Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RGtdNgUkh2dlr1
Ćwiczenie 1
Uszereguj podane etapy wykonywania badań w kolejności ich wykonywania (w ćwiczeniu uwzględniono tylko niektóre etapy badań). Elementy do uszeregowania: 1. tworzenie bazy danych, 2. dyskusja wyników, 3. opracowanie wniosków, 4. analiza materiałów źródłowych, 5. analiza danych, 6. określenie celu badań
R1AWYTWd8Bnpc1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie.

Planowanie badań polega na... Możliwe odpowiedzi: 1. zebraniu materiałów źródłowych dotyczących regionu i ustaleniu problemów koniecznych do zbadania., 2. szczegółowym określeniu etapów prac badawczych służących rozwiązaniu konkretnego problemu., 3. określeniu terminu przeprowadzenia badań., 4. wyznaczeniu terenu koniecznego do objęcia badaniami.
11
Ćwiczenie 3

Twoim zadaniem jest ocena przydatności terenu dla rozwoju rolnictwa. Określ, jakie informacje o środowisku przyrodniczym będą Ci potrzebne i jakimi metodami je pozyskasz.

RTMUYy5Cdonlu
(Uzupełnij).
R1U94ozjl01Wg2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Planowanie badań ilościowych i jakościowych przebiega w ten sam sposób.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie wszystkie badania geograficzne wymagają planowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W badaniach geograficznych stosuje się metody badawcze zapożyczone z innych dziedzin nauki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ustalenie celu badań, sformułowanie hipotezy i pytań badawczych nie jest konieczne do ich przeprowadzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dobór metod badawczych zależy od skali w jakiej prowadzone są badania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RqSes2hqcNiCr2
Ćwiczenie 5
Wskaż metodę, którą zastosujesz do zbadania zmian użytkowania terenu w Twoim regionie (wybór wielokrotny). Możliwe odpowiedzi: 1. metoda bezpośrednia – obserwacja, 2. metoda pośrednia – wykorzystanie GIS, 3. metoda bezpośrednia – ankieta, 4. metoda pośrednia – analiza danych statystycznych, 5. metoda bezpośrednia – pomiar, 6. metoda pośrednia – analiza publikacji
Rzt3MrZL0LysS2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst. Skorzystaj z zestawu umieszczonego poniżej. Przeprowadzenie 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe badań geograficznych wymaga odpowiedniego 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe i przygotowania. Nie można po prostu wymyślić jakiegoś tematu i od razu przystąpić do zbierania 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe jaki jest 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe badań – czy 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe (chcemy poznać 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, odkryć ogólne 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, zależności, idee), 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe (chcemy opisać cechy konkretnego 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, przebieg 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe przyrodniczego lub sposób funkcjonowania jakiejś instytucji) czy też 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe (chcemy poznać 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe), co dokładnie chcemy badać, jaką 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, kto/co będzie 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe badań. Kiedy już zdecydujemy się na konkretny 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, możemy przystąpić do dalszych etapów 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe badań. Kolejnym krokiem jest postawienie 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, które wskazują, w jakim 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe prowadzić badania, na czym koncentrować się podczas zbierania 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe oraz w jaki sposób prowadzić ich późniejszą 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe. Pytania badawcze powinny być 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe sformułowane i odnosić się do postawionego wcześniej 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe. Przed rozpoczęciem badań należy także określić 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe zbierania danych. Najczęściej stosowanymi technikami w badaniach jakościowych są: 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, indywidualne 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe pogłębione, wywiady 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe, 1. ciąg przyczynowo-skutkowy, 2. cel, 3. wywiady, 4. metodą, 5. ankieta, 6. danych. Najpierw trzeba {zdefiniować, 7. wyjaśnienie, 8. eksploracja, 9. obiektem, 10. pytań badawczych, 11. procesu, 12. analizę, 13. zjawiska, 14. pomiar, 15. jakościowych, 16. projektowania, 17. teren, 18. kierunku, 19. obserwacja, 20. danych, 21. metodę, 22. problemu, 23. opis, 24. jednoznacznie, 25. cel, 26. zaplanowania, 27. prawidłowości, 28. grupowe.
31
Ćwiczenie 7

Jedną z metod badania opinii i postaw ludzi są badania ankietowe. Jakie pytania powinieneś sobie zadać przed ułożeniem ankiety, żeby spełniała ona wymogi postępowania badawczego?

RnVwUzs1QMnf1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

W pewnym terenie jest przewidywane zlokalizowanie składowiska odpadów. Zaplanuj badania, które pozwolą Ci wskazać najlepsze miejsce do lokalizacji tego obiektu.

RoXvc02EfCu4w
(Uzupełnij).