Grafika interaktywna
Zastanów się i napisz, jakie działania należy podjąć (lub się podejmuje) w celu zmniejszenia dysproporcji w dostępności do usług edukacyjnych na świecie.

W jaki sposób przedstawia się zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych?
Aspekt ilościowy
Aspekt ilościowy tego zagadnienia można przedstawiać za pomocą kilku wskaźników:
- oczekiwanej liczby lat edukacji dzieci i młodzieży,
- wydatków z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca,
- liczby uczniów przypadających na jednego nauczyciela,
- współczynnika skolaryzacji brutto, czyli relacji liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania,
- współczynnika skolaryzacji netto, czyli relacji liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania.
Aspekt jakościowy
W aspekcie jakościowym należy zwracać uwagę na stan budynków szkolnych, dostęp do przyborów szkolnych i pomocy dydaktycznych, metody nauczania, poziom wykształcenia i umiejętności kadry nauczycielskiej itp.
Aspekt ilościowy
Aspekt ilościowy tego zagadnienia można przedstawiać za pomocą kilku wskaźników:
- oczekiwanej liczby lat edukacji dzieci i młodzieży,
- wydatków z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca,
- liczby uczniów przypadających na jednego nauczyciela,
- współczynnika skolaryzacji brutto, czyli relacji liczby osób (w danej grupie wieku) uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania,
- współczynnika skolaryzacji netto, czyli relacji liczby osób uczących się (stan na początku roku szkolnego) na danym poziomie kształcenia (niezależnie od wieku) do liczby ludności (stan w dniu 31 XII) w grupie wieku określonej jako odpowiadająca temu poziomowi nauczania.
Aspekt jakościowy
W aspekcie jakościowym należy zwracać uwagę na stan budynków szkolnych, dostęp do przyborów szkolnych i pomocy dydaktycznych, metody nauczania, poziom wykształcenia i umiejętności kadry nauczycielskiej itp.
Zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie
Poziom zaspokojenia potrzeb edukacyjnych na świecie jest nierównomierny. Zależy od poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego.
W krajach wysoko rozwiniętych - w przeciwieństwie do krajów słabo rozwiniętych - odnotowuje się największą oczekiwaną liczbę lat edukacji, wysokie wydatki z budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca, najwyższe współczynniki skolaryzacji netto i najmniejszą liczbę uczniów przypadającą na jednego nauczyciela.
Należy jednak zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój tych wskaźników w wielu krajach o niskim i średnim poziomie rozwoju, zwłaszcza w zakresie wydatków na edukację i współczynnika skolaryzacji brutto (posyłanie do szkół osób w starszym wieku, bez wykształcenia). Wartości wskaźników skolaryzacji wykazują także zróżnicowanie w podziale na płeć.
W wielu krajach słabo rozwiniętych - głównie ze względów kulturowych - występują znacznie większe wartości tych wskaźników dla mężczyzn (chłopców) niż dla kobiet (dziewczynek).
Oczekiwana liczba lat edukacji dzieci i młodzieży w 2019 r.
Liczba uczniów przypadających na jednego nauczyciela w szkołach podstawowych w latach 2016–2018
Współczynnik skolaryzacji netto w szkołach podstawowych w latach 2016–2019 (%)
Współczynnik skolaryzacji brutto w szkołach podstawowych w latach 2016–2019 (%)
Wydatki budżetu państwa na edukację w przeliczeniu na jednego mieszkańca oraz ich relacja do wartości PKB w wybranych krajach w 2018 r.

Przyczyny niskiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach słabo rozwiniętych
- Nazwa kategorii: przyczyny
- Nazwa kategorii: niedostateczna ilość[br] środków finansowych
- Nazwa kategorii: duży odsetek dzieci [br](wysoki współczynnik [br]urodzeń)
- Nazwa kategorii: brak wykwalifikowanej [br]kadry nauczycieli
- Nazwa kategorii: konflikty zbrojne
- Nazwa kategorii: niedostateczna liczba [br]szkół i duża liczba [br]uczniów w klasie
- Nazwa kategorii: konieczność pracy [br]wielu dzieci [br](zamiast uczęszczania [br]do szkoły)
- Nazwa kategorii: niedostateczny dostęp [br]do materiałów [br]edukacyjnych [br]i pomocy szkolnych
- Nazwa kategorii: posługiwanie się [br]różnymi językami [br]w danym regionie
- Nazwa kategorii: bariery socjokulturowe [br]– w szkołach [br]przekazuje się nowy [br]system wartości, [br]postawy, które stoją [br]w sprzeczności [br]z wyniesionymi [br]z domu rodzinnego {value=40}
- Nazwa kategorii: wczesne zawieranie[br] związków małżeńskich [br]i posiadanie potomstwa
- Nazwa kategorii: brak planów [br]i możliwości [br]realizowania się [br]zawodowo i naukowo Koniec elementów należących do kategorii przyczyny
- Elementy należące do kategorii przyczyny
- Nazwa kategorii: przyczyny
- Nazwa kategorii: niedostateczna ilość[br] środków finansowych
- Nazwa kategorii: duży odsetek dzieci [br](wysoki współczynnik [br]urodzeń)
- Nazwa kategorii: brak wykwalifikowanej [br]kadry nauczycieli
- Nazwa kategorii: konflikty zbrojne
- Nazwa kategorii: niedostateczna liczba [br]szkół i duża liczba [br]uczniów w klasie
- Nazwa kategorii: konieczność pracy [br]wielu dzieci [br](zamiast uczęszczania [br]do szkoły)
- Nazwa kategorii: niedostateczny dostęp [br]do materiałów [br]edukacyjnych [br]i pomocy szkolnych
- Nazwa kategorii: posługiwanie się [br]różnymi językami [br]w danym regionie
- Nazwa kategorii: bariery socjokulturowe [br]– w szkołach [br]przekazuje się nowy [br]system wartości, [br]postawy, które stoją [br]w sprzeczności [br]z wyniesionymi [br]z domu rodzinnego {value=40}
- Nazwa kategorii: wczesne zawieranie[br] związków małżeńskich [br]i posiadanie potomstwa
- Nazwa kategorii: brak planów [br]i możliwości [br]realizowania się [br]zawodowo i naukowo Koniec elementów należących do kategorii przyczyny
- Elementy należące do kategorii przyczyny
Konsekwencje niskiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach słabo rozwiniętych
- Nazwa kategorii: konsekwencje
- Nazwa kategorii: brak wykwalifikowanej[br] kadry roboczej
- Nazwa kategorii: niski poziom [br]świadomości, m.in.[br] w zakresie zdrowia, [br]planowania rodziny
- Nazwa kategorii: niskie zarobki
- Nazwa kategorii: analfabetyzm
- Nazwa kategorii: postępująca bieda
- Nazwa kategorii: konieczność posiadania[br] dużej liczby dzieci[br] w celu zapewnienia[br] utrzymania na starość
- Nazwa kategorii: mała liczba osób, [br]które w przyszłości [br]mogłyby zostać [br]nauczycielami
- Nazwa kategorii: szerzenie się chorób[br] wynikających [br]z niskiego poziomu [br]edukacji Koniec elementów należących do kategorii konsekwencje
- Elementy należące do kategorii konsekwencje
- Nazwa kategorii: konsekwencje
- Nazwa kategorii: brak wykwalifikowanej[br] kadry roboczej
- Nazwa kategorii: niski poziom [br]świadomości, m.in.[br] w zakresie zdrowia, [br]planowania rodziny
- Nazwa kategorii: niskie zarobki
- Nazwa kategorii: analfabetyzm
- Nazwa kategorii: postępująca bieda
- Nazwa kategorii: konieczność posiadania[br] dużej liczby dzieci[br] w celu zapewnienia[br] utrzymania na starość
- Nazwa kategorii: mała liczba osób, [br]które w przyszłości [br]mogłyby zostać [br]nauczycielami
- Nazwa kategorii: szerzenie się chorób[br] wynikających [br]z niskiego poziomu [br]edukacji Koniec elementów należących do kategorii konsekwencje
- Elementy należące do kategorii konsekwencje


Przyczyny wysokiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach wysoko rozwiniętych

- Nazwa kategorii: przyczyny
- Nazwa kategorii: wystarczająca ilość [br]środków finansowych
- Nazwa kategorii: mały odsetek dzieci [br](niski współczynnik [br]urodzeń)
- Nazwa kategorii: wykwalifikowana [br]kadra nauczycieli [br](specjalizacja nauczycieli)
- Nazwa kategorii: stabilna sytuacja[br] polityczna
- Nazwa kategorii: dostateczna liczba [br]szkół i optymalna [br]liczba uczniów w klasie
- Nazwa kategorii: brak konieczności [br]pracy dzieci [br](są utrzymywane [br]przez rodziców)
- Nazwa kategorii: dobry dostęp do [br]materiałów[br] edukacyjnych [br]i ciekawych pomocy [br]szkolnych
- Nazwa kategorii: brak barier[br] językowych
- Nazwa kategorii: coraz częstsze[br] wykorzystywanie [br]nowych technologii [br]w pracy [br]z dziećmi
- Nazwa kategorii: późne zawieranie [br]związków małżeńskich [br]i posiadanie potomstwa
- Nazwa kategorii: istnienie planów[br] i możliwości [br]realizowania się [br]zawodowo i naukowo[br] rodziców Koniec elementów należących do kategorii przyczyny
- Elementy należące do kategorii przyczyny
- Nazwa kategorii: przyczyny
- Nazwa kategorii: wystarczająca ilość [br]środków finansowych
- Nazwa kategorii: mały odsetek dzieci [br](niski współczynnik [br]urodzeń)
- Nazwa kategorii: wykwalifikowana [br]kadra nauczycieli [br](specjalizacja nauczycieli)
- Nazwa kategorii: stabilna sytuacja[br] polityczna
- Nazwa kategorii: dostateczna liczba [br]szkół i optymalna [br]liczba uczniów w klasie
- Nazwa kategorii: brak konieczności [br]pracy dzieci [br](są utrzymywane [br]przez rodziców)
- Nazwa kategorii: dobry dostęp do [br]materiałów[br] edukacyjnych [br]i ciekawych pomocy [br]szkolnych
- Nazwa kategorii: brak barier[br] językowych
- Nazwa kategorii: coraz częstsze[br] wykorzystywanie [br]nowych technologii [br]w pracy [br]z dziećmi
- Nazwa kategorii: późne zawieranie [br]związków małżeńskich [br]i posiadanie potomstwa
- Nazwa kategorii: istnienie planów[br] i możliwości [br]realizowania się [br]zawodowo i naukowo[br] rodziców Koniec elementów należących do kategorii przyczyny
- Elementy należące do kategorii przyczyny
Konsekwencje wysokiego poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w krajach wysoko rozwiniętych
- Nazwa kategorii: konsekwencje
- Nazwa kategorii: kształcenie przyszłej[br] wykwalifikowanej [br]kadry roboczej
- Nazwa kategorii: wysoki poziom [br]świadomości, m.in. [br]w zakresie zdrowia, [br]planowania rodziny
- Nazwa kategorii: wysokie zarobki
- Nazwa kategorii: brak problemów[br] ze zjawiskiem [br]analfabetyzmu
- Nazwa kategorii: postępujący rozwój[br] i podnoszenie poziomu [br]życia
- Nazwa kategorii: brak konieczności[br] posiadania dużej [br]liczby dzieci [br]w celu zapewnienia [br]utrzymania na starość
- Nazwa kategorii: duża liczba [br]wykształconych[br] w ten sposób osób,[br] które w przyszłości [br]mogłyby zostać [br]nauczycielami
- Nazwa kategorii: utrzymywanie wysokiego[br] poziomu higieny[br] z powodu wysokiego [br]poziomu edukacji Koniec elementów należących do kategorii konsekwencje
- Elementy należące do kategorii konsekwencje
- Nazwa kategorii: konsekwencje
- Nazwa kategorii: kształcenie przyszłej[br] wykwalifikowanej [br]kadry roboczej
- Nazwa kategorii: wysoki poziom [br]świadomości, m.in. [br]w zakresie zdrowia, [br]planowania rodziny
- Nazwa kategorii: wysokie zarobki
- Nazwa kategorii: brak problemów[br] ze zjawiskiem [br]analfabetyzmu
- Nazwa kategorii: postępujący rozwój[br] i podnoszenie poziomu [br]życia
- Nazwa kategorii: brak konieczności[br] posiadania dużej [br]liczby dzieci [br]w celu zapewnienia [br]utrzymania na starość
- Nazwa kategorii: duża liczba [br]wykształconych[br] w ten sposób osób,[br] które w przyszłości [br]mogłyby zostać [br]nauczycielami
- Nazwa kategorii: utrzymywanie wysokiego[br] poziomu higieny[br] z powodu wysokiego [br]poziomu edukacji Koniec elementów należących do kategorii konsekwencje
- Elementy należące do kategorii konsekwencje

Więcej na ten temat przeczytasz w materiałach „Przyczyny i skutki zróżnicowania poziomu zaspokojenia potrzeb edukacyjnych w wybranych regionach świata” oraz „Usługi tradycyjne i nowoczesne”.