Gra edukacyjna
Odpowiedz na pytania w grze edukacyjnej. Przy każdym pytaniu uzasadnij wybór odpowiedzi.
Gra edukacyjna
Poziom I
Gra edukacyjna
Poziom I
Dokończ zdanie.
Warstwy przedstawione na przekroju są...
- sfałdowane zgodne.
- sfałdowane niezgodne.
- poziome zgodne.
- poziome niezgodne.
Dokończ zdanie.
Chronologiczną sekwencję warstw (od najstarszej do najmłodszej) przedstawia ciąg...
- A-B-C-D.
- A-C-B-D.
- D-C-B-A.
- B-A-D-C.
Wskaż najmłodszy proces geologiczny.
- długotrwała erozja
- transgresja morska
- sfałdowanie i wypiętrzenie skał
- powstanie uskoku
Wskaż najmłodszy proces geologiczny.
- długotrwała erozja
- transgresja morska
- sfałdowanie i wypiętrzenie skał
- powstanie uskoku
Dokończ zdanie.
Warstwy przedstawione na przekroju są...
- poziome zgodne.
- poziome niezgodne.
- sfałdowane zgodne.
- sfałdowane niezgodne.
Dokończ zdanie.
Chronologiczną sekwencję warstw (od najstarszej do najmłodszej) przedstawia ciąg...
- D-C-E-B-A.
- A-B-C-D-E.
- E-D-C-B-A.
- D-C-B-A-E.
Wskaż najmłodszy proces geologiczny.
- długotrwała erozja
- akumulacja osadów
- sfałdowanie i wypiętrzenie skał
- powstanie uskoku
Dokończ zdanie.
Warstwy A, C, B, D, w stosunku do warstw E, F, H, G...
- są starsze.
- są młodsze.
- są tego samego wieku.
- warstwa A jest młodsza, pozostałe tego samego wieku.
Dokończ zdanie.
Warstwa E jest w stosunku do warstwy B...
- młodsza.
- starsza.
- tego samego wieku.
Wskaż najmłodszy proces geologiczny.
- długotrwała erozja
- akumulacja osadów
- sfałdowanie i wypiętrzenie skał
- powstanie uskoku
Dokończ zdanie.
Warstwa F jest w stosunku do warstwy C...
- młodsza.
- starsza.
- tego samego wieku.
Dokończ zdanie.
Warstwa C jest w stosunku do warstwy H...
- młodsza.
- starsza.
- tego samego wieku.
Wskaż najmłodszy proces geologiczny.
- długotrwała erozja.
- akumulacja osadów.
- sfałdowanie i wypiętrzenie skał.
- powstanie uskoku.
Wskaż prawidłową sekwencję chronologiczną procesów geologicznych (od najstarszego do najmłodszego).
A. długotrwała erozja
B. akumulacja osadów lądowych
C. transgresja morska (osadzanie wapieni)
D. sfałdowanie i wypiętrzenie skał
E. akumulacja osadów lądowych
F. transgresja morska (osadzanie wapieni)
G. akumulacja osadów
H. długotrwała erozja
I. powstanie uskoku
- A-B-C-D-E-F-G-H-I
- B-C-E-F-D-I-H-G-A
- I-H-G-F-E-D-C-B-A
- C-B-F-E-I-D-A-G-H
Poziom I775Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.
Gra edukacyjna Poziom I
Gra edukacyjna Poziom I
Wymienione poniżej metody określania wieku skał podziel na dwie grupy umożliwiające określenie wieku bezwzględnego i względnego. Wpisz je w odpowiednie rubryki tabeli.
| Metody określania wieku bezwzględnego | Metody określania wieku względnego |
|---|---|
Wśród wymienionych poniżej stwierdzeń podkreśl dowody świadczące o ruchu płyt litosfery.
- Te same skały i złoża mineralne na różnych kontynentach.
- Powstawanie gleb strefowych.
- Duża średnia wysokość nad poziomem morza kontynentu afrykańskiego.
- Powstanie w plejstocenie lądolodu skandynawskiego.
Skorupa kontynentalna zbudowana jest głównie z {#krzemu i magnezu}/{krzemu i glinu}. Jest ona {grubsza}/{#cieńsza} od skorupy oceanicznej. Budują ją skały {#młode}/{stare}, {lżejsze}/{#cięższe} od skał budujących skorupę oceaniczną. Im dalej w głąb Ziemi, tym gęstość skał jest {#mniejsza}/{większa}. Płaszcz wewnętrzny, ze względu na swój skład chemiczny, nazywany jest {#crofesimą}/{nifesimą}.
Na podstawie opisu rozpoznaj proces prowadzący do zmian w skałach.
Proces prowadzący do przemiany luźnych skał osadowych w skały zwięzłe to ...................
Proces prowadzący do zmiany struktury skały pod wpływem wysokiego ciśnienia i temperatury to .......................
Łączenie luźnych cząstek mineralnych spoiwem (lepiszczem) to ...................
Ściśnięcie luźnych elementów mineralnych pod wpływem nacisku wyższych warstw, często połączone ze zmniejszaniem
się ilości wody w osadach, to .....................
Na podstawie opisów rozpoznaj dwa procesy geologiczne.
Proces lądotwórczy polegający na powolnych pionowych ruchach fragmentów skorupy ziemskiej prowadzących do wynoszenia jednych obszarów i zatapiania innych to .........................................
Pionowe ruchy fragmentów skorupy ziemskiej wskutek zachwiania równowagi grawitacyjnej głównie pod wpływem czynników zewnętrznych to .....................................
Proces polegający na zmianie składu chemicznego skały to 1. wietrzenie mechaniczne, 2. wietrzenie chemiczne, 3. zwietrzeliną (regolitem), 4. wietrzenie fizyczne.
Proces polegający na zmianie właściwości fizycznych lub chemicznych skały przy udziale organizmów żywych to 1. wietrzenie mechaniczne, 2. wietrzenie chemiczne, 3. zwietrzeliną (regolitem), 4. wietrzenie fizyczne.
Ogólnie warstwę skały, która uległa przemianom fizycznym lub chemicznym, nazywamy 1. wietrzenie mechaniczne, 2. wietrzenie chemiczne, 3. zwietrzeliną (regolitem), 4. wietrzenie fizyczne.
Proces polegający na zmianie składu chemicznego skały to 1. wietrzenie mechaniczne, 2. wietrzenie chemiczne, 3. zwietrzeliną (regolitem), 4. wietrzenie fizyczne.
Proces polegający na zmianie właściwości fizycznych lub chemicznych skały przy udziale organizmów żywych to 1. wietrzenie mechaniczne, 2. wietrzenie chemiczne, 3. zwietrzeliną (regolitem), 4. wietrzenie fizyczne.
Ogólnie warstwę skały, która uległa przemianom fizycznym lub chemicznym, nazywamy 1. wietrzenie mechaniczne, 2. wietrzenie chemiczne, 3. zwietrzeliną (regolitem), 4. wietrzenie fizyczne.
wietrzenie chemiczne, wietrzenie mechaniczne, zwietrzeliną (regolitem), wietrzenie fizyczne
Proces polegający na rozpadzie skały na drobniejsze fragmenty, bez zmiany właściwości chemicznych, to ...................................................
Proces polegający na zmianie składu chemicznego skały to ...................................................
Proces polegający na zmianie właściwości fizycznych lub chemicznych skały przy udziale organizmów żywych to ...................................................
Ogólnie warstwę skały, która uległa przemianom fizycznym lub chemicznym, nazywamy ...................................................