Uszereguj podane etapy wykonywania badań w kolejności ich wykonywania (w ćwiczeniu uwzględniono tylko niektóre etapy badań). Elementy do uszeregowania: 1. tworzenie bazy danych, 2. dyskusja wyników, 3. opracowanie wniosków, 4. analiza materiałów źródłowych, 5. analiza danych, 6. określenie celu badań
Uszereguj podane etapy wykonywania badań w kolejności ich wykonywania (w ćwiczeniu uwzględniono tylko niektóre etapy badań). Elementy do uszeregowania: 1. tworzenie bazy danych, 2. dyskusja wyników, 3. opracowanie wniosków, 4. analiza materiałów źródłowych, 5. analiza danych, 6. określenie celu badań
Uszereguj podane etapy prowadzenia badań w odpowiedniej kolejności (w ćwiczeniu uwzględniono tylko niektóre etapy badań):
tworzenie bazy danych
dyskusja wyników
określenie celu badań
analiza danych
opracowanie wniosków
analiza materiałów źródłowych
R1AWYTWd8Bnpc1
Ćwiczenie 2
Dokończ zdanie.
Planowanie badań polega na... Możliwe odpowiedzi: 1. zebraniu materiałów źródłowych dotyczących regionu i ustaleniu problemów koniecznych do zbadania., 2. szczegółowym określeniu etapów prac badawczych służących rozwiązaniu konkretnego problemu., 3. określeniu terminu przeprowadzenia badań., 4. wyznaczeniu terenu koniecznego do objęcia badaniami.
Dokończ zdanie.
Planowanie badań polega na...
szczegółowym określeniu etapów prac badawczych służących rozwiązaniu konkretnego problemu.
określeniu terminu przeprowadzenia badań.
zebraniu materiałów źródłowych dotyczących regionu i ustaleniu problemów koniecznych do zbadania.
wyznaczeniu terenu badań.
11
Ćwiczenie 3
Twoim zadaniem jest ocena przydatności terenu dla rozwoju rolnictwa. Określ, jakie informacje o środowisku przyrodniczym będą Ci potrzebne i jakimi metodami je pozyskasz.
RTMUYy5Cdonlu
(Uzupełnij).
Przeanalizuj przyrodnicze uwarunkowania rozwoju rolnictwa.
W trakcie badań należy pozyskać przede wszystkim dane dotyczące żyzności i produktywności gleb oraz dodatkowych czynników wpływających na produkcję rolniczą – cech agroklimatu, zagrożenia erozją, warunków wodnych, cech siedlisk rolniczych. W zależności od rozległości terenu mogą być one prowadzone metodami bezpośrednimi (pomiar, obserwacja) lub pośrednimi (wykorzystanie dostępnych baz danych z systemów informacji przestrzennej).
R1U94ozjl01Wg2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Planowanie badań ilościowych i jakościowych przebiega w ten sam sposób.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie wszystkie badania geograficzne wymagają planowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W badaniach geograficznych stosuje się metody badawcze zapożyczone z innych dziedzin nauki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ustalenie celu badań, sformułowanie hipotezy i pytań badawczych nie jest konieczne do ich przeprowadzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dobór metod badawczych zależy od skali w jakiej prowadzone są badania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Planowanie badań ilościowych i jakościowych przebiega w ten sam sposób.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie wszystkie badania geograficzne wymagają planowania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W badaniach geograficznych stosuje się metody badawcze zapożyczone z innych dziedzin nauki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ustalenie celu badań, sformułowanie hipotezy i pytań badawczych nie jest konieczne do ich przeprowadzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dobór metod badawczych zależy od skali w jakiej prowadzone są badania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Planowanie badań ilościowych i jakościowych przebiega w ten sam sposób.
□
□
Nie wszystkie badania geograficzne wymagają planowania.
□
□
W badaniach geograficznych stosuje się metody badawcze, zapożyczone z innych dziedzin nauki.
□
□
Ustalenie celu badań, sformułowanie hipotezy i pytań badawczych nie jest konieczne do ich przeprowadzenia.
