bg‑azure

Tło historyczne

Polecenie 1

Zapoznaj się z grafiką interaktywną. Czym była idea „kapitalizmu opiekuńczego”, z czego wynikała i na czym miała polegać? Zapisz odpowiedź w formie notatki.

RE1bOY5uAfGNC
(Uzupełnij).
R2zgII71ho7nB1
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia halę XIX-wiecznej fabryki. Wśród maszyn parowych widać ciężko pracujących robotników. Elementy ilustracji interaktywnej: 1. Gustave Doré, Ein Hundeleben, 1872. Obraz przedstawia XIX-wieczną ulicę. Pod budynkiem widać grupę żebraków. Są wśród nich mężczyzna, kobieta i liczne dzieci. Wszyscy są zrezygnowani, smutni. Domena publiczna. Na początku rozwoju społeczeństwa przemysłowego pojawiła się duża liczba niewykwalifikowanych robotników, żyjących na skraju ubóstwa mimo zatrudnienia. Robotnicy mieli do zaoferowania tylko siłę własnych rąk, a więc przy nadmiernej podaży siły roboczej, dużej konkurencji i możliwości rotacji pracowników, walka o poprawę warunków pracy była niemożliwa. Jako odpowiedź na ten stan rzeczy, pojawił się marksizm, który jako remedium proponował przejęcie władzy przez proletariat w drodze zbrojnej rewolucji komunistycznej, mającej znieść prywatną własność środków produkcji i wprowadzić społeczeństwo bezklasowe. 2. Pozostałe partie socjalistyczne, o różnych odcieniach ideologicznych, weszły w skład II Międzynarodówki (1889). Wtedy również, w samym ruchu marksistowskim, pojawiła się krytyka marksistowskiej teorii zmian społecznych. Klasyczne podejście marksistowskie uważano za zbyt uzależnione od nurtu lewicy heglowskiej, na podstawie którego wypracowano tezę o istnieniu obiektywnych praw rozwoju cywilizacji ludzkiej, który to rozwój przebiega dialektycznie, drogą skokowych przemian jakościowych czyli rewolucji społecznych. Podważono konieczność przeprowadzenia rewolucji, wprowadzenia „dyktatury proletariatu” i negowano nieuchronność konfliktu klasowego w społeczeństwie kapitalistycznym. 3. T. Allom, Krosno tkackie, 1835. Obraz przestawia halę fabryczną. Znajdują się na niej liczne krosna tkackie. Przy krosnach pracują kobiety. Domena publiczna; w: Historia produkcji bawełny w Wielkiej Brytanii Sir Edwarda Bainesa. Na przełomie XIX i XX wieku, miała miejsce druga rewolucja przemysłowa, która spowodowała zmianę sposobów produkcji i wytworzyła zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę robotniczą. Kapitalista, któremu opłacało się inwestować w wykształcenie robotnika, szukał sposobów by uczynić go lojalnym względem miejsca pracy. Powoli rodziła się idea „kapitalizmu opiekuńczego” (welfare capitalism). Nieliczne zakłady pracy oferowały robotnikom programy socjalne i inne udogodnienia, min. budowę osiedli robotniczych, zbiorowe układy pracy (Collective Bargaining Agreement) i kodeksy pracy. Niektóre firmy sponsorowały drużyny sportowe, zakładały kluby społeczne oraz prowadziły działalność edukacyjną i kulturalną wśród pracowników. Działania te nie były normą, ale zapowiadały możliwy kierunek zmian gospodarczych i społecznych. 4. Ferdinand Lassalle (1825–1864), założyciel ADAV. Zdjęcie przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy. Jego twarz jest pociągła. Oczy głęboko osadzone. Mężczyzna ma wąsy. Ubrany jest w surdut, kamizelkę i koszulę. Domena publiczna. Socjaliści zauważyli, że korzystając z mechanizmów demokratycznych można poddać ustrój kapitalistyczny daleko idącym reformom. W efekcie tego pojawił się socjalizm reformistyczny, dążący do przekształcenia kapitalizmu w duchu socjalistycznym, za pomocą demokratycznych metod. Reformizm postulował rozbudowę sektora publicznego i żywił przekonanie, że przedsiębiorstwa państwowe będą na dłuższą metę rentowniejsze niż wyzyskujące pracowników przedsiębiorstwa prywatne. Reformiści propagowali ideę spółdzielczości, wykazując, że państwo powinno chronić robotnicze spółdzielnie produkcyjne. Przewidywali, że wraz z poszerzeniem praw