Grafika interaktywna
Co to jest moc kwasu? Który kwas jest uważany za mocny, a który za słaby? Zapoznaj się z grafiką interaktywną, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.
Co to jest moc kwasu? Który kwas jest uważany za mocny, a który za słaby? Zapoznaj się z opisem grafiki interaktywnej, a następnie przejdź do wykonania ćwiczeń.
Ujemny logarytm dziesiętny ze stałej dysocjacji kwasu (), w określonych warunkach opisuje się go jako miara mocy kwasu i jest oznaczany skrótem .
gdzie to stała dysocjacji kwasu.
Kiedy jest mniejsze, to moc kwasu jest większa.
Miary kwasu nie należy używać jako wartości określającej moc kwasów stężonych i bezwodnych, ponieważ zaprzestaje ona ukazywać prawdziwą moc kwasu. Miary należy wykorzystywać w przypadku roztworów rozcieńczonych. Do określenia wartości dla roztworów stężonych używa się funkcji kwasowości Hammetta, dzięki której można ustalić, że stężony kwas siarkowy() jest silniejszy od kwasów: solnego i azotowego(), mimo że w roztworze rozcieńczonym przedstawia sytuację odwrotną., 2. Kwas chlorowodorowy Dla przykładu, rozpatrzmy przypadek kwasu chlorowodorowego ().
Wartość dla w wodzie wynosi . Jak to zostało obliczone?
Rozcieńczanie kwasu chlorowodorowego w wodzie przebiega według reakcji:
Wzór na stałą dysocjacji kwasu chlorowodorowego zapisuje się następująco:
A to nic innego, jak ujemny logarytm dziesiętny z . Czyli kwasu chlorowodorowego obliczono, używając odpowiedniego wzoru:
Do takich zaliczane są np. , , , , , oraz inne kwasy o wysokich wartościach stałej dysocjacji., 12. Słabe kwasy Do kwasów słabych zaliczają się np. , , , .
Doświadczenie
Zaprojektuj doświadczenie w celu zbadania reaktywności mocnego kwasu względem soli słabego kwasu. Na podstawie problemu badawczego, postaw hipotezę. Opisz przewidywane obserwacje, a następnie napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej. Z podanych obserwacji wyciągnij wniosek, a następnie porównaj swoją odpowiedź z tą podaną.
Dla ułatwienia, na poniższej grafice został przedstawiony schemat doświadczenia oraz informacja o niezbędnym sprzęcie laboratoryjnym i odczynnikach chemicznych.
Uzupełnij schematyczny rysunek doświadczenia chemicznego reakcji mocnego kwasu z solą słabego kwasu, wybierając odczynniki spośród podanych poniżej.
Zapisz w formie cząsteczkowej równanie reakcji zachodzącej w kolbie.
Która z poniższych reakcji zachodzi w zlewce z wodą wapienną? Wybierz prawidłową odpowiedź.