□
□
Dobór metod badawczych zależy od skali, w jakiej prowadzone są badania.
□
□
RqSes2hqcNiCr2
Ćwiczenie 5
Wskaż metodę, którą zastosujesz do zbadania zmian użytkowania terenu w Twoim regionie (wybór wielokrotny). Możliwe odpowiedzi: 1. metoda bezpośrednia – obserwacja, 2. metoda pośrednia – wykorzystanie GIS, 3. metoda bezpośrednia – ankieta, 4. metoda pośrednia – analiza danych statystycznych, 5. metoda bezpośrednia – pomiar, 6. metoda pośrednia – analiza publikacji
Zaznacz metody, które zastosujesz do zbadania zmian użytkowania terenu w Twoim regionie.
Przeprowadzenie jakościowych badań geograficznych wymaga odpowiedniego .................................................... i przygotowania. Nie można po prostu wymyślić jakiegoś tematu i od razu przystąpić do zbierania ..................................................... Najpierw trzeba ...................................................., jaki jest .................................................... badań – czy eksploracja (chcemy poznać ...................................................., odkryć ogólne ...................................................., zależności, idee), .................................................... (chcemy opisać cechy konkretnego ...................................................., przebieg .................................................... przyrodniczego lub sposób funkcjonowania jakiejś instytucji), czy też wyjaśnienie (chcemy poznać ....................................................), co dokładnie chcemy badać, jaką ...................................................., kto/co będzie .................................................... badań. Kiedy już zdecydujemy się na konkretny ...................................................., możemy przystąpić do dalszych etapów .................................................... badań. Kolejnym krokiem jest postawienie ...................................................., które wskazują, w jakim .................................................... prowadzić badania, na czym koncentrować się podczas zbierania .................................................... oraz w jaki sposób prowadzić ich późniejszą ..................................................... Pytania badawcze powinny być .................................................... sformułowane i odnosić się do postawionego wcześniej ..................................................... Przed rozpoczęciem badań należy także określić .................................................... zbierania danych. Najczęściej stosowanymi technikami w badaniach jakościowych są: pomiar, obserwacja, indywidualne .................................................... pogłębione, wywiady ...................................................., .....................................................
31
Ćwiczenie 7
Jedną z metod badania opinii i postaw ludzi są badania ankietowe. Jakie pytania powinieneś sobie zadać przed ułożeniem ankiety, żeby spełniała ona wymogi postępowania badawczego?
RnVwUzs1QMnf1
(Uzupełnij).
Skorzystaj z innych źródeł informacji i przeanalizuj zasady badania ankietowego.
Jaki jest cel ankiety?
Do czego potrzebny jest wynik ankiety?
Kto będzie wypełniać ankietę (grupa/grupy docelowe)?
Jak liczna powinna być grupa respondentów?
Kto jest odbiorcą wyników badania?
Jakie korzyści z badania odniosą ankietowani?
31
Ćwiczenie 8
W pewnym terenie jest przewidywane zlokalizowanie składowiska odpadów. Zaplanuj badania, które pozwolą Ci wskazać najlepsze miejsce do lokalizacji tego obiektu.
RoXvc02EfCu4w
(Uzupełnij).
Przeanalizuj wpływ składowisk odpadów na poszczególne komponenty środowiska.
Wpływ składowisk odpadów na środowisko przyrodnicze polega na przesiąkaniu odcieków wód ze składowiska do gruntu. Przy nieodpowiednim zabezpieczeniu masy odpadów odcieki mogą spowodować zanieczyszczenie gruntu i pierwszego poziomu wód podziemnych, ujmowanego w studniach gospodarskich. Badania powinny więc uwzględnić rozpoznanie właściwości gruntu, zwłaszcza ich przepuszczalność i głębokość zalegania pierwszego poziomu wód podziemnych. Składowisko odpadów powinno być zlokalizowane na obszarze występowania gruntów trudno przepuszczalnych bądź nieprzepuszczalnych (gliny, iły), stanowiących naturalną izolację zwierciadła wód podziemnych od zanieczyszczeń.