Gra edukacyjna
Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę. Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
Sprawdź swoją wiedzę
Sprawdź swoją wiedzę
1. Resentyment wiąże się z...
- niechęcią.
- empatią.
- asertywnością.
- sympatią.
2. Wskaż parę filozofów, która zajmowała się zagadnieniem resentymentu.
- Nietzsche i Scheler
- Nietzsche i Marks
- Scheler i Sokrates
- Scheler i Platon
3. Który z filozofów wcześniej podejmował zagadnienie resentymentu?
- Scheler
- Nietzsche
- Żaden – pracowali równocześnie.
- Trudno to jednoznacznie określić.
4. Resentyment żywi się...
- zawiścią.
- miłością.
- miłosierdziem.
- wyrażonym gniewem.
5. Według Schelera mściwość jest...
- ukierunkowana na kogoś słabszego.
- ukierunkowana na kogoś silniejszego.
- ogólną postawą wobec innych ludzi.
- ukierunkowana na samego siebie.
6. Według Schelera resentyment jest...
- rodzajem ślepoty.
- rodzajem intuicji.
- sposobem na poznanie wartości.
- postawą wyrażanego gniewu.
7. Max Scheler był...
- absolutystą etycznym.
- relatywistą etycznym.
- uczniem Nietzschego.
- krytykiem etyki chrześcijańskiej.
8. Scheler w kwestii etyki chrześcijańskiej.
- Podzielał stanowisko Nietzschego.
- Krytykował stanowisko Nietzschego.
- Nie zabierał głosu.
- Podejmował zagadnienia odrębne niż Nietzsche.
9. Wartościowanie „pospolite” zakłada, że...
- ciągle muszą porównywać się do innych.
- muszę porównywać się do wzorców osobowych.
- jestem nieporównanie lepszy od innych.
- myślę o sobie stereotypowo.
10. Wartościowanie „pospolite”...
- nie ma kresu.
- dotyczy pospolitych wartości.
- naturalnie przechodzi w wartościowanie „szlachetne”.
- dotyczy dobra wspólnego w danej wspólnocie.
11. Resentyment prowadzi do tego, że dobro...
- jest postrzegane jako zło.
- ujawnia się w swojej prawdziwej naturze.
- zwycięża.
- zamienia się w zło.
12. Jaki akt psychiczny nie wiedzie do resentymentu?
- zawiść
- szyderstwo
- litość
- zazdrość
13. Charakterystyczną reakcją człowieka opanowanego resentymentem, który pragnie tego, czego nie może posiąść, jest...
- rezygnacja z posiadania tego.
- walka o posiadanie tego.
- zapominanie o tym.
- deprecjonowanie (dewaluowanie) tego.
14. Jaka cecha struktury społecznej sprzyja powstawaniu postawy resentymentu?
- Akceptowane nierówności społeczne.
- Formalne równouprawnienie i faktyczne nierówności wśród ludzi.
- Istnienie nieporównywalnych, zamkniętych grup.
- Zupełna i powszechna równość jednostek.
15. Wskaż „pospolite” wartościowanie.
- Chcę dostać Nagrodę Nobla, by kontynuować tradycję rodzinną.
- Chcę być piękna, bo wtedy znajdę kochającego męża.
- Muszę pokonać wszystkich, bo chcę mieć pewność, że jestem najlepsza.
- Mam wszystko gdzieś.