Gra edukacyjna
Sprawdź swoją wiedzę na temat pozytywizmu. Na odpowiedź na wszystkie pytania masz 5 minut. Jeżeli zdarzyło ci się popełnić błąd, po zakończonym teście sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe, i spróbuj jeszcze raz.
Sprawdź swoją wiedzę na temat pozytywizmu, biorąc udział w grze.
Sprawdź swoją wiedzę na temat pozytywizmu, biorąc udział w grze.
D’Alemberta i Hume'a łączył(o)...
- pogląd na rolę doświadczenia w poznaniu.
- zakres uprawianej refleksji metafizycznej.
- przekonanie o końcu filozofii.
- przekonanie o możliwości stworzenia dowodu na istnienie duszy substancjalnej.
Z poglądami pozytywistycznymi nie miał nic wspólnego...
- Rousseau.
- d’Alembert.
- Comte.
- Hume.
Według neopozytywistów zadaniem filozofii może być jedynie...
- logiczna analiza twierdzeń nauki.
- formułowanie sądów ogólnych o świecie.
- refleksja o powinnościach moralnych.
- budowanie wiedzy o tym, co jest pozadoświadczalne.
Zdania protokolarne należą do...
- wiedzy metafizycznej.
- wiedzy pozadoświadczalnej.
- wiedzy a posteriori.
- wiedzy a priori.
Filozofia Hume'a otwiera filozoficzny spór dotyczący...
- prawomocności rozumowania dedukcyjnego.
- kształtu idealnego społeczeństwa.
- prawomocności rozumowania indukcyjnego.
- korespondencyjnej definicji prawdy.
Neopozytywiści twierdzili, że sądy metafizyczne...
- są fałszywe.
- nie są ani prawdziwe, ani fałszywe.
- wywodzą się z doświadczenia.
- są prawdziwe.
D’Alembert uważał, że zadaniem filozofii jest...
- uprawianie metafizyki.
- dowodzenie istnienia boga.
- badanie faktów gromadzonych przez inne nauki.
- badanie faktów z zakresu przyrodoznawstwa.
Ostatnią nauką, która pojawia się w dziejach ludzkości, jest zdaniem Comte'a...
- filozofia.
- socjologia.
- psychologia.
- matematyka.
Autorem nazwy „pozytywizm” był...
- A. Turgot.
- J.d’Alembert.
- R. Descartes.
- A. Comte.
Stanowisko nominalistyczne właściwe neopozytywistom mówi, że...
- pojęcia abstrakcyjne służą wyłącznie do opracowania danych doświadczenia.
- istnienie pojęć abstrakcyjnych jest złudzeniem językowym.
- w pojęciach abstrakcyjnych poznajemy te obiekty, które nie mogą być poznane doświadczalnie.
- pojęcia abstrakcyjne mogą być ocenione jako prawdziwe lub fałszywe.
D’Alemberta, Hume'a i Comte'a łączy pogląd, że jako przedmiot poznania powinniśmy przyjmować...
- fakty.
- idee.
- substancję.
- materię.
Poznawcza funkcja języka jest wyrażana według Carnapa w...
- sądach a priori.
- zdaniach obserwacyjnych.
- sądach oceniających.
- zdaniach z zakresu metafizyki.
Z punktu widzenia zasady fizykalizmu...
- różnice metodologiczne między dyscyplinami naukowymi są nieprzekraczalne.
- nie jest możliwe przełożenie każdego zdania na język fizyki.
- nie istnieje i nie może istnieć uniwersalny język nauki.
- rozwój nauk czyni możliwą ich metodologiczną jedność.
Według Carnapa zdania wartościujące...
- wyrażają prawdę o rzeczywistości.
- są sprawdzalne empirycznie.
- wyrażają poznawczą funkcję języka.
- wyrażają ekspresywną funkcję języka.
Neopozytywista jest w zgodzie z własnymi poglądami, gdy twierdzi, że...
- to, co się zjawia w doświadczeniu, otwiera możliwość poznania ukrytej istoty rzeczy.
- istnieją przedmioty ogólne.
- myślenie jest w stanie samo z siebie doprowadzić do poznania świata.
- ogólność przysługuje wyrażeniom językowym.
Ułóż dodatkowe pytanie testowe dotyczące pozytywizmu. Daj je do rozwiązania koleżance lub koledze.
Question: ...
- ...
- ...
- ...
- ...