wyborczych, nastąpi wzrost płac wskutek reform socjalnych zrównujących płace z wartością wytworzonych w procesie pracy towarów. Idee ruchu reformistycznego zaczęły w szybkim tempie zjednywać sobie robotników. Pierwsza reformistyczna partia Ferdinanda Lassalle'a nazwana Powszechnym Niemieckim Związkiem Robotników, (niem. Allgemeiner Deutscher Arbeiterverein, ADAV) powstała w 1863, a zjednoczenie całego ruchu reformistycznego miało miejsce w 1875 po przyjęciu tzw. programu gotajskiego i powstaniu Socjalistycznej Partii Robotniczej Niemiec, poprzedniczki dzisiejszej SPD (Socjaldemokratycznej Partii Niemiec). 5. Karl Kautsky (1884–1938). Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę, Mężczyzna jest siwy, łysiejący. Ma owalną twarz. Nosi druciane, okrągłe okulary. Ma wąsy i brodę. Domena publiczna. Przez część działaczy II Międzynarodówki (w tym Różę Luxemburg i Karla Kautsky'iego) reformizm został nazwany zdradą ruchu robotniczego. Tworzyli oni własne koncepcje doktrynalne i pozostając wiernymi ideom Marksa rozpoczęli polemikę z „rewizjonizmem” myśli marksistowskiej. Luksemburg podtrzymywała tezę o nieuchronności gwałtownej rewolucji, a Kautsky, jako reprezentant „marksizmu ortodoksyjnego”, stanowiącego w II Międzynarodówce opcję centrową, stał na stanowisku rewolucji jako procesu zmierzającego do upadku kapitalizmu. 6. Włodzimierz Lenin, 1918. Zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę. Mężczyzna jest niemal łysy. Ma pociągłą twarz. Jego brwi są wyraźnie zaznaczone, oczy głęboko osadzone. Mężczyzna ma wąsy i krótką brodę hiszpankę. Jest ubrany w garnitur, koszulę i krawat. W 1903 roku nastąpił rozłam w Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej Rosji (SDPRR) na bolszewików (W. I. Lenin) i mienszewików (J. Martow). W 1917 roku rewolucja bolszewicka umożliwiła powstanie pierwszego socjalistycznego państwa (1922) funkcjonującego w oparciu o założenia marksizmu‑leninizmu. Kautsky dzieło bolszewików określił mianem „socjalizmu koszarowego”. Podzielona II Międzynarodówka nie zdołała przeciwstawić się imperialistycznej polityce państw europejskich i zapobiec wojnie. W okresie międzywojennym partie o profilu socjalistycznym zjednoczyły się w Socjalistyczną Międzynarodówkę Robotniczą, przeciwstawiającą się leninowskiemu Kominternowi (III Międzynarodówce). 7. Czerwona róża - jeden z symboli ruchu socjaldemokratycznego. Zdjęcie przedstawia czerwony kwiat róży. Po II wojnie światowej interwencjonizm państwowy zyskał nowe uzasadnienie, postulaty socjalno-demokratyczne stały się częścią polityki państwowej w większości krajów Europy Zachodniej i USA, bez względu na aktualnie rządzącą opcję ideologiczną. Socjaldemokracja przeniosła punkt ciężkości z krytyki prawa własności na ograniczenie uprawnień z niego wynikających. O ile prawo do własności prywatnej nie było już negowane, to uprawnienia wynikające z tytułu własności zaczęły być ograniczane, w tym prawo do czerpania dochodu (progresywny system podatkowy), prawo do zarządzania własnością (kodeks pracy), prawo do rozporządzania (reglamentacja prowadzenia rodzaju działalności gospodarczej). 8. W latach 50. i 60. partie socjaldemokratyczne wycofały nazwę „marksizm” ze swoich statutów programowych. Przedstawiciele socjaldemokracji stali się reprezentantami całego społeczeństwa, rezygnując z dążenia do dosłownie rozumianej równości dóbr materialnych, a postulując w zamian równość dostępu do ich uzyskania oraz równą partycypację w dobrach kultury. Realizacja obu tych postulatów wymagała redystrybucji dochodu narodowego w ramach solidarności społecznej (dostępu do oświaty, ochrony zdrowia, programów stypendialnych itp.). W efekcie tego powstało państwo opiekuńcze.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o. o, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Czym był socjalizm reformistyczny? Jakie rozwiązania proponował i za co był krytykowany?

