaróżowione policzki, oczy i czerwone usta. Wenus-matka z czułością patrzy na syna.
Ilustracja przedstawia scenę rodzajową. Na ławie siedzi młoda, niemal naga kobieta o pełnych kształtach. Z jej piersi płynie stróżka mleka wprost do ust siedzącego obok niej, małego cherubina. W ich pobliżu siedzi młody mężczyzna w rycerskiej zbroi i pelerynie. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Bogini Wenus została przedstawiona na obrazie Rubensa nie tylko jako ideał kobiecej urody i niedościgniony wzór piękna, ale przede wszystkim jako matka Amora, którego karmi piersią., 2. Lewą dłonią podtrzymuje pierś, z której tryskające mleko wpada wprost do ust Amora. Syn trzyma ramię matki i wspina się na jej nogi. Scenę karmienia obserwuje Mars, ukochany Wenus., 3. Kobieta jest blondynką, ma kunsztownie upięte włosy, ozdobione szlachetnymi kamieniami. Bogini ma bardzo jasną skórę, pełne kształty, duży biust, wydatny brzuch, mocne uda i ramiona. Rubens podkreślił zaróżowione policzki, oczy i czerwone usta. Wenus-matka z czułością patrzy na syna.Peter Paul Rubens, Wenus, Mars i Amor, ok. 1630‑1635
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 2
Podaj informacje o cechach charakterystycznych twórczości Rubensa.
Podaj informacje o cechach charakterystycznych twórczości Rubensa.
Wskaż, które cechy kobiecej urody zostały podkreślone na wszystkich zaprezentowanych wyżej obrazach.