Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RQoHiVGtQ1MX71
Schemat przedstawia etapy planowania badań. Etap pierwszy to sformułowanie celu badań i hipotezy badawczej. Etap 2 to analiza istniejących materiałów źródłowych. Etap 3 to ustalenie skali i szczegółowości badań. Etap 4 to dobór odpowiednich metod badań, technik i narzędzi badawczych. Etap 5 to opracowanie harmonogramu badań. Etap 6 to prowadzenie badań. Etap 7 to opracowanie wyników. Etap 8 to formułowanie wniosków.

Cel badań: poznanie cech komponentów środowiska i związków między nimi.

Hipoteza: w środowisku regionu występują określone związki między cechami poszczególnych komponentów środowiska.

Pytania badawcze: Jakie są cechy komponentów środowiska? Jakie cechy różnych komponentów współwystępują?

, 2.

Materiały źródłowe: mapa topograficzna 1:10 000, mapy poszczególnych komponentów środowiska – geomorfologiczna, typów gleb, glebowo-rolnicza, geologiczna, hydrograficzna i in., ogólnodostępne bazy danych – Geoportal, e-mapa i in., publikacje.

, 3.

Skala badań: szczegółowa (1:10 000), pozwalająca na prowadzenie własnych pomiarów i obserwacji terenowych.

, 4.

Rozpoznanie cech komponentów środowiska w punktach usytuowanych wzdłuż marszruty prowadzącej przez charakterystyczne formy rzeźby i pokrycia terenu. Analiza w poszczególnych punktach współwystępowania cech poszczególnych komponentów.

Zakres i metody pomiarów i obserwacji terenowych:

  • obserwacja i identyfikacja form rzeźby,
  • pomiary metodami polowymi cech gleb i gruntów,
  • pomiary przepływu w rzece metodą pływakową,
  • pomiary głębokości zwierciadła wód gruntowych przy użyciu taśmy z ciężarkiem,
  • rozpoznawanie roślinności przy wykorzystaniu klucza botanicznego,
  • pomiary prędkości wiatru, temperatury i wilgotności powietrza.

Pomiary i obserwacje są prowadzone wg ujednoliconej instrukcji postępowania, a ich wyniki dokumentowane w odpowiednich formularzach i wpisywane na bieżąco do bazy danych.

, 5.

Harmonogram badań i kolejność działań:

  1. określenie celu badań i hipotezy badawczej,
  2. zgromadzenie i przegląd materiałów źródłowych,
  3. rozpoznanie cech środowiska przyrodniczego metodami kameralnymi na podstawie zebranych materiałów źródłowych,
  4. wytyczenie marszruty i punktów badawczych na mapie topograficznej,
  5. badania terenowe, sporządzenie dokumentacji w postaci szkiców, formularzy itp.,
  6. tworzenie bazy danych,
  7. analiza zebranych danych,
  8. określenie cech poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego,
  9. określenie współwystępowania cech komponentów środowiska,
  10. opracowanie wniosków.
, 6.

Prowadzenie badań według opracowanego harmonogramu i zgodnie z przyjętymi metodami z możliwością wprowadzania niezbędnych zmian wynikających z nieuwzględnionych na etapie planowania czynników.

, 7.

Opis przeprowadzonych badań, analiza danych zawartych w opracowanej bazie i ich interpretacja służąca określeniu cech poszczególnych komponentów środowiska przyrodniczego i ich współwystępowania. Prezentacja graficzna wyników w postaci tabel, szkiców, map i wykresów oraz profili krajobrazowych. Porównanie uzyskanych wyników z rezultatami prac innych autorów i materiałami źródłowymi.

, 8.

Wnioski zawierające ogólne prawidłowości dotyczące struktury środowiska badanego terenu oraz weryfikacja postawionej na wstępie hipotezy zakładającej występowanie określonych związków między cechami poszczególnych komponentów środowiska.

Polecenie 1

Zaproponuj ciekawy geograficzny problem badawczy, dotyczący Twojego regionu. Zaplanuj badania, które pozwolą Ci go rozwiązać.

RwaRdZTz9EmOL
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zaplanuj badania w swoim regionie z wykorzystaniem pośrednich metod zbierania danych.

RyXRQgovQGq6x
R7x66VuwDOcHd
(Uzupełnij).