R9odNnUOkULeq
(Uzupełnij).
Polecenie 3
Zapoznaj się z tekstem przemówienia szwedzkiego premiera Olofa Palmego z 1982 r. Zastanów się i odpowiedz na pytania: 1. Jakich argumentów używa Palme, by wyjaśnić swoje stanowisko? 2. Jakie znaczenie ma fakt, iż przemówienie to zostało wygłoszone podczas rządów prawicy? 
Zapoznaj się z tekstem przemówienia szwedzkiego premiera Olofa Palmego z 1982 r. Zastanów się i odpowiedz na pytania: 1. Jakich argumentów używa Palme, by wyjaśnić swoje stanowisko? 2. Jakie znaczenie ma fakt, iż przemówienie to zostało wygłoszone podczas rządów prawicy? 
R1IZM5ce62IVQ
(Uzupełnij).
R1C86ZynALura1
Olof Palme z synami
Źródło: domena publiczna.
1
Olof Palme Dlaczego jestem demokratycznym socjalistą

Jestem demokratycznym socjalistą i mówię to z dumą i radością.

Zostałem nim, gdy objeżdżałem Indie i widziałem tę przerażającą nędzę na tle nieprzyzwoitego bogactwa nielicznych. Gdy – podczas innej podróży – widziałem upokarzającą biedę w zamożnych Stanach Zjednoczonych. Gdy jako młody człowiek stanąłem oko w oko z okrucieństwem i zniewoleniem komunizmu, ze skalą prześladowań w państwach komunistycznych. Gdy odwiedzając nazistowskie obozy śmierci, czytałem długie listy nazwisk zamordowanych socjaldemokratów i związkowców.

Zostałem nim, gdy uświadomiłem sobie, że to socjaldemokracja przetarła szlaki dla całej szwedzkiej demokracji, że to socjaldemokracja wydobyła nasz kraj z biedy i bezrobocia dzięki polityce kryzysowej lat trzydziestych.

Umacniam się w swoich przekonaniach, gdy rozglądam się po świecie i widzę wojny, potrząsanie szabelką, masowe bezrobocie i coraz głębsze podziały między ludźmi. Umacniam się w swoich przekonaniach, gdy we własnym kraju widzę, jak pod rządami liberałów rosną nierówności, bezrobocie staje się normą, a spekulacje i przekręty są coraz bardziej zyskowne. Gdy widzę, jak państwo po państwie polityka prawicy wypycha ludzi na bezrobocie i niszczy ich poczucie bezpieczeństwa, i tak nie rozwiązując problemów ekonomicznych.

Gdy patrzę w przyszłość, widzę, jaką wizję tej przyszłości oferują nam prawicowcy: taką, w której pracownicy zubożeją, a bogacze wzbogacą się jeszcze bardziej. Widzę przyszłość, w której będzie coraz mniej bezpieczeństwa socjalnego, a coraz więcej jachtów, w której solidarność osłabnie, a wzmocni się egoizm. To przyszłość, w której tylko silni sobie radzą i kształtują własne życie, a słabi muszą się przystosować i pogodzić się ze swoim losem.

Oczywiście, że jestem demokratycznym socjalistą. Mówię o tym z dumą, bo wiem, co demokratyczny socjalizm osiągnął w naszym kraju. Mówię o tym z wyczekiwaniem, bo wiem, jak ważne zadania stoją przed nami po tym, jak odsuniemy od władzy prawicę. Mówię o tym z nadzieją, bo teraz ludzie wiedzą, co dzieje się z pracą, bezpieczeństwem i stabilnością, gdy ster przejmują siły prawicy. Mówię o byciu socjalistą poniekąd z uśmiechem, bo wiem, że współczesna historia Szwecji jest pełna wartościowych reform, które wy, prawicowcy, określaliście jako socjalistyczne prześladowania – a które teraz, gdy są już powszechnie uznane, próbujecie sobie przypisać.

Oczywiście, że jestem demokratycznym socjalistą. Tak jak Branting, gdy wprowadzał powszechne prawo głosu, jak Per‑Albin Hansson, gdy walczył z bezrobociem w Wielkim Kryzysie i kreślił wizję Domu Ludu, jak Erlander, gdy rozbudowywał państwo opiekuńcze.

