Przeczytaj
Sprawdź się
Grafika interaktywna
Zastanów się i napisz, jakie działania należy podjąć (lub się podejmuje) w celu zmniejszenia dysproporcji w dostępności do usług edukacyjnych na świecie.
W jaki sposób przedstawia się zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych?
Zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie
Poziom zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie jest nierównomierny. Zależy od poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego.
W krajach wysoko rozwiniętych - w przeciwieństwie do krajów słabo rozwiniętych - odnotowuje się największą oczekiwaną liczbę lat edukacji, wysokie wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca, najwyższe współczynniki skolaryzacji netto i najmniejszą liczbę uczniów przypadającą na jednego nauczyciela.
Należy jednak zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój tych wskaźników w wielu krajach o niskim i średnim poziomie rozwoju, zwłaszcza w zakresie wydatków na edukację i współczynnika skolaryzacji brutto (posyłanie do szkół osób w starszym wieku, bez wykształcenia). Wartości wskaźników skolaryzacji wykazują także zróżnicowanie w podziale na płeć.
W wielu krajach słabo rozwiniętych - głównie ze względów kulturowych - występują znacznie większe wartości tych wskaźników dla mężczyzn (chłopców) niż dla kobiet (dziewczynek).
Oczekiwana liczba lat edukacji dzieci i młodzieży w 2019 r.
Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkołach podstawowych w latach 2016–2018
Współczynnik skolaryzacji netto w szkołach podstawowych w latach 2016–2019 (%)
Współczynnik skolaryzacji brutto w szkołach podstawowych w latach 2016–2019 (%)
Wydatki budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca oraz ich relacja do wartości PKB w wybranych krajach w 2018 r.
Przyczyny niskiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach słabo rozwiniętych
Konsekwencje niskiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach słabo rozwiniętych
Przyczyny wysokiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach wysoko rozwiniętych
Konsekwencje wysokiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach wysoko rozwiniętych
Więcej na ten temat przeczytasz w materiałach „Przyczyny i skutki zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata” oraz „Usługi tradycyjne i nowoczesne”.