Gra interaktywna
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę na temat emancypacji kobiet.
Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź swoją wiedzę na temat emancypacji kobiet. W każdym ćwiczeniu wybierz prawidłowe dokończenie zdania.
Sprawdź swoją wiedzę dotyczącą emancypacji kobiet.
Sprawdź swoją wiedzę dotyczącą emancypacji kobiet.
Cele społeczne sformułowane przez feministki III fali:
- mają na celu wprowadzenia równouprawnienia wszystkich mniejszości
- nie są realizowane przez instytucje Unii Europejskiej
- są skierowane stronę promowania tradycyjnych norm społecznych
- sprzeciwiają się rozwiązaniom prawnym promującym płeć niedoreprezentowaną
W II połowie XX w.:
- ruch feministyczny zrezygnował z postulatów politycznego zaangażowania kobiet
- zlikwidowany został „szklany sufit” w karierach zawodowych kobiet
- zredukowano społeczną aktywność kobiet do funkcji prokreacyjnych
- wprowadzono zasady parytetu płci na listach wyborczych
Zmiany w pozycji społecznej kobiet w początkach XX w. były wynikiem:
- wolnych miejsc pracy w przemyśle w okresie I wojny światowej
- narodzin podstaw nauki społecznej kościoła
- zainteresowaniem mężczyzn pracą w domu
- wprowadzeniem prawa do aborcji
Na przełomie XIX i XX w.:
- powstała I fala feminizmu
- wprowadzono zakaz działania organizacji feministycznych
- postulaty feministek przejęły partie socjaldemokratyczne
- uznano prawa wyborcze kobiet zamężnych w państwach europejskich
W okresie oświecenia:
- zaproponowano równouprawnienie płci
- wskazywano na równość wobec prawa wyłącznie mężczyzn
- zaproponowano uchwalenie deklaracji praw kobiety i obywatelki
- zażądano przyznania kobietom prawa do dysponowania majątkiem
W społeczeństwach starożytnych pozycja kobiety:
- zależała od posiadanego przez nią majątku
- wynikała z rozwiązań ustrojowych poszczególnych państw
- została zdefiniowana przez poglądy filozofów
- wiązała jej prawa z ogniskiem domowym
Uczestnicy rewolucji społecznych w XIX w.:
- wysuwali żądanie przyznania kobietom praw wyborczych
- postulowali prawo kobiet do edukacji
- proponowali upodmiotowienie kobiet niezamężnych
- kontynuowali stereotypowe postrzeganie ról płciowych w społeczeństwie
W drugiej połowie XIX w.:
- dopuszczono prawo kobiet do studiowania na uniwersytetach
- wprowadzono ofertę szkolną dla dziewcząt
- zabroniono dziewczętom wystąpień publicznych
- zabroniono kobietom pracy zarobkowej
Zmiany prawa cywilnego w XIX w.:
- pozbawiły kobiety prawa do podmiotowości
- przyznawały kobietom prawo wyboru zawodu
- dawały kobietom możliwość kierowania zakładami przemysłowymi
- uznawały prawo kobiet do uczestnictwa w życiu społecznym
Teologia chrześcijańska:
- dostrzegła rolę kobiet w życiu społecznym
- doprowadziła do zmian postrzegania ról płciowych
- wprowadziła równość kobiet wobec prawa kościelnego
- uznała zależność kobiet od mężczyzn
Zwolenniczki II fali feminizmu:
- sformułowały swoje postulaty w okresie rewolucji studenckiej 1968 r.
- walczyły o prawa wyborcze dla kobiet
- dążyły do zlikwidowania instytucji opiekuńczych dla dzieci i przejęcia odpowiedzialności za ich wychowanie tylko przez kobiety
- wskazywały na konieczność pozbawienia praw publicznych mężczyzn
Polityka emancypacji to:
- dążenie do zrównania praw kobiet i mężczyzn
- zgoda na dominacje wybranych grup społecznych
- równouprawnienie odmiennych grup społecznych
- wzmocnienie praw grup uprzywilejowanych
W okresie dwudziestolecia międzywojennego:
- odebrano kobietom prawo do pracy zarobkowej
- narodziła się II fala feminizmu
- upowszechniła się obecność kobiet w świecie naukowym
- kobiety nie mogły zasiadać w instytucjach publicznych i sprawować urzędów państwowych
Zdaniem zwolenników emancypacji:
- władza jest narzędziem dominacji jednej grupy nad drugą
- władza pozwala na osiąganie wyznaczonych celów
- władza podtrzymuje nierówności społeczne
- władza nie musi opierać się na moralności.
Działania instytucji Unii Europejskiej mają na celu:
- zakazanie rozwoju gender studies
- wprowadzenia zasad wzmocnienia pozycji kobiet względem mężczyzn
- realizację programu usunięcia kobiet z urzędów publicznych
- wprowadzenia w państwach członkowskich zasady równego wynagrodzenia obu płci
Ułóż pytanie quizowe dotyczące tematu lekcji i daj je do rozwiązania innym uczniom.
Question: ...
- ...
- ...
- ...
- ...