Zawsze chodziło o to samo: o solidarność i dbanie o siebie nawzajem.

palme Źródło: Olof Palme, Dlaczego jestem demokratycznym socjalistą, tłum. K. Adamski, dostępny w internecie: http://partiarazem.pl/2016/02/olof-palme-dlaczego-jestem-demokratycznym-socjalista/ [dostęp 15.05.2020 r.].
Polecenie 4
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Zastanów się, w jaki sposób kształtowała się w Szwecji idea państwa opiekuńczego.
Zapoznaj się z poniższym tekstem. Zastanów się, w jaki sposób kształtowała się w Szwecji idea państwa opiekuńczego.
R1TVXUBscifX6
(Uzupełnij).
1
Yohanan Stryjan Socjaldemokracja, rynek pracy i trzeci sektor—przypadek szwedzki

Najlepiej znanym aspektem dojrzałego Modelu Szwedzkiego jest powszechne i wszechstronne welfare state z szerokim zakresem świadczeń socjalnych, administrowanych i produkowanych przez sektor publiczny. Do ukształtowania charakterystycznych dla tego modelu relacji między państwem, sferą socjalną i dobroczynnością doszło w wyniku długotrwałego rozwoju instytucjonalnego.

Przed reformacją dobroczynność w Szwecji tak, jak w innych krajach europejskich, była domeną Kościoła katolickiego. Reformacja doprowadziła do połączenia Kościoła i państwa, co pośrednio przyczyniło się do akceptacji idei publicznego administrowania sferą socjalną. Pomoc dla ubogich i ostatecznie zdrowie publiczne i edukacja zostały powierzone Radom Parafialnym, co stanowiło konceptualną i prawną podstawę przyszłego sektora publicznego.

Od początku XVIII w. w miastach powstawały instytucje ubezpieczeń wzajemnych powoływane przez rzemieślników i klasę średnią. Towarzystwa dobroczynne zaczynają zajmować się pomocą dla ubogich od roku 1810 w odpowiedzi na wzrost ubóstwa w miastach. Ich udział wkrótce zaczął być kwestionowany przez innych, a mianowicie przez rady parafialne, które ewoluowały i stawały się organami władzy lokalnej i jej, zaczątkowej jeszcze, polityki socjalnej. Podobne stanowisko zajmowały ruchy społeczne, które podkreślały znaczenie pomocy wzajemnej i samopomocy.

Począwszy od ruchu antyalkoholowego we wczesnych latach 1830., kulminacja rozwoju ruchów masowych i nowych stowarzyszeń nastąpiła w ciągu kilku dekad od 1870., były to m.in. wolne (tzn. protestanckie, nieuznające zwierzchnictwa Państwa) kościoły, ruch robotniczy, spółdzielnie spożywców, ruch sportowy i instytucje edukacji dorosłych. Wszystko to stanowiło podstawę dla silnego trzeciego sektora. Szeroki zakres usług socjalnych zainicjowanych i uruchomionych przez te instytucje odegrał zasadniczą rolę w rozwoju welfare state.

you Źródło: Yohanan Stryjan, Socjaldemokracja, rynek pracy i trzeci sektor—przypadek szwedzki, „. Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje”, t. 8, s. 31–46.
welfare state
1
Polecenie 5

Stwórz mapę myśli wokół pojęcia socjaldemokracja, która pomoże ci uporządkować dotychczasowe przemyślenia. Z czym jeszcze kojarzy ci się to słowo? Zapisuj hasła, poglądy, przykłady zachowań, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, świata polityki, kultury. W dalszej części e‑materiału wykonasz to ćwiczenie ponownie.

RgALoPKTw1GJ71
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Socjaldemokracja
    • Elementy należące do kategorii Socjaldemokracja
    • Nazwa kategorii: Poglądy
      • Elementy należące do kategorii Poglądy
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii Poglądy
    • Nazwa kategorii: Zachowanie
    • Nazwa kategorii: Przykłady z historii
      • Elementy należące do kategorii Przykłady z historii
      • Nazwa kategorii: Postaci
      • Nazwa kategorii: Wydarzenia
      • Koniec elementów należących do kategorii Przykłady z historii
    • Nazwa kategorii: Przykłady z kultury
      • Elementy należące do kategorii Przykłady z kultury
      • Nazwa kategorii: Literatura
      • Nazwa kategorii: Film
      • Koniec elementów należących do kategorii Przykłady z kultury
    • Nazwa kategorii: Idee przeciwstawne
    • Koniec elementów należących do kategorii Socjaldemokracja
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RSUsmOJQErvAC
(Uzupełnij).