Przeczytaj
Ruch społeczno‑polityczny, wywodzący się z ruchu robotniczego, zmierzający do pokojowego przekształcenia kapitalizmu poprzez ingerencję państwa w mechanizm rynkowy. Ruch socjaldemokratyczny powstał w drodze krytyki myśli Karola Marksa i Fryderyka Engelsa, zwanej reformizmemreformizmem lub rewizjonizmemrewizjonizmem. Początkowo opowiadał się za silnym interwencjonizmem państwowym i zdecydowanym ograniczeniem roli rynku. Nazwa „socjaldemokracja” wywodzi się od powstałej w Niemczech, w roku 1869 Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej (niem. Sozialdemokratische Arbeiterpartei, SDAP) założonej przez Wilhelma Liebknechta i Augusta Bebela, pozostających pod wpływem marksizmu. Trudno jednoznacznie scharakteryzować idee socjaldemokracji, powstało bowiem wiele partii socjaldemokratycznych o różnych odcieniach ideologicznych, bardziej lub mniej radykalnych, ale wszystkie odwoływały się do kolektywizmukolektywizmu i egalitaryzmuegalitaryzmu. Partie socjaldemokratyczne stopniowo zaakceptowały mechanizm rynkowy, własność prywatną i wartości społeczeństwa demokratycznego. Pełne ukształtowanie się doktryny ruchu socjaldemokratycznego przypadło na okres międzywojenny.
Wykłada dr Karolina Wigura–Kuisz.
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlONCLoUT
Wykłada dr Karolina Wigura–Kuisz.
Nagranie filmowe lekcji - dotyczy socjaldemokracji, część pierwsza.
Współczesne partie socjaldemokratyczne opowiadają się za równowagą między rynkiem a państwem oraz między jednostką a społeczeństwem. Postulują maksymalne rozszerzenie sfery publicznej kosztem sfery prywatnej oraz silny mechanizm redystrybucji dochodów, powołując się na sprawiedliwość społeczną. Ponadto wśród celów programowych można wymienić: równouprawnienie wszystkich warstw społecznych, ochronę praw pracowniczych, wzmocnienie samorządności pracowniczej.
Wymiernym efektem powstania partii socjaldemokratycznych jest współcześnie funkcjonujący paradygmatparadygmat ekonomii J.M. Keynes'a w większości gospodarek państw wysokorozwiniętych o stabilnej demokracji. Socjaldemokracja opowiada się za teorią państwa opiekuńczego (welfare state), modelem społecznej gospodarki rynkowej, mającym swoje źródła w niemieckim ordoliberalizmieordoliberalizmie lat 30. i 40. Szczególnym wyrazem pełnej akceptacji idei socjaldemokratycznych jest model gospodarki nordyckich państw opiekuńczych.

Doktryna
-
”Myśl polityczna ruchu socjalistycznego ma swoje korzenie w antyindywidualistycznej filozofii politycznej XVIII wieku, która powstała w drodze negacji liberalnego indywidualizmu. Oświecenie zakwestionowało tezę o skażeniu natury ludzkiej grzechem pierworodnym, ukazując jej nieograniczone możliwości samodoskonalenia się. Przed człowiekiem otworzyła się kusząca perspektywa rekonstrukcji ładu społeczno-politycznego. Oświeceniowi myśliciele (J. Locke, J.J. Rousseau) hołdowali optymistycznej antropologii, ujmującej człowieka jako istotę dobrą, upatrując źródła jego niedoskonałości nie w grzechu pierworodnym, ale w deprawacji natury ludzkiej w procesie socjalizacji. Cywilizacja – rozumiana jako porządek społeczny, ustrój polityczny – jest winna zwyrodnieniu człowieka, który sam w sobie jest dobry, sprawiedliwy i rozumny. Dla Rousseau człowiek, w stanie natury wolny od wszelkich więzów i ograniczeń, po zawarciu umowy społecznej staje się „wytworem społecznym” zmiennych warunków historycznych i środowiskowych. Socjalistyczna koncepcja zniewolenia człowieka w ustroju kapitalistycznym ma więc w pewnym sensie oświeceniową proweniencję. Doktryna socjalistyczna opierała się na oświeceniowej wierze w możliwości poznawcze rozumu, które pozwalają odkryć mechanizmy rządzące rzeczywistością społeczną i umożliwiają rekonstrukcję porządku społecznego w imię sprawiedliwości społecznej (W. Bernacki). Koncepcje przebudowy ładu społecznego opierano również na filozofii Kanta, wedle której człowiek jest jedynym własnym prawodawcą.
-
Dla historii refleksji socjalistycznej zasadnicze znaczenie miały trzy idee: światopogląd laicki, postulat równości i sprawiedliwości społecznej oraz koncepcja wolności. Myśl socjalistyczna starała się osłabić pozycję Kościoła i zepchnąć religię na margines życia społecznego. Idea socjalizmu sama zawiera elementy mesjanistyczne: starała się wypracować etykę uniwersalistyczną, konkurencyjną wobec uniwersalizmu chrześcijańskiego, ale korzystającą z wypracowanych przez chrześcijaństwo form przekazu. Sprawiedliwym jest ten, który walczy o „lepsze jutro”, o sprawiedliwy ustrój powszechnej szczęśliwości, w którym każdy, bez względu na status społeczny i majątkowy, będzie mógł zrealizować swój twórczy potencjał. Rekonstrukcja tego „raju na ziemi” wymaga szczególnych środków, które umożliwiają osiągnięcie celu: realizację sprawiedliwości dziejowej. Równość społeczna stanowiła jeden z fundamentów doktryny socjalistycznej. Koncepcja socjaldemokratyczna twórczo przekształciła liberalną koncepcję wolności. Wolność liberalna, rozumiana jako równość wobec prawa, znosząca nierówności stanowe i ogłaszająca równość działań ekonomicznych (J. Locke), została zaadaptowana na potrzeby emancypacji marginalizowanych warstw społecznych. Z drugiej strony zauważono, że wolność działalności gospodarczej potęguje polaryzację społeczeństwa. Myśl socjalistyczna cechowała się pewną nieufnością wobec własności prywatnej. Zauważono napięcia ideologiczne między koncepcją wolności „pracownika” czy „ekonoma” a koncepcją wolności „obywatela”, które doprowadziły z czasem do przekonania, że liberalne ujęcie wolności jest niewystarczające. Zainspirowana myślą J.J. Rousseau idea rewolucji pojmowała równość jako burzenie różnic społecznych. Socjalistyczna koncepcja wolności była przezwyciężeniem koncepcji liberalnej, postulat równości wobec prawa został utrzymany, lecz jednocześnie starano się pokazać, że służy on najbardziej warstwom uprzywilejowanym. Liberalna koncepcja wolności negatywnej: „wolności od” ograniczeń narzucanych przez prawo państwowe, została zastąpiona „wolnością do” współtworzenia ustroju politycznego, a zwłaszcza postulatem uczestnictwa jednostki w stanowieniu prawa przez wspólnotę polityczną.
-
W XIX wieku myśl socjalistyczna pod wpływem heglowskiej koncepcji wolności, w której „wolność to uświadomiona konieczność”, nie utożsamiała wolności z racjonalnie i ekonomicznie działającą jednostką, ale z procesem dziejowym i interesem klasowym. Na przełomie XIX i XX wieku podejście socjaldemokratyczne zastąpiło wolność spontanicznej wymiany rynkowej racjonalizmem zarządzania, który pozwolił jednostce, dzięki systemowi opieki socjalnej, wyzwolić się spod panowania ekonomii. Myślicielem, który spopularyzował socjaldemokrację i opracował strategię działania dla europejskich partii socjaldemokratycznych, był Eduard Bernstein (1850–1932). Utrzymywał on, że nie podważa zasadniczego celu ruchu marksistowskiego, jakim była zmiana istniejącego ustroju polityczno-gospodarczego państwa i budowa socjalizmu. W swojej książce Zasady socjalizmu i zadania socjalnej demokracji (1901) krytykował „sofizmaty” heglowskiej metody badania dziejów, negując determinizm historyczny. Nie traktował też rewolucji jako koniecznego środka realizacji politycznych celów. Wskazywał na jej niebezpieczeństwa: dostrzegł, że jest niepewnym środkiem zdobycia władzy politycznej i potępiał terror. Uważał, podobnie jak działający przed nim reformiści, że podstawowym problemem jest dostosowanie wysokości dochodów robotników do wartości dobra przez nich wytworzonego. Gdy postulat ten zostanie zrealizowany, znikną wszelkie przesłanki do rewolucji.
-
Bernstein dostrzegał różnorodność zmiennych życia społecznego, wykluczającą precyzyjne przewidywanie przyszłości i wprowadził koncepcję polityki stawiającej sobie krótkoterminowe i osiągalne cele:
W tym sensie wygłosiłem swojego czasu zdanie, że dla mnie ruch jest wszystkiem — a to, co pospolicie nazywamy ostatecznym celem socyalizmu, jest niczym, i dziś najzupełniej piszę się na to zdanie
. Wyciągnął wnioski z ewolucji kapitalizmu oraz reform przeprowadzonych przez państwo liberalne, które doprowadziły, wbrew przewidywaniom K. Marksa, do polepszenia sytuacji ekonomicznej najniższych warstw społecznych, a tym samym złagodzenia antagonizmów klasowych. Bernstein rozumiał zróżnicowanie klasy robotniczej, różnorodność jej potrzeb i aspiracji. Środowiska robotnicze wciąż były pod wpływem katolickich i chrześcijańskich organizacji i stowarzyszeń, zniechęcających je do marksizmu. Awans społeczny warstw produkujących wiązał się z przyjęciem kultury warstw wyższych. Robotnicy wciąż czuli przynależność do własnej narodowości, bardziej solidaryzując się z konkretnymi problemami socjalistów angielskich, francuskich, niemieckich niż z międzynarodowym interesem klasy robotniczej. Bernstein zauważył, że sam elektorat partii socjalistycznych poszerzył się i spolaryzował, stanowili go chłopi, inteligencja, drobna burżuazja, robotnicy o zróżnicowanym statucie bytowym, a reformy proponowane przez socjaldemokrację leżały również w interesie klas średnich (np. interwencjonizm państwa w zakresie ustawodawstwa antymonopolowego).
Czym się różni wolność liberalna od wolności w rozumieniu socjaldemokratycznym?
Socjaldemokracja na świecie
Myśl socjaldemokratyczna jest obecna w programach politycznych wszystkich partii o tym profilu ideologicznym, w takich krajach jak Niemcy, Francja, Austria, Szwecja, Anglia. Socjaldemokrację określa się jako koncepcję „trzeciej drogi” między kapitalizmem a komunizmem.

W ostatnich latach wiele partii socjaldemokratycznych przyjęło bardziej centrowe stanowiska gospodarcze, postulując ograniczenia regulacji rynku i prywatyzacji spółek państwowych. Rozwój „trzeciej drogi” spowodował wyłonienie się z ruchu demokratycznego odrębnej ideologii socjalizmu. Zwolennicy tej idei są przekonani, że jest to jedyna możliwość zastosowania socjaldemokracji do realiów współczesnego świata.

Najbardziej ortodoksyjna była Socjaldemokratyczna Partia Austrii, która głosiła tzw. austromarksizm. Jej głównymi teoretykami byli: O. Bauer, M. Adler i R. Hilferding.
Oponenci idei socjaldemokratycznej

W momencie powstania socjaldemokracji jej pierwszymi przeciwnikami byli przedstawiciele klasycznie pojmowanego marksizmu. Esej Róży Luksemburg Reforma socjalna czy rewolucja? (1900) jest przykładem polemiki z socjaldemokratyczną koncepcją. Naturalnym przeciwnikiem każdego przejawu myśli socjalistycznej jest od zawsze Kościół Katolicki. W 1870 powstała katolicka partia Centrum, która z czasem została jedną z najsilniejszych partii politycznych w protestanckich Niemczech, rywalizując o poparcie robotników z socjalistami. Przeciwnikami socjaldemokratów byli też liberałowie i neoliberałowie.
Jakie nurty myśli politycznej są opozycyjne do socjaldemokracji i z jakich powodów?
Słownik
(fr. égalitaire – dążący do równości) pogląd społeczno‑polityczny uznający za podstawę sprawiedliwego ustroju społecznego zasady całkowitej równości między ludźmi pod względem ekonomicznym, społecznym i politycznym (przeciwieństwo elitaryzmu)
(łac. collectivus – zbiorowy, wspólny) pogląd przeciwstawny indywidualizmowi, traktujący wspólnoty, grupy i zbiorowości jako elementarne jednostki społeczne
(łac. ordo – porządek) nurt zbliżony do liberalizmu, wykształcony w Niemczech w latach 30. i 40. XX wieku; zakłada, że państwo powinno aktywnie przyczyniać się do kształtowania i gwarantowania porządku ekonomicznego, lecz nie powinno ingerować w sam proces gospodarczy; główne cechy to: zasada prywatnej własności, wolność jednostki, stabilny pieniądz, wolność umów, przejrzyste ramy instytucjonalno‑prawne dla kontroli i koordynacji wolnego rynku
(gr. parádeigma – wzór, model; łac. paradigma – wzór, przykład) przyjęty sposób widzenia rzeczywistości w danej dziedzinie, doktrynie itp.
(łac. reformare – przekształcać) nurt myśli socjalistycznej postulujący stopniowe „wrastanie” socjalizmu w kapitalizm drogą reform społecznych
(łac. revisio – ponowne zobaczenie) nurt ideologiczny powstały w ruchu robotniczym w XIX wieku; postulował zmianę podejścia do zasad marksizmu, kwestionując jego główne idee: rewolucję społeczną oraz dyktaturę proletariatu