Gra edukacyjna
Odpowiedz na pytania w grze edukacyjnej. Przy każdym pytaniu uzasadnij wybór odpowiedzi.
Gra edukacyjna
Poziom II
Gra edukacyjna
Poziom II
Dokończ zdanie.
Widoczny na przekroju geologicznym uskok powstał...
- w tym samym czasie, co warstwa skał bazaltowych.
- później niż warstwa skał bazaltowych.
- wcześniej niż warstwa skał bazaltowych.
Dokończ zdanie.
Transgresje morskie występowały w...
- kambrze i permie.
- permie i jurze.
- jurze i kambrze.
- prekambrze i neogenie.
Dokończ zdanie.
Pozostałością zlodowacenia są...
- iły i łupki krystaliczne.
- wapienie i bazalty.
- piaski i gliny.
- bazalty i iły.
Wskaż prawidłową sekwencję chronologiczną procesów geologicznych (od najstarszego do najmłodszego).
A. transgresja morska (osadzanie wapieni)
B. długotrwała erozja
C. zlodowacenie (osadzenie się piasków i glin)
D. długotrwała erozja
E. powstanie uskoku
F. długotrwała erozja
G. transgresja morska (osadzanie iłów)
H. wylew law bazaltowych
I. sfałdowanie i wypiętrzenie skał
J. długotrwała erozja
K. procesy metamorficzne
- K-J-G-I-F-H-E-D-A-B-C
- K-J-I-G-F-E-H-A-D-C-B
- K-J-I-H-G-F-E-D-C-B-A
Dokończ zdanie.
Na obszarze, którego budowę geologiczną przedstawia przekrój, nie występowały...
- transgresje morskie.
- zlodowacenia.
- procesy plutoniczne.
- procesy długotrwałej erozji.
Dokończ zdanie.
Warstwy skał przedstawione na przekroju..
- ulegały wyłącznie deformacjom ciągłym.
- ulegały wyłącznie deformacjom nieciągłym.
- ulegały deformacjom ciągłym i nieciągłym.
- nie ulegały deformacjom.
Dokończ zdanie.
Widoczny na przekroju geologicznym uskok powstał...
- w tym samym czasie, co deformacje ciągłe warstw.
- później niż deformacje ciągłe warstw.
- wcześniej niż deformacje ciągłe warstw.
Dokończ zdanie.
Warstwy piasku i gliny zwałowej świadczą o...
- transgresjach morskich.
- intruzjach magmowych.
- zlodowaceniach.
- sfałdowaniu i wypiętrzeniu skał.
Wskaż prawidłową sekwencję chronologiczną procesów geologicznych (od najstarszego do najmłodszego).
A. akumulacja osadów morskich
B. wkroczenie lądolodu i depozycja glin zwałowych
C. przykrycie powierzchni erozyjnej przez zlepieńce
D. sfałdowanie i wypiętrzenie skał
E. sedymentacja piasków na przedpolu lądolodu
F. powstanie uskoku
G. długotrwała erozja
- A-B-C-D-E-F-G
- G-D-C-E-A-B-F
- A-D-G-C-F-E-B
Dokończ zdanie.
Uskok powstał...
- po sfałdowaniu piaskowca glaukonitowego.
- przed sfałdowaniem piaskowca glaukonitowego.
Dokończ zdanie.
Dajka powstała...
- przed utworzeniem uskoku.
- po utworzeniu uskoku.
Dokończ zdanie.
Asymetryczne wypiętrzenie obszaru miało miejsce...
- po wytworzeniu niezgodności 1.
- przed wytworzeniem niezgodności 1.
Dokończ zdanie.
Skały leżące bezpośrednio na niezgodności 2...
- często ulegają diapiryzacji.
- nigdy nie ulegają diapiryzacji.
Dokończ zdanie.
Do sfałdowania piasków glaukonitowych doszło...
- po wkroczeniu lądolodu.
- przed wkroczeniem lądolodu.
Dokończ zdanie.
Erozja, która doprowadziła do powstania niezgodności 2, miała miejsce...
- po osadzeniu soli, gipsów i anhydrytów.
- przed osadzeniem soli, gipsów i anhydrytów.
Dokończ zdanie.
Działalność wulkaniczna miała miejsce...
- przed procesami plutonicznymi.
- po procesach plutonicznych.
Wskaż prawidłową sekwencję chronologiczną procesów geologicznych (od najstarszego do najmłodszego).
A. fałdowanie osadów w wyniku nacisku płyt litosfery
B. niszczenie osadów płaszczowinowych i trzonu granitowego przez czynniki zewnętrzne
C. odrywanie płaszczowin od podłoża
D. przesuwanie płaszczowin w kierunku północnym
E. intruzja magmowa
F. gromadzenie osadów w zbiorniku morskim
- A-B-C-D-E-F
- E-F-A-C-D-B
- D-E-F-A-C-B
Poziom II574Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.
Gra edukacyjna Poziom II
Gra edukacyjna Poziom II
Ułóż wymienione niżej sfery Ziemi, zaczynając od zewnętrznej, a kończąc na wewnętrznej.
- jądro Ziemi
- skorupa Ziemi
- płaszcz zewnętrzny
- atmosfera
- płaszcz wewnętrzny
Spośród wymienionych stref zapisz poniżej dwie o najmniejszej gęstości.
- Atmosfera.
- Płaszcz zewnętrzny.
- Skorupa Ziemi.
- Płaszcz wewnętrzny.
- Jądro Ziemi.
Do wymienionych er dopasuj wydarzenia.
powstawanie kratonów (trzonów płyt litosfery), fałdowanie kaledońskie, utworzenie wapieni Jury Krakowsko-Częstochowskiej, powstanie węgla kamiennego, utworzenie platformy we wschodniej części Polski, zlodowacenie skandynawskie, fałdowanie hercyńskie, fałdowanie fliszu karpackiego
| era prekambryjska | |
|---|---|
| era paleozoiczna | |
| era mezozoiczna | |
| era kenozoiczna |
Zaznacz prawidłowe stwierdzenia.
- Strefy sejsmiczne znajdują się na styku płyt litosfery.
- Antyklina i synklina to cechy typowe dla gór zrębowych.
- Wulkanizm andezytowy jest typowy dla strefy subdukcji.
- Orogeneza polega na zapadaniu się skał w rowach tektonicznych.
- Kratony nie podlegają fałdowaniu.
- Największa gęstość materii w Ziemi jest w litosferze.
Do wymienionych er dopasuj wydarzenia.
wyginięcie amonitów i belemnitów, pojawienie się mamutów, „era dinozaurów”, pojawienie się życia na lądzie, pojawienie się gatunku homo sapiens, pojawienie się ptaków, pojawienie się roślin okrytonasiennych, rozwój trylobitów, pojawienie się ssaków, pojawienie się życia w oceanach
| era prekambryjska | |
|---|---|
| era paleozoiczna | |
| era mezozoiczna | |
| era kenozoiczna |
Podaj co najmniej dwie cechy skamieniałości przewodnich, które mają znaczenie w ustalaniu wieku względnego skał.
Krótki w znaczeniu geologicznym okres występowania organizmów (jako wynik szybkiej ewolucji)/krótki zasięg stratygraficzny.
Duży zasięg geograficzny organizmów.
Powszechne występowanie (dużo osobników na danym obszarze).
Obecność cech budowy pozwalających na identyfikację organizmu.