Grafika interaktywna
Polecenie 1
Na podstawie grafiki odpowiedz na pytanie, które miasta na świecie (poza europejskim) są metropoliami? Jakie znaczenie dla procesu metropolizacji miała i ma globalizacja?
Grafika przedstawia trzy wysokie, szklane wieżowce w okręgu. Wieżowiec po środku jest wyższy od pozostałych. Pod spodem jest napis: zewnętrzne relacje miasta. Opis punktu znajdującego się na grafice: znaczenie miasta w skali międzynarodowej, prowadzenie międzynarodowej współpracy miasta w wielu dziedzinach.
Grafika przedstawia trzy wysokie, szklane wieżowce w okręgu. Wieżowiec po środku jest wyższy od pozostałych. Pod spodem jest napis: zewnętrzne relacje miasta. Opis punktu znajdującego się na grafice: znaczenie miasta w skali międzynarodowej, prowadzenie międzynarodowej współpracy miasta w wielu dziedzinach.Grafika przedstawia wykres na tablicy, diagram kołowy oraz stronę dokumentu, które znajdują się w okręgu. Pod spodem jest napis: specyfika gospodarki. Opis punktu znajdującego się na grafice: gospodarka oparta na wiedzy, wysoki stopień innowacyjności, wysoki poziom przedsiębiorczości mieszkańców, obecność klastrów.
Grafika przedstawia wykres na tablicy, diagram kołowy oraz stronę dokumentu, które znajdują się w okręgu. Pod spodem jest napis: specyfika gospodarki. Opis punktu znajdującego się na grafice: gospodarka oparta na wiedzy, wysoki stopień innowacyjności, wysoki poziom przedsiębiorczości mieszkańców, obecność klastrów.Grafika przedstawia kulę ziemską, chmury, lecący samolot oraz czerwone strzałki, które znajdują się w okręgu. Pod spodem jest napis: dostępność miasta. Opis punktu znajdującego się na grafice: dostępność globalna poprzez połączenia lądowe i przede wszystkim lotnicze.
Grafika przedstawia kulę ziemską, chmury, lecący samolot oraz czerwone strzałki, które znajdują się w okręgu. Pod spodem jest napis: dostępność miasta. Opis punktu znajdującego się na grafice: dostępność globalna poprzez połączenia lądowe i przede wszystkim lotnicze.Grafika przedstawia trzy leżące na sobie książki, które znajdują się w okręgu. Pod spodem jest napis: edukacja. Opis punktu znajdującego się na grafice: placówki szkolnictwa wyższego o znaczeniu światowym, szerokie zainteresowanie studiami na uczelniach wyższych ze strony kandydatów z zagranicy, znaczenie dorobku naukowego uczelni w światowej sieci akademickiej, wysoka pozycja w światowym rankingu uczelni, ale także szkół średnich.
Grafika przedstawia trzy leżące na sobie książki, które znajdują się w okręgu. Pod spodem jest napis: edukacja. Opis punktu znajdującego się na grafice: placówki szkolnictwa wyższego o znaczeniu światowym, szerokie zainteresowanie studiami na uczelniach wyższych ze strony kandydatów z zagranicy, znaczenie dorobku naukowego uczelni w światowej sieci akademickiej, wysoka pozycja w światowym rankingu uczelni, ale także szkół średnich.Grafika w okręgu przedstawia kontynenty oraz czerwone strzałki, które wydobywają się z Europy i skierowane są w cztery strony świata. Pod spodem jest napis: wpływ na inne miasta i kraje. Opis punktu znajdującego się na grafice: wyznaczanie trendów gospodarczych, politycznych i społecznych dla innych miast i państw.
Grafika w okręgu przedstawia kontynenty oraz czerwone strzałki, które wydobywają się z Europy i skierowane są w cztery strony świata. Pod spodem jest napis: wpływ na inne miasta i kraje. Opis punktu znajdującego się na grafice: wyznaczanie trendów gospodarczych, politycznych i społecznych dla innych miast i państw.Grafika w okręgu przedstawia trzy wieżowce, nad którymi znajdują się trzy wygięte kreski. Pod spodem jest napis: pełnione funkcje. Opis punktu znajdującego się na grafice: funkcje o znaczeniu ponadnarodowym, a nawet ponadkontynentalnym.
Grafika w okręgu przedstawia trzy wieżowce, nad którymi znajdują się trzy wygięte kreski. Pod spodem jest napis: pełnione funkcje. Opis punktu znajdującego się na grafice: funkcje o znaczeniu ponadnarodowym, a nawet ponadkontynentalnym.Grafika w okręgu przedstawia dwie schematyczne sylwetki kobiety i mężczyzny bez twarzy. Kobieta ma krótkie, czarne włosy, czerwony kolczyk i czerwoną koszulkę. Mężczyzna ma krótkie, czarne włosy oraz niebieską koszulkę. Pod spodem jest napis: struktura mieszkańców i użytkowników. Opis punktu znajdującego się na grafice: struktura wielonarodowa, heterogeniczna, duży udział obcokrajowców wśród mieszkańców, pracowników, studentów, uczniów.
Grafika w okręgu przedstawia dwie schematyczne sylwetki kobiety i mężczyzny bez twarzy. Kobieta ma krótkie, czarne włosy, czerwony kolczyk i czerwoną koszulkę. Mężczyzna ma krótkie, czarne włosy oraz niebieską koszulkę. Pod spodem jest napis: struktura mieszkańców i użytkowników. Opis punktu znajdującego się na grafice: struktura wielonarodowa, heterogeniczna, duży udział obcokrajowców wśród mieszkańców, pracowników, studentów, uczniów.Grafika w okręgu przedstawia włączony laptop, leżący obok smartfon i czerwoną pinezkę służącą do oznaczania miejsca na mapie. Pod spodem jest napis: media. Opis punktu znajdującego się na grafice: obecność mediów – prasa, radio, telewizja, internet – o znaczeniu międzynarodowym.
Grafika w okręgu przedstawia włączony laptop, leżący obok smartfon i czerwoną pinezkę służącą do oznaczania miejsca na mapie. Pod spodem jest napis: media. Opis punktu znajdującego się na grafice: obecność mediów – prasa, radio, telewizja, internet – o znaczeniu międzynarodowym.Ćwiczenie 1
Przykładem megalopolis jest Możliwe odpowiedzi: 1. Chicago., 2. Londyn., 3. Salvador., 4. San Francisco.
Ćwiczenie 2
Jeden z czynników świadczących o tym, że miasto jest metropolią, to Możliwe odpowiedzi: 1. wzrost wpływów międzynarodowych., 2. wzrost przestępczości., 3. wzrost analfabetyzmu., 4. wzrost gospodarczy.