Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Polecenie 1

1

Na podstawie grafiki interaktywnej scharakteryzuj transport lotniczy i wodny w Polsce.

Na podstawie opisu grafiki interaktywnej scharakteryzuj transport lotniczy i wodny w Polsce.

RwKnUg37PBNCN1
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Czy rozwój innych rodzajów transportu ma wpływ na transport morski i lotniczy? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1CgtEXxUWAWU1
(Uzupełnij).
1
Polecenie 3

Który z wymienionych wyżej rodzajów transportu ma największe możliwości rozwoju w naszym kraju? Swoją odpowiedź skonsultuj na forum klasy.

Rh3fsrB2VdMAC1
(Uzupełnij).
RzGko39doLeo11
Na mapie Polski są ilustracje przedstawiające samolot, statek, pociąg, samochód dostawczy, przyczepę tira. Opisano: 1. Transport drogowy. Transport drogowy w Polsce odgrywa bardzo ważną rolę. Ponad 85% wszystkich ładunków przewożonych jest samochodami ciężarowymi. Polskimi drogami krajowymi porusza się tranzyt łączący Europę Zachodnią i Południową z krajami wschodnimi. Na mapie Polski zaznaczono autostrady, drogi ekspresowe oraz pozostałe wybrane drogi krajowe, a także granice morskie - morza terytorialnego, strefy przyległej i wyłącznej strefy ekonomicznej. Autostrady: od Gdańska na południe do Łodzi, z zachodu przez Łódź do Warszawy, z zachodu przez Wrocław, Katowice, Kraków na południowy-wschód (nad Rzeszowem). W 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddała ponad 140 km nowych dróg. Obecnie w Polsce kierowcy mają do dyspozycji 4 269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 712 km autostrad i 2 557 km dróg ekspresowych., 2. Transport drogowy. Na dwóch mapach Polski zaznaczono gęstość dróg publicznych o twardej nawierzchni według województw w 2010 i 2017 roku. Rok 2010: województwa - śląskie, małopolskie, świętokrzyskie od 111,1 do 176,8 kilometra na 100 kilometrów kwadratowych; województwo łódzkie od 96,1 do 111 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych; województwa - dolnośląskie, opolskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie, mazowieckie, lubelskie, podkarpackie od 81,1 do 96 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych; województwo pomorskie od 66,1 do 81 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych; województwa - zachodniopomorskie, lubuskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie od 52 do 66 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych. Rok 2017: województwa - śląskie, małopolskie, świętokrzyskie, łódzkie od 111,1 do 176,8 kilometra na 100 kilometrów kwadratowych; województwo dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, mazowieckie od 96,1 do 111 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych; województwa - opolskie, podkarpackie, lubelskie od 81,1 do 96 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych; województwa pomorskie i podlaskie od 66,1 do 81 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych; województwa - zachodniopomorskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie od 52 do 66 kilometrów na 100 kilometrów kwadratowych. W 2020 roku w poszczególnych województwach oddano do dyspozycji kierowców odcinki dróg: woj. dolnośląskie - trzy odcinki ekspresowej S3: odcinek S3 Bolków – Lubawka odcinek S3 Kamienna Góra – Lubawka - cześć autostrady A4 - drogę ekspresową S8 i in.woj. kujawsko pomorskie - Szubin Północ – Żnin Północ - S5 pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz - estakadę w Przechowie w ciągu drogi krajowej nr 91 i in. woj. lubelskie - S17 Lublin – Warszawa- Kraśnik – Janów Lubelski - obwodnica Janowa Lubelskiego i in. woj. lubuskie - Na fragmencie mapy Polski zaznaczono istniejącą drogę ekspresową, biegnącą przez Zieloną Górę na południe. Zaznaczono odcinki autostrady A18 w realizacji - od Olsztyna na południe, odcinki autostrady w przetargu - to odcinek poniżej Żagania w kierunku południowo-wschodnim. woj. łódzkie - inwestycja w autostradę A1. woj. małopolskie - S7 na południe od Krakowa - S7 na północ od Krakowa - S52 Północna Obwodnica Krakowa zamknie ring wokół miasta. woj. mazowieckie - na Mazowszu obecnie w realizacji jest 220 km dróg ekspresowych i autostrad, m.in.: A2 w. Kałuszyn – w. Groszki i w. Gręzów – w. Siedlce Zachód, S2 w. Puławska – w. Warszawa Wilanów, S7 Płońsk – granica woj. mazowieckiego i in. woj. opolskie - w realizacji 60 km dróg m.in.: obwodnica Olesna, obwodnica Praszki na DK45 i in. woj. podkarpackie i S19 Rzeszów – Barwinek, w budowie obwodnice: Sanoka, osiem na etapie przygotowań. woj. podlaskie - S61 - S19 - program 100 obwodnic w woj. podlaskim. woj. pomorskie - budowa drogi ekspresowej S6 - droga: Bożepole Wielkie – Luzino (10 km), Luzino – Szemud (ok. 10 km), Szemud – Gdynia (ok. 21 km). woj. śląskie - DK1 do A1 - autostradowa obwodnica Częstochowy. woj. świętokrzyskie - świętokrzyska „siódemka” - budowa obwodnicy Morawicy - obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w realizacji. woj. warmińsko-mazurskie - droga ekspresowa S61 - droga ekspresowa S7 - droga ekspresowa S5 - droga ekspresowa S16. woj. wielkopolskie - droga ekspresowa S10 Piła – Wyrzysk - ponad 300 km S11 w projektowaniu. woj. zachodniopomorskie - DK 20 obwodnica Węgorzyna - A6 przebudowa odc. Dąbie – Rzęśnica - S10 II jezdnia obwodnicy Kobylanki - S10 obwodnica Wałcza., 3. Transport kolejowy. Na mapie Polski zaznaczono sieć kolejową oraz granice morskie - morza terytorialnego, strefy przyległej i wyłącznej strefy ekonomicznej. Sieć kolejowa powyżej 160 kilometrów na godzinę wyróżnia się w połączeniach w centralnej Polsce - z Warszawy, do Gdańska, w rejonie Wrocławia i Poznania. W 2020 z usług przewozowych koleją skorzystało 209,2 mln pasażerów. W porównaniu z latami wcześniejszymi w 2020 roku przewóz osób odnotował drastyczny spadek. Największe spadki w przewozie kolejowym odnotowano w II kwartale 2020 roku. W transporcie towarów rok 2020 był słabszy niż 2019. Przez cały 2020 rok utrzymywano przewozy międzynarodowe, jednak przewóz towarów i tak odnotował spadki. Praca przewozowa przewoźników towarów w tym roku wyniosła 52,2 mld tonokilometrów (w 2019 było to 55,9 mld). Za spadki w liczbie przewożonych pasażerów i spadki wielkości w transporcie towarowym odpowiedzialny był koronawirus. W porównaniu, w 2018 roku z usług przewozowych skorzystało 310,3 mln pasażerów, a w 2019 roku było to 335,9 mln pasażerów. Przewóz towarów w 2018 roku wynosił 59,6 mld tonokilometrów, w 2019 było to 55,9 mld tonokilometrów, a w 2020 roku było to 52,2 mld tonokilometrów., 4. Transport lotniczy Rok 2020 był najgorszym i najbardziej wymagającym okresem w lotnictwie cywilnym zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. na mapie Polski zaznaczono udział ruchu pasażerów w portach lotniczych, Polska=100. 46% województwo mazowieckie Warszawa; 9,6 do 14,6% województwo pomorskie Gdańsk, województwo małopolskie Kraków; 2,0 do 9,5% województwo wielopolskie Poznań, opolskie Opole, dolnośląskie Wrocław; od 0,1 do 1,9 województwa lubelskie Lublin, podkarpackie Rzeszów, kujawsko-pomorskie Bydgoszcz, łódzkie Łódź, zachodniopomorskie Szczecin; od 0,0 do 0,1 warmińsko-mazurskie, lubuskie. Największe lotnisko jest w Warszawie - to lotnisko krajowe imienia Fryderyka Szopena, liczba obsłużonych pasażerów nie przekracza 15,7 milionów pasażerów. Pozostałe lotniska zaznaczone na mapie są regionalne od 1,8 do 5,8 milionów pasażerów. Tu wyróżniają się: Gdańsk, Katowice, Kraków, Wrocław, Poznań, Nowy Dwór Mazowiecki - Modlin. Spadki spowodowane koronawirusem były zauważalne w każdym segmencie ruchu. Liczba pasażerów w Polsce w pierwszej połowie 2020 roku spadła o prawie 64%, a w drugim kwartale o 99% w porównaniu z analogicznymi okresami 2019 roku. Liczba wszystkich operacji spadła o 58% w I półroczu i o 97% w samym drugim kwartale 2020 roku. Średnia liczba pasażerów przypadających na rejs spadła ze 119 do 104 pasażerów w pierwszym półroczu 2020 roku, natomiast w drugim kwartale – ze 125 do 42 pasażerów, a średnia wielkość samolotu zmalała o 1 miejsce w półroczu i 10 miejsc w samym drugim kwartale. Współczynnik wypełnienia miejsc w samolocie (S/F) spadł o 9,9 p.p. w porównaniu z pierwszym półroczem roku 2020, a w drugim kwartale o 55,3 p.p. Współczynnik LF spadł w pierwszej połowie 2020 roku o 8,9 p.p., a w drugim kwartale o 59,9 p.p. Przewozy towarowe realizowane na pokładach statków powietrznych również odnotowały spadki (o 15,7% w pierwszej połowie 2020 roku, pod względem analogicznego okresu roku 2019 roku i 33,6% w drugim kwartale). Wyniki przewozów pasażerskich zrealizowanych przez polskie porty lotnicze w pierwszym półroczu roku 2020 przewyższyły te zrealizowane przez europejskie porty zrzeszone w ACI Europe o 0,4 p.p. Analizując sytuację w poszczególnych grupach portów, Lotnisko Chopina w Warszawie osiągnęło o 0,7 p.p. lepszy wynik od porównywalnych portów europejskich. Także porty regionalne (z uwzględnieniem lotniska Warszawa-Modlin) uzyskały wynik lepszy o 0,7 p.p. w porównaniu z innymi portami ACI Europe obsługującymi mniej niż 5 mln pasażerów rocznie. Lotnisko w Krakowie osiągnęło wynik o 6 p.p. lepszy niż porównywalne porty ACI obsługujące od 5 do 10 mln pasażerów rocznie. Ruch międzynarodowy w Polsce zanotował w pierwszej połowie 2020 roku spadek w wysokości 64,2% w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku, co było wynikiem o 1,2 p.p. lepszym w porównaniu z przewozami międzynarodowymi zrealizowanymi przez porty ACI Europe. Wyniki przewozów krajowych zanotowały spadek o 61%, co było wynikiem o 1,7 p.p. gorszym niż wynik portów ACI. W drugim kwartale 2020 roku ruch międzynarodowy spadł o 99,3%, natomiast ruch krajowy spadł o 95,3%. Najwięcej pasażerów w pierwszej połowie 2020 roku obsłużyły lotniska: Chopina w Warszawie, Kraków-Balice oraz Gdańsk im. L. Wałęsy. W samym drugim kwartale 2020 roku najwięcej pasażerów obsłużyło Lotnisko Chopina w Warszawie, a następnie porty lotnicze Gdańsk im. L. Wałęsy i Kraków-Balice. Wszystkie polskie porty lotnicze odnotowały w tych okresach spadki w liczbie przewiezionych pasażerów. W ramach przewozów regularnych w pierwszej połowie 2020 roku najwięcej pasażerów podróżowało na trasach z/do Wielkiej Brytanii, a następnie Niemiec i Ukrainy, podczas gdy w drugim kwartale były to Niemcy, Norwegia i Holandia. W przypadku kierunków czarterowych w pierwszym półroczu 2020 roku najwięcej pasażerów leciało do/z Egiptu, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii (w dużej mierze z powodu akcji #LOTdoDomu). W drugim kwartale najwięcej pasażerów czarterowych obsłużono na trasach do/z USA, Wielkiej Brytanii i Korei Południowej (loty repatriacyjne). W pierwszej połowie 2020 roku polski rynek odnotował nieznacznie wyższą dynamikę spadku RPKM niż w przypadku liczby pasażerów. Średnia długość odcinka lotu uległa w tym okresie skróceniu o ok. 13 km. Dynamika zmiany RPKM była niższa od wyników Europy i świata prezentowanych przez IATA o odpowiednio 1 i 4,2 p.p. W przypadku oferowania mierzonego wskaźnikiem ASKM, dynamika na polskim rynku w pierwszym półroczu 2020 roku również była niższa od wyników notowanych na rynku światowym i europejskim – o odpowiednio 7,3 i 0,7 p.p. (wg. danych IATA). Współczynnik wypełnienia miejsc – LF – spadł o 8,9 p.p. w stosunku do pierwszej połowy 2019 roku. Był to wynik o 0,9 p.p. niższy od wyników przewoźników w Europie i o 3,4 p.p. wyższy od wyników przewoźników na świecie. Przewoźnicy sieciowi w pierwszej połowie 2020 roku odnotowali spadki w liczbie przewiezionych pasażerów o 63% w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Przewoźnicy niskokosztowi odnotowali spadki o 61% w porównaniu z pierwszym półroczem 2019 r., a przewoźnicy czarterowi odnotowali spadki o 82%. W związku z tym, udział przewoźników sieciowych w rynku wzrósł o 1 p.p., udział przewoźników niskokosztowych wzrósł o 3,6 p.p., natomiast udział w rynku przewoźników czarterowych spadł o 4,6 p.p. Najwięcej pasażerów w pierwszej połowie 2020 roku wśród przewoźników LCC przewiózł Ryanair, a następnie Wizz AireasyJet. W przypadku przewoźników sieciowych najwięcej pasażerów obsłużył PLL LOT, a następnie Lufthansa i KLM., 5. Transport wodny. Polska flota transportowa w 2019 roku obejmowała 96 statków. DTW naszej floty wynosiło 2656 tys. ton, natomiast GT wynosiło 1908,1 tys. Na mapie północnej Polski zaznaczono porty i przystanie morskie - o podstawowym znaczeniu: Szczecin, Świnoujście, Gdynia, Gdańsk, o regionalnym znaczeniu, szczególnie istotne dla systemu transportowego kraju - police, Kołobrzeg, Darłowo, Ustka, Elbląg; regionalne Stepnica, Łeba, Władysławowo, Hel. Pozostałe przystanie są porty lokalne i przystanie. Na północ od wybrzeża zaznaczono granicę morza terytorialnego z TSS Ławicą Słupska, leżącą powyżej Ustki. Wzdłuż wybrzeża zaznaczono także morską drogę wodną i tor podejściowy, w tym trasy żeglugowe HELCOM. Nad granicą morza terytorialnego jest pas strefy przyległej, a powyżej niej wyłącznej strefy ekonomicznej. Do polskich portów w 2019 roku wpłynęło 20,8 tys. statków o pojemności brutto 249,6 mln i nośności 174,8 mln ton. Przewóz pasażerów w 2019 roku objął 2787,2 tys. osób, w ruchu krajowym było to 703,5 tys. osób, a w międzynarodowym 2083,7 tys. osób., 6. Transport intermodalny. Za transport intermodalny uważa się przewóz towarów więcej niż jednym rodzajem transportu. Najpopularniejszym środkiem transportu intermodalnego jest kontener. Na mapie Polski zaznaczono sieć kolejową, sieć drogową i terminale intermodalne. Najwięcej terminali intermodalnych jest w Poznaniu - cztery. Następnie są na wschodzie Polski, w centralnej części, kilka w rejonie Wrocławia, Katowic, dwa w pobliżu Krakowa, liczne w rejonie Gdańska. Położenie geograficzne Polski oraz jej infrastruktura pozwala na wykorzystanie wszystkich rodzajów transportu w różnych kombinacjach. W Polsce transport intermodalny opiera się głównie na łączonym transporcie kolejowym, morskim, samochodowym oraz wodnym śródlądowym., 7. Transport wodny Polska sieć dróg wodnych została ukształtowana przez naturalny układ rzek oraz budowane kanały. Na mapie geograficznej Polski zaznaczono międzynarodowe drogi wodne. Droga E30: Dunaj (Bratysława) - Morze Bałtyckie (Szczecin). Droga E40: Morze Bałtyckie (Gdańsk) - Morze Czarne (Odessa). Droga E70: Atlantyk (Antwerpia) - Morze Bałtyckie (Kłajpeda). Droga E30 na mapie jest na zachodzie Polski - z południa na północ, droga E40 obejmuje Wisłę, Bug, prowadzi przez Brześć na wschodzie Polski. Droga E70 prowadzi przez Berlin, Wartę, na północ do Kaliningradu. Sieć dróg krajowych niestety nie tworzy jednolitego układu komunikacyjnego. Polskie drogi wodne śródlądowe charakteryzują się niskimi parametrami eksploatacyjnymi. W 2019 roku sieć dróg wodnych obejmowała 3722 km, gdzie rzeczywista żegluga wykorzystywała 3513 km tych dróg. Podstawową sieć rzeczną i kanałową w Polsce tworzą: w dorzeczu Wisły: rzeki - Biebrza, Brda, Martwa Wisła, Nogat, Szkarpowa i Pisa; Kanały: Augustowski, Bartnicki, Bydgoski, Elbląski, Jagielloński, Łączański i Żerański; jeziora: Ruda Woda, Bartężek, Druzno, Jeziorak, Szeląg Wielki, Ewingi, Roś, jeziora na trasie Kanału Augustowskiego i Elbląskiego oraz system jezior mazurskich, obejmujący jeziora połączone rzekami i kanałami, od jeziora Roś w miejscowości Pisz do jeziora Mamry w miejscowości Węgorzewo oraz boczne szlaki Jeziora Mikołajewskiego od Jeziora Nidzkiego; w dorzeczu Odry: rzeki - Nysa Łużycka, Noteć, Warta, Parnica, Odra Zachodnia, Odra Wschodnia i Regalica; Kanały - Gliwicki, Kędzierzyński, Ślesiński, Górnonotecki; przekopy - Klucz-Ustowo i Parnicki; jeziora: Dąbie i Gopło.
Charakterystyka wybranych środków transportu w Polsce